DNA komt niet overeen met DNA dekhengst?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

DNA komt niet overeen met DNA dekhengst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:32

Heb even rondgezocht op bokt maar hierover vind ik niet meteen een topic terug bij deze...

Vorig jaar heb ik mijn merrie laten dekken van een Duitse dressuurhengst. De hengstenhouder die verdeelt in België staat zeer goed aangeschreven in ons Belgenlandje dus daar geen probleem mee. In augustus heb ik mijn veulen laten chippen en schetsen door een erkend veulencontroleur. Deze nam ook haartjes mee voor een DNA-onderzoek. Ik wil mijn veulen nl BWP ingeschreven ipv Duits stamboek. Nu krijg ik vandaag een brief van het BWP dat er twijfel bestaat over de juistheid van afstamming langs vaderskant en of ik opnieuw haartjes wil opsturen.
Ik kreeg het even warm en koud tegelijk 8-) . Het zaad van de hengst is dus geleverd via een soort taxipost en stond smorgens bij ons op het terras, er zat een juist document bij van de hengstenhouderij in Duitsland dus alles normaal, niet?! Heb ook dekbewijs en geboorteaangifte ontvangen. Ik heb de hengstenhouder in België gecontacteerd (BWP ook maar die namen niet op na de middag) en hij verzekerde me dat dit nog gebeurt...Dus gewoon haartjes opsturen en afwachten.

Nu vraag ik me wel af wat dit grapje extra gaat kosten?? Is dit inderdaad normaal dat er twijfel is en dat ze opnieuw onderzoek moeten doen en wie betaalt de rekening in dit geval??
Heb schrik dat er een vergissing is gebeurd met het zaad...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:50

Mijn ervaring komt niet helemaal overeen met jou situatie, maar misschien heb je er wat aan.

Aller eerst, papieren, dekbewijs etc zegt helemaal niets. Er lopen zat paarden met volpapier waarvan de vader de vader niet is helaas. Hengstenhouders die bewust of onbewust verkeerd zaad meegeven en leveranciers die fouten maken.

In mijn geval heb ik zelf contact opgenomen met het stamboek omdat ik vermoedde dat iets niet klopte. Het stamboek kwam mij daarin tegemoet en heeft in eerste instantie een DNA onderzoek gedaan op eigen kosten. Hieruit kwam dat de afstamming niet klopte. Tevens een kleur onderzoek laten doen en die kosten waren wel voor mij.

Om uit te zoeken wie wel de vader was draaide ik geheel op voor de kosten van de onderzoeken, daarnaast moest ik zelf hengsten aandragen die een optie konden zijn, het is niet zo dat ze even snel kunnen onderzoeken uit een bestand van 100den hengsten helaas. Ik weet niet of het per stamboek anders is, voor 3 hengsten was ik al zo'n 200,- kwijt...

Edit, hier vind je misschien ook meer informatie:

[TAO] stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!
[F-AM] fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:15

Als een veulen van een buitenlandse ggk WB hengst of niet-BWP maar toch ggk WB hengst, ingeschreven wordt bij het BWP wordt er ALTIJD een DNA test gedaan op ouderschap, mn de hengst. De resultaat (mits dat het klopt) komt ook in het paspoort te staan van het veulen.
Dit is ten koste van de eigenaar van het veulen en kost (denk ik) zo'n 150 euro ... dit is wel bovenop de registratie kosten en lidgeld.

De redenering is ... kies je voor een buiten-BWP hengst dan betaal je voor de eer op het 'vreemde' veulen in te schrijven in het B.W.P.. ;) Let wel dit is de 'policy' van alle WB Stamboeken!

Meavey

Re: DNA komt niet overeen met DNA dekhengst?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:03

Het kan ook zijn dat de test niet goed is gegaan of er bv te weinig haarwortels aanwezig waren voor de bepaling, en ze gewoon jou nieuwe haren vragen.
Zal normaal gewoon op hun kosten zijn tenzij anders vermeld, ik neem aan dat je namelijk al voor de dna test betaald hebt of dat dat normaal bij de registratie inzit?
Is het niet correct dan zou ik de schuldige aansprakelijk stellen voor het uitzoeken en achterhalen vd echte ouder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:06

Dat kan heel goed. DNA test is niet zo makkelijk. Stuur eerst nog maar wat haren op en wacht even rustig af op de uitslag. Het hoeft helemaal geen fout te zijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:09

das minder zeg hoop echt voor je dat de volgende uitslag wel klopt. kan je niet eens gaan kijken op stal daar en kijken of je pappa kan vinden zo nodig onmogelijk misschien maar misschien verteld je gevoel heel veel.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:51

Jeetje, dat is vervelend en spannend tegelijk. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Heel veel strekte in ieder geval.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:58

Als het bij Van Haeringen is gedaan dan geven zij duidelijk aan of een monster wel of niet goed genoeg was voor het opmaken van een DNA profiel. Is er bij jou aangegeven dat het DNA profiel van jouw veulen niet goed was gelukt of dat de ouderschapstest niet was gelukt?
In dat eerste geval is er nog geen man overboord en dan stuur je gewoon nieuwe haren op en betaalt van Haeringen daarvoor.
Maar in het tweede geval dan vrees ik toch het ergste...

Zelf laat ik veel DNA ouderschapstesten uitvoeren en het lab vraagt standaard om nieuwe haren als een afstamming niet klopt. Ze willen dan de test nogmaals uitvoeren om zeker te zijn dat de opgestuurde haren wel van het desbetreffende veulen waren. Soms kun je zelf ook een foutje maken met DNA trekken namelijk, zeker als je meerdere paarden hebt op een stal en er dus de kans is dat je per ongeluk haren van een ander paard aan je hand hebt.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 09:59

Nuage schreef:
Als het bij Van Haeringen is gedaan dan geven zij duidelijk aan of een monster wel of niet goed genoeg was voor het opmaken van een DNA profiel. Is er bij jou aangegeven dat het DNA profiel van jouw veulen niet goed was gelukt of dat de ouderschapstest niet was gelukt?
In dat eerste geval is er nog geen man overboord en dan stuur je gewoon nieuwe haren op en betaalt van Haeringen daarvoor.

Zelf laat ik veel DNA ouderschapstesten uitvoeren en het lab vraagt standaard om nieuwe haren als een afstamming niet klopt. Ze willen dan de test nogmaals uitvoeren om zeker te zijn dat de opgestuurde haren wel van het desbetreffende veulen waren. Soms kun je zelf ook een foutje maken met DNA trekken namelijk, zeker als je meerdere paarden hebt op een stal en er dus de kans is dat je per ongeluk haren van een ander paard aan je hand hebt.

De test is inderdaad bij Van Haeringen gedaan, er staat letterlijk in de brief:
Er is twijfel ontstaan over de juistheid van het opgegeven vaderschap. Een nieuw monster van deze nakomeling is gewenst om dit te bevestigen.

Ik heb deze week ook contact opgenomen met het stamboek( BWP)en zij zeggen dat er mogelijks teweinig haarwortel was om het DNA goed te bepalen. De hengstenhouder zei dat het DNA van de hengst mogelijk niet aanwezig is daar en dat ze enkele keren moeten testen en anders dat er nieuw DNA moet worden opgevraagd van de hengst.
Mijn probleem is vooral het kostenplaatje van dit grapje...

@ Meavey : ik hoop dat ik geen tweede keer moet betalen. Heb alle rekeningen reeds betaald, heb ook al mijn mutatiedoc ontvangen. Het BWP zegt doodleuk dat de kosten van een tweede test weer worden doorgerekend aan de eigenaar om dat het BWP die kosten ook aan het labo moet betalen.

@Peterina: ik wist van te voren dat die kosten er kwamen hoor, staat trouwens ook op de website van de hengstenhouder (uitgerekend wat het ongeveer gaat kosten als je voor de verschillende stamboeken kiest). Heb daarom deze keer gekozen voor een erkende veulencontroleur die kwam schetsen en haren trekken voor DNA. Vroeger liet ik mijn DA schetsen.

Zou ik contact opnemen met Van Haeringen??? Even informeren wat juist het probleem was? En vooral of er nu weer kosten worden aangerekend en op wie ik die moet verhalen???

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:55

dat zou ik zeker doen. dan heb je daar in ieder geval duidelijkheid over... erg vervelend voor je.... het zou echt naar zijn als je straks kunt gaan gokken van nou zou hij het zijn?? of misschien toch hij?? en die lijkt er ook wel wat op.... sterkte

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:11

Nieke schreef:
Nuage schreef:

De test is inderdaad bij Van Haeringen gedaan, er staat letterlijk in de brief:
Er is twijfel ontstaan over de juistheid van het opgegeven vaderschap. Een nieuw monster van deze nakomeling is gewenst om dit te bevestigen.

Ik heb deze week ook contact opgenomen met het stamboek( BWP)en zij zeggen dat er mogelijks teweinig haarwortel was om het DNA goed te bepalen. De hengstenhouder zei dat het DNA van de hengst mogelijk niet aanwezig is daar en dat ze enkele keren moeten testen en anders dat er nieuw DNA moet worden opgevraagd van de hengst.
Mijn probleem is vooral het kostenplaatje van dit grapje...

@ Meavey : ik hoop dat ik geen tweede keer moet betalen. Heb alle rekeningen reeds betaald, heb ook al mijn mutatiedoc ontvangen. Het BWP zegt doodleuk dat de kosten van een tweede test weer worden doorgerekend aan de eigenaar om dat het BWP die kosten ook aan het labo moet betalen.

@Peterina: ik wist van te voren dat die kosten er kwamen hoor, staat trouwens ook op de website van de hengstenhouder (uitgerekend wat het ongeveer gaat kosten als je voor de verschillende stamboeken kiest). Heb daarom deze keer gekozen voor een erkende veulencontroleur die kwam schetsen en haren trekken voor DNA. Vroeger liet ik mijn DA schetsen.

Zou ik contact opnemen met Van Haeringen??? Even informeren wat juist het probleem was? En vooral of er nu weer kosten worden aangerekend en op wie ik die moet verhalen???

Ik heb vorig jaar mijn veulen laten testen op DNA vaderschap en kleur en was bij elkaar 60 euro kwijt. Ik geloof dat DNA alleen 45 euro is, maar zoals ik het nu lees hoef jij dit niet te betalen omdat het monster niet goed genoeg bevonden is.