[H]Zep x Marconi merrie, welke hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blijdatikrij

[H]Zep x Marconi merrie, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:42

Welke hengst adviseren jullie voor mijn KWPN merrie, gelderse type?
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=75377
Hier afgelopen zomer, drachtig en al ruim 2 jaren uit training.
Afbeelding
Jaren geleden bij hengstenhouder.
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXTDYF6A.jpg

Merrie had als 3 jarige op veterinair rapport alleen 0-en en een 1-tje voor de röntgenfoto´s.(v Wessum)
Heeft in het Z moeite gehad met echt "grond pakken" tijdens verruimingen en zou in verzameling meer kunnen dalen in het kruis. Heeft een eerlijk karakter, is heel krachtig en wil tot het laatste voor je werken. (niet voor iedereen....ze wordt dan niet gevaarlijk, maar gaat gewoon id staak)
Heeft een wat recht achterbeen en is niet bergop gebouwd. Achterbeen is wel heel snel en buigt goed id sprong.

Moeder Zarcolien heeft 2 internationaal springende nakomelingen gebracht en meerdere Z dressuur paarden
Na jaren gust gebleven (met intensieve veearts en hengstenhouder begeleiding) een keer spontaan een natuursprong geprobeerd met een voor mij oude bekende hengst Test (IHW,v Turkus, zwaar warmbloed) en daar kwam tot mijn genoegen dit veulen voor IHW stamboek uit:
3 weken oud
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEY84CVK.jpg

*Zou graag een dressuurpaard fokken dat geschikt is voor de subtop (LT zou al heel mooi zijn)
*KWPN stamboek
*Als het een merrie wordt, interessant is om aan te houden voor verder fokken.
*Kleur is onbelangrijk (bont liever niet)
*niet te bloederig

Verbeterpunten:
* meer ondertredend achterbeen
* meer "veer" id beweging
* meer bergop
* iets meer of zelfde maat (rond +- 1.70)
* iets langer voorbeen?

Wil de massa, maat, kracht en prettige karakter bewaren.

Had zelf eigenlijk al keuze gemaakt dit jaar met Armani (vanwege mooie bloedlijnen en maat), maar door late veulen (1 aug) toch maar niet op veulenhengstigheid geinsemineerd.
Nu twijfel ik omdat ik beweging echt wil verbeteren bij mijn merrie. En de hengst zelf overtuigd mij niet met zijn eigen beweging. Zou dan puur een keus zijn op de lijn.
Weltmeijer werd mij al eens geadviseerd en anderen zeggen een goed bewegende springhengst erop.
Wat vinden jullie van Wolkentanz?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-11-10 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

vaa

Re: Zep x Marconi merrie, weke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:44

misschien een iets fijnere hengst zoals vivaldi, of tango??

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:21

ik had natuurlijk al united aangekaart, maar zijn zoon bordeaux is wellicht ook interessant! deze zal ze naar mijn mening wat sjieker maken..

http://www.uytert.nl

is prachtig gefokt! en is wat langer gelijnd dan zijn vader..

Wilawander

Re: Zep x Marconi merrie, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:37

Wij hebben 2 jaar geleden onze Zep merrie laten dekken door Don Laurie II (Don Schufro x Lauries Crusador xx x Absatz) is een hel mooie merrie geworden, is niet typisch gelders meer. Is een bloederig type met buitengewoon goede bewegingen.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:42

dank julliewel
ess: united en bordeaux houdt ik open
wila: wat een aansprekend veulen op je profiel! ik ga weleens even googlen naar Don Laurie.(trouwens, wat ontzettend jammer van je pythagoras nakomeling uit je Zep merrie. Heb pythagoras jaren geleden gezien op hengstenshow van v Vliet als ik het goed heb. Was als "springhengst" maar bewoog heel indrukwekkend. Kort erna is hij overleden...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:49

Ik had mijn Exponent (gelders) merrie laten dekken door de hengst Kasparow. Gelders is er qua uiterlijk er bijna uit. Het hete is er ook bijna uit en heeft veel swung gekregen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:59

Voor zo'n prachtige Gelderse merrie zou ik gaan voor een moderne Gelderse hengst of een rijpaardhengst met veel Gelders bloed. Ik zou zeker niet het Gelderse model er uit proberen te fokken.

Als je niet bang bent voor een beetje lijnen teelt zou je kunnen denken aan Chablis. Die staat nu nog op het verrichtingsonderzoek.
Het is een Upperville x Zep x Amor x Commandant.

Upperville is van Cabochon en die staat hoog in de dressuurindex. Upperville start zelf ook op lichte tour nivo. De moeder van Chablis heeft al een paar dressuurpaarden gegeven waaronder Rex non Moritur en Sinetty.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:34

NatasjavE schreef:
Voor zo'n prachtige Gelderse merrie zou ik gaan voor een moderne Gelderse hengst of een rijpaardhengst met veel Gelders bloed. Ik zou zeker niet het Gelderse model er uit proberen te fokken.

Als je niet bang bent voor een beetje lijnen teelt zou je kunnen denken aan Chablis. Die staat nu nog op het verrichtingsonderzoek.

Upperville is van Cabochon en die staat hoog in de dressuurindex. Upperville start zelf ook op lichte tour nivo. De moeder van Chablis heeft al een paar dressuurpaarden gegeven waaronder Rex non Moritur en Sinetty.

Helemaal mee eens

Doodzonde om met een merrie met een redelijk vrije bloedvoering niet Gelders te fokken. Bij de moderne Gelderse hengsten zitten er een paar tussen die zeker in staat zijn om het zwaardere dressuurwerk aan te kunnen.
Upperville doet het goed in de dressuur in het buitenland, Parcival liep in NL ZZzwaar en fokt bloederig en ook al meerdere nakomelingen van hem doen het goed in de hogere dressuur.
Van de eerste komt hopelijk een (luxe) zoon ter dekking uit een prima stam en Parcival zelf dekt nog, zijn vader Koss ook en zoon Vitens (veel maat en redelijk massa) ook. Een andere zoon van Koss, Alexandro komt ook uit een goede sportlijn en zijn eerste 2 jaargangen lijken heel goed met veel beweging en front.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:12

Cryssie: hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik het gelderse type eruit wil fokken. Vind haar juist heel mooi :o , maar wil graag een aantal punten verbeteren.
Natas en Janne: hoi! binnenkort krijg ik een Alexandro P veulen id opfok. Schijnt goed te kunnen bewegen en dat door te geven. Ben niet zo bang voor lijnenteelt (heb ook een ruin die lijnenteelt op flemming heeft), maar hoop een merrie te fokken waar ik weer mee verder kan en dan wil ik dat niet.
In bijna iedere gelderse hengst zit wel hetzelfde bloed als mijn merrie(of er dichtbij).
Kennen jullie ook KWPN of duitse erkende hengsten die voor gelderse fokkerij ook zouden kunnen? (en die goed bewegen natuurlijk) ik weet dat cabouchon ook mag.
Oscar is met mijn merrie geen goede combi gezien haar verbeterpunten. Uphill misschien wel ,maar daar zit weer volbloed achter.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:15

[***] schreef:
NatasjavE schreef:

Helemaal mee eens

Doodzonde om met een merrie met een redelijk vrije bloedvoering niet Gelders te fokken. Bij de moderne Gelderse hengsten zitten er een paar tussen die zeker in staat zijn om het zwaardere dressuurwerk aan te kunnen.
Upperville doet het goed in de dressuur in het buitenland, Parcival liep in NL ZZzwaar en fokt bloederig en ook al meerdere nakomelingen van hem doen het goed in de hogere dressuur.
Van de eerste komt hopelijk een (luxe) zoon ter dekking uit een prima stam en Parcival zelf dekt nog, zijn vader Koss ook en zoon Vitens (veel maat en redelijk massa) ook. Een andere zoon van Koss, Alexandro komt ook uit een goede sportlijn en zijn eerste 2 jaargangen lijken heel goed met veel beweging en front.

Dat is als je echt van het Gelders houd. Ik hou er totaal niet van en daarom heb ik een andere hengst gekozen, dan een Gelderse. Zonde misschien, de merrie stamde af van een oude lijn, maar voor mij nooit meer een Gelderse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:29

Cryssie: niet voor iedere merrie uit een oude lijn is het zonde hoor en bovendien gaat dit topic niet over jouw paard.

Maar deze Zepmerrie uit een predikaatrijke lijn is zeker een interessante voor de Gelderse richting.

Blijdatikrij: voor de Gelderse richting worden ook wel rijpaardhengsten gebruikt met nog een behoorlijk % Gelders bloed. Voorbeelden waar ook al goede Gelderse paarden van lopen zijn van Farrington, Negro, Cabochon, Ginus, Creool, Inspekteur, Democraat, Junior, Aktion.

Wat misschien voor jou nog een optie is, het KWPN heeft van 't voorjaar de in Amerika goed presterende hengst Olivier erkend voor de Gelderse fokkerij. Ik heb er gelijk achteraan gebeld maar helaas is hij nog niet beschikbaar omdat de eigenaresse geen station in de buurt heeft die wil/kan verzenden of zoiets. Misschien dat ze dat dit voorjaar wél voor elkaar heeft, dan is hij het overwegen waard. Hij is te zien op http://www.imajica.net/

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:31

Cryssie: snap dat wel hoor. Is ook ieder zijn smaak, ja toch. En juist leuk ook, anders zouden we allemaal op dezelfde paarden rijden.

Heb in ZZzwaar en keer een mega gave Farrington merrie zien lopen onder Mieke ... (ik ken haar niet hoor). Maar dat weten Natasja en Janne vast wel. Maar heb vers sperma nodig voor mijn merrie, denk dat het anders weer niet pakt.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:38

Janne: dank je! vond Idocus onder Marlies ook gaaf.
Maar dan zal het wel diepvries worden en dat gaat denk ik niet lukken.
Van Democraat heb ik ook verschillende gave gezien. Ook maat.
Heb genoeg stof tot nadenken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:08

blijdatikrij schreef:
dank julliewel
ess: united en bordeaux houdt ik open
wila: wat een aansprekend veulen op je profiel! ik ga weleens even googlen naar Don Laurie.(trouwens, wat ontzettend jammer van je pythagoras nakomeling uit je Zep merrie. Heb pythagoras jaren geleden gezien op hengstenshow van v Vliet als ik het goed heb. Was als "springhengst" maar bewoog heel indrukwekkend. Kort erna is hij overleden...

Ja en die beweging hadt mijn veulen ook. Ze is net na het aanrijden ingeslapen en bewoog buitengewoon goed. Dat was zo zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:25

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=192104

Deze merrie bedoel je :j Erg gaaf dier.

Weet je ook waarom je merrie niet pakte?
Op zich hoeft (goede kwaliteit) diepvriessperma niet minder goed te pakken dan vers. Je moet heel dicht op de eisprong insemineren, dus met wat actievere begeleiding dan normaal en dat kan dan juist weer een voordeel zijn bij een merrie die eerder gust was. Maar hangt er vanaf denk ik waarom ze gust bleef.

Ik heb eens een 17 jarige merrie gekocht die al 3 jaar gust was en gevoerd met Pavo fertile, bij mij alle 4 x in 1 x drachtig
Ik weet niet of het daar alleen aan lag maar het is misschien het proberen waard.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:34

Jaaaaaaaa Tyara!!!! was in oud beijerland als ik het goed heb. Grote massale echt gelderse merrie. Met prachtig veer id beweging.
Ok, diepvries hoeft dus op zich niet minder goed te pakken.
Vind het alleen zo bijzonder dat ze jaren daarvoor bij v Bommel met hun veearts, bij v Vliet met hun veearts en op Bodegraven met hormoonspiegel bepalen,spoelen, oneindig veel gescand etc etc niet lukte. (zaad zou heel goed zijn zei Bodegraven, was dreamcathcer)Met met good old Test na hengstig spuiten laat ih jaar in 1x lukte.
Heb al zoveel geld uitgegeven, wil het graag weer proberen ,maar dan met niet drachtig, alleen onkosten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:36

Soms is het de verdunner waar een merrie niet tegenkan. Dan gaat het met vers insemineren/dekken ter plekke vaak beter dan met verzendsperma.
Of ze bij diepvriessperma een andere verdunner gebruiken dan bij vers weet ik niet, dat is misschien wel een vraag waard.

Voor vers dekken en als je Tyara een mooie merrie vindt: Tyrona is ook zo'n dijk van een merrie, loopt ZZ licht geloof ik en is van de hengst Laurentz, die dekt natuurlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:11

[***] schreef:
Voor vers dekken en als je Tyara een mooie merrie vindt: Tyrona is ook zo'n dijk van een merrie, loopt ZZ licht geloof ik en is van de hengst Laurentz, die dekt natuurlijk.

Ze is nu voor het eerst grand Prix gestart. Die Mieke heb ik zaterdag gesproken. Ze is echt super aardig.

Edit, onee, ik zie dat je het over een andere merrie hebt... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:17

Maareh, Tyara in de Grand Prix, dat is ook nieuws!
Leuk zeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:18

Ik heb dat paard voor mijn neus zien piafferen... :~ :~

Alikesflame

Re: [H]Zep x Marconi merrie, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:04

Zeer zeker een hele mooie gelderse merrie!
Zou ik ook echt gelders mee fokken. Zonde als zo'n lijn niet voortgezet word.

En wat Janne zegt, niet elke merrie uit een oude lijn is geschikt. Je moet wel aan de kwaliteit denken, en dat bezit deze merrie wel.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:37

Hi Blijdatikrij,

Lastig he, dat kiezen! Ben over mijn Jazz x Goudsmid ook nog aan het nadenken voor volgend jaar. Nu een Uphill veulen aan de voet, daar had je het ook over. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat hij te fijn fokt, het is een echt bulletje!
Misschien is Florencio nog een optie, duits, maar ook KWPN goedgekeurd. Weltmeyer is natuurlijk ook heel gaaf, maar model spreekt me minder aan.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:06

Als je een rijpaard wilt fokken zou ik absoluut voor een moderne smalle hete hengst gaan.
Ik fok ook met een tuigpaardlijn ( Marconi) en gebruik graag Jazz, Krack,Tuschinski, Uphill, Apache.
Wil aankomend jaar een Sander x Cinovo dekken met Oscar.

Anoniem

Re: [H]Zep x Marconi merrie, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:18

Deze merrie is alles behalve een tuigpaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:39

covergirl schreef:
Als je een rijpaard wilt fokken zou ik absoluut voor een moderne smalle hete hengst gaan.
Ik fok ook met een tuigpaardlijn ( Marconi) en gebruik graag Jazz, Krack,Tuschinski, Uphill, Apache.
Wil aankomend jaar een Sander x Cinovo dekken met Oscar.

Deze merrie is geen Tuigpaard (zoals janne als zegt). Het zou jammer zijn om deze goede merrie met een dressuurhengst te dekken.

Gelders is een ouderwetser type paard wat gefokt is voor veelzijdigheid. (Springen, dressuur, mennen)

Tuigpaarden zijn alleen maar gefokt voor de Tuigpaard rubrieken en voeren naast het gewaardeerde Gelderse bloed ook nog Hackney.