Nuage schreef:Als het bij Van Haeringen is gedaan dan geven zij duidelijk aan of een monster wel of niet goed genoeg was voor het opmaken van een DNA profiel. Is er bij jou aangegeven dat het DNA profiel van jouw veulen niet goed was gelukt of dat de ouderschapstest niet was gelukt?
In dat eerste geval is er nog geen man overboord en dan stuur je gewoon nieuwe haren op en betaalt van Haeringen daarvoor.
Maar in het tweede geval dan vrees ik toch het ergste...
Zelf laat ik veel DNA ouderschapstesten uitvoeren en het lab vraagt standaard om nieuwe haren als een afstamming niet klopt. Ze willen dan de test nogmaals uitvoeren om zeker te zijn dat de opgestuurde haren wel van het desbetreffende veulen waren. Soms kun je zelf ook een foutje maken met DNA trekken namelijk, zeker als je meerdere paarden hebt op een stal en er dus de kans is dat je per ongeluk haren van een ander paard aan je hand hebt.
De test is inderdaad bij Van Haeringen gedaan, er staat letterlijk in de brief:
Er is twijfel ontstaan over de juistheid van het opgegeven vaderschap. Een nieuw monster van deze nakomeling is gewenst om dit te bevestigen.Ik heb deze week ook contact opgenomen met het stamboek( BWP)en zij zeggen dat er mogelijks teweinig haarwortel was om het DNA goed te bepalen. De hengstenhouder zei dat het DNA van de hengst mogelijk niet aanwezig is daar en dat ze enkele keren moeten testen en anders dat er nieuw DNA moet worden opgevraagd van de hengst.
Mijn probleem is vooral het kostenplaatje van dit grapje...
@ Meavey : ik hoop dat ik geen tweede keer moet betalen. Heb alle rekeningen reeds betaald, heb ook al mijn mutatiedoc ontvangen. Het BWP zegt doodleuk dat de kosten van een tweede test weer worden doorgerekend aan de eigenaar om dat het BWP die kosten ook aan het labo moet betalen.
@Peterina: ik wist van te voren dat die kosten er kwamen hoor, staat trouwens ook op de website van de hengstenhouder (uitgerekend wat het ongeveer gaat kosten als je voor de verschillende stamboeken kiest). Heb daarom deze keer gekozen voor een erkende veulencontroleur die kwam schetsen en haren trekken voor DNA. Vroeger liet ik mijn DA schetsen.
Zou ik contact opnemen met Van Haeringen??? Even informeren wat juist het probleem was? En vooral of er nu weer kosten worden aangerekend en op wie ik die moet verhalen???