Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suzanne F. schreef:Ik heb de Pavo inderdaad. Prima voer. Als ze heel dik wordt (weet je zeker dat het vet is?) kan je ook alleen supplement bijgeven bij haar gewone voer. Dan krijgt ze toch alle vitamines binnen die ze nodig heeft voor het veulen.
Dat de melkproductie niet goed op gang kwam heeft niks te maken met de Pavo hoor. Dat is een hormonenkwestie.
Cavalor Probreed is ook een prima voer, voerde ik soms als muesli nog bij.
MariekeA schreef:Nou, ik heb destijds behoorlijk advies ingewonnen en de DA's hier de buurt gaven toch allemaal een verband weer tussen hoeveelheid en kwaliteit krachtvoer en melkproductie. Bij mensen is er ook verband tussen hoeveelheid en kwaliteit van eten en melkgift, dus lijkt me bij paarden ook!
Suzanne F. schreef:Ok maar geheel op het voer afschuiven kan je het niet. Bij mijn merrie spoot het eruit toen ik Pavo voerde.
De ene mens heeft ook gewoon een betere productie dan de andere. Ik at ook geen speciale dingen voor de productie. Anderen doen dat wel en hebben een lage melkgift.
Er is een verband maar niet zo groot als jij schetst. Pavo is een kwalitatief hele goede merriebrok, daar ligt de lage melkgift niet aan.
Er zijn supplementen voor drachtige merries, die kan je geven zonder dat je meer hoeft te voeren. Te vet is idd ook niet goed.
[***] schreef:Merries worden niet vet van brok maar van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging.
Voor de melkgift is het idd niet goed als de merrie te dik is, dan past ze teveel op zichzelf ipv op het veulen. Maar dat heeft niks met het merk brok te maken maar meer met de rest van het rantsoen en de manier van houden.
[***] schreef:dus maakt het krachtvoer maar 1/10 van het totale rantsoen uit.