Een goede instructeur vinden voor spaansgetrainde paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Een goede instructeur vinden voor spaansgetrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:15

Hey iedereen,

Ik heb sinds kort een eigen PRE. Ik ben helemaal weg van hem en we zijn dikke maatjes. Het rijden gaat met ups en downs. Hij is getraind als stierenvechters paard en heeft ook in de arena gestaan. Ik moet hem dus op een hele andere manier rijden als dat ik gewend ben bij een NL afgericht paard.

Ik heb veel ervaring met paarden en heb hem gekocht omdat ik echt een klik had en dat al jaren (sinds mijn eerste paard) niet meer zo gehad heb met een paard als deze, daarnaast vind ik hem een reuze uitdaging vooral omdat ik samen met hem mijn zit kan perfectioneren gezien hij zo gevoelig is op gewichtshulpen. Alle dressuurknopjes zitten er op, ze moeten alleen nog omgezet worden naar "hoe gebruik ik ze in een proef" Dit is iets waar ik met geweldig veel zin en enthousiame mee bezig ben, maar.......

Het punt is nu dus dat ik heel moeilijk een passende instructeur kan vinden. De meeste snappen mijn paard niet... en vallen terug op dingen die niet werken. Vooral zijn gevoeligheid op gewicht vinden ze moeilijk, eentje is zelf opgestapt en dat was helemaal een drama... paard kon geen pas rechtuit lopen en daarna wist ze nog niet hoe ze me kon begeleiden.
Ik wil graag verder gaan en niet op één punt stil staan dus ik wil wel les volgen, maar vind het echt zonde dat ik nu 30 / 40 euro betaal aan mensen die (met een paard als de mijne) er de ballen verstand van hebben. En voor dit geld wil ik ook wel op niveau les kunnen hebben.

Hebben jullie nou ook zo'n problemen om een passende instructeur te vinden?

Jennifer8

Re: Een goede instructeur vinden voor spaansgetrainde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:19

Dat jullie aan elkaar moeten wennen is logisch. PRE's zijn gevoelig en soms tot in het extreme toe. Als ik jou was zou ik niet zoeken naar iemand met een dressuurachtergrond maar naar iemand met veel ervaring met het ras (of met beide). Zo bij jou in de buurt zou ik niet iemand weten maar misschien kun je via de PRE-vereniging met iemand in contact komen? http://www.pre-stamboek.nl/ of
http://www.andalusier-vereniging.nl/

Zelf heb ik les van Petra Rosler, zij werkt veel met PRE's en ook les gehad van Noor Tanger, erg goed, maar niet echt bij je in de buurt geloof ik?!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:21

Hoi,

Is hij echt voor de arena klaar gemaakt, dus Rejoneo, of bedoel je dat hij Doma Vaquera beleerd is? Dus het veedrijven?

Rejoneo paarden komen namelijk zelden naar hier en zijn extreem duur, of ze moeten op leeftijd en dus klaar zijn in de arena. Ook zijn rejoneo paarden vaak vrij klein en meestal Lusitano i.p.v. PRE.

Maar goed, dat maakt niks uit voor de manier van inrijden en opleiden. De Spaanse manier van rijden is idd heel erg op zithulpen en beenhulpen. Waar woon je? Ik weet wel een aantal mensen die je kunnen helpen, overigens kan een heel klassieke dressuur instructeur je ook helpen, die werken inmmers ook op been en gewichtshulpen, want zo hoort het natuurlijk.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:46

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:48

bij Centro Hipico in Maasbree komt af en toe José Miguel Oliveira uit Spanje clinics geven, misschien kun je hen eens contacteren om te kijken of hij dat kan combineren?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 00:11

ik weet niet precies hoe hij getraind is, mij is verteld als stierenvechters paard en daar heb ik verder geen twijfels bij gezien de "gekke" dingen die hij kan, maar het zal dan eerder als vee drijver zijn denk ik, hij is 10 jaar oud dus ik denk dat hij niet voor echt voor de arena is opgeleerd als ik dat zo hoor.

ik woon tussen breda en tilburg, klassieke dressuur heb ik ook al geprobeert (rijd zelf ook klassiek als ik op een gewoon:) paard rij) maar die instructrice past gewoon niet bij mij en hem als combinatie en hier in de buurt heb je er niet veel.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:51

Wij komen eens in de zoveel tijd naar Eindhoven, niet heel dichtbij, maar ook niet zover als van jou naar ons in Friesland ;-).

Mijn familie woont bij je om de hoek, maar die zijn minder paardenminnend ;-).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:50

Ik kom regelmatig bij een stierenvechter (rejoneador) en zijn paarden zijn gewoon te rijden in dressuur , zijn wel veel lichter aan de hulpen en worden ook geleerd om veel meer weg te wijken van iets op een lichte beenhulp dus ga je in een volte en druk je je been iets te hard zou hij dus veel eerder wegwijken met zijn achterhand.

Een goed getraind stierenvechterspaard kost veel geld en zijn in Spanje veel meer waard dan in NL.
Nu zijn er in Spanje wel veel om het licht te zeggen stierenvechteramateurs die paarden gewoon verknallen omdat ze niet weten wat ze doen , stierenvechten is namelijk niet iets wat je zomaar doet maar jaren een goede opleiding voor moet hebben.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:51

Ik zeg ook niet dat mijn paard niet te rijden is in de dressuur, het is juist een heel fijn paard. Er zijn alleen dingen die nog niet zo perfect gaan en daar wil ik graag hulp bij, maar wel iemand die mijn paard begrijpt en die kan ik moeilijk vinden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:38

In Nl geen idee ,woon in Spanje :D maar inderdaad een idee als er een portugese of spaanse ruiter een clinic gaat geven in NL om mee te doen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:26

Ik heb ook les van Petra Rosler, en ook ik kan je zeer ter harte haar aanbevelen!
Zij heeft heel veel ervaring juist met de DV en omgang en training van PRE's...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:33

helaas wel 2 uur rijden vanaf ons, dat vind ik toch net iets te ver, maar misschien heb ik wel een groepje ruiters bij elkaar om een workshop te organiseren (en volgen natuurlijk)

Heeft iemand ervaringen met Liselot Maas Haar site: http://www.fincalaventilla.com

Zij zit in eindhoven en dat is maar 45 min voor ons, dus goed te doen om te lessen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:51

Liselot is goed. Wel echt een dressuurtrainer, maar kent de Spaanse paarden en het trainen in Spanje heel erg goed, ze heeft er jaren gewoond en daar paarden getraind.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:25

Ze heeft me net terug gemaild, ze heeft nog plek en we gaan een proefles afspreken.
Fijn dat ze een dressuurtrainer is want ik wil ook echt de ring in met dit paard (als we er klaar voor zijn) Ik denk namelijk dat wij onze kring op zn kop gaan zetten gezien hier heel weinig andere rassen dan kwpners starten :P

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:30

Dat ken ik :D Af en toe zie je hier een Fries, maar dat is al een zeldzaamheid.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:38

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:26

Badank voor het mee denken, maar hij zit in Ter Apel dat is echt aan de andere kant van nerderland dus net iets te ver, wij zitten op de belgische grens.

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:39

In Oude Tonge (Zuid-Hollandse eilanden, Flakkee) geeft 11 en 12 december Pedro de Almeida twee dagen les.
Vanuit regio Tilburg is het (denk ik) goed aan te rijden. Verder geeft hij regelmatig lesdagen in Maldegem, Belgie.

Ik weet niet hoe ik het artikel hier moet plaatsen, maar kan je het wel in een mailtje sturen. Mocht je interesse hebben, zou ik 11 of 12 december zeker komen kijken! Hier in het zuiden van het land is een heel enthousiaste groep mensen die op vaste basis bij hem lest en er kunnen nog wat mensen bij in het groepje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:46

Wij halen ca. 4 a 5 x per jaar Francisco Bessa de Carvalho naar Nederland; voor meer info over hem: http://www.trailsend.nl/NL/clinics/klas ... /index.php

Wij, mijn man en ik, hebben nu ca. 4 jaar, klassieke, dressuurles van hem. Ik rijd western, mijn man klassieke dressuur en we willen allebei straks Working Equitation gaan doen.
Francisco geeft les aan alle niveau's en rassen, rijdt al 25 jaar bij de Escola Portuguesa, etc ( zie site).

Ik kan hem van harte aanbevelen! Hij is enorm goed, en kan evt. problemen vrijwel altijd heel snel oplossen, en is dus zeer veelzijdig en werkt vanuit de basis waar hij ook altijd naar terug gaat.
Vergelijken met trainers/ instructeurs hier in Nederland is niet mogelijk ( sorry ;) ).
Als je echt "verder" wil en je paard echt aan het lopen wil krijgen/ hebben/ houden is hij de juiste man. We hebben een vrij vaste groep, een paar daarvan gaan zelfs regelmatig naar Portugal om les bij hem thuis te krijgen. Hij kost wel een paar cent :o , maar daarvoor leer je ook heeeeeeel veeeeeeeel!

Komen kijken kan ook! Het eerstkomende weekend is vol ( evt. nog 1 ( extra) plek op zaterdagmiddag), de volgende keer zal februari / maart worden maar dan ook zijn 4 a 5 van de 6 plekken al besproken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 14:47

afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst les gehad van Liselot Maas. Ze geeft erg fijn les en ik heb veel meer inzicht gekregen in hoe mijn paard nu eigenlijk getraind is en wat ik kan doen om dit om te zetten naar dressuurmatig rijden.
Ze weet precies wat een PRE inhoud en tegelijkertijd weet ze ook wat het is om op (hoger) niveau dressuur te rijden. Ze is erg rustig en kan de puntjes van kritiek brengen zonder dat je je aangevallen voelt op je rijden omdat ze ook de positive dingen van het rijden benadrukt.

Dus voor iedereen die in brabant opzoek is naar een fijne instructeur kan ik haar zeker aanraden. Ik ga over twee weken weer lessen bij haar :P