[H][KWPN]Hengstenkeuze voor Universeel x Dutchboy

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maruschka

[H][KWPN]Hengstenkeuze voor Universeel x Dutchboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:37

Hallo allemaal!

Zoals sommigen misschien gelezen hebben in een ander topic van mij ([MD] Ataxie, help!), hebben wij onlangs te horen gekregen dat onze merrie atactisch is. Het is geen ernstige vorm dus we hebben besloten haar te houden en er een veulentje bij te fokken. Het gaat om een 4-jarige Universeel (Olivi) x Dutchboy van 1.66 m. Het is een schimmel en ze is bruin geboren. We zitten zelf te denken aan een grote (zwarte) hengst, omdat ik zelf vrij lang ben en het liefst een wat groter veulen zou hebben (1.70 m. of groter). Mijn vraag aan jullie is nu dus eigenlijk: welke hengst vinden jullie bij deze dame passen?? Alle tips zijn welkom!

Ps. Mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik dat graag! :-)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 11-11-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tags toegevoegd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:45

niet om l*llig te doen, maar zet het asjeblieft uit je hoofd om er mee te fokken..
fokken begint met een gezonde! merrie op deze manier ben je naar mijn mening dus alleen aan het vermeerderen, aangezien het zelfs erfelijk zou kunnen! zijn
dus ga lekker verder met je paardje waar je nu nog mee bezig bent
(je topic gelezen, vind het zeeeerr!!! vreemd dat die dierenarts haar goedgekeurd heeft en niet eens een buigproef heeft gedaan en haar toch heeft ggk dat zou echt niet moeten kunnen..)

Maruschka

Re: Hengstenkeuze voor Universeel x Dutchboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:58

Jammer dat je meteen zo hard oordeelt essiesilly. De vorm van Ataxie die onze merrie heeft is licht en ze loopt inmiddels weer goed. De dierenarts heeft mij verzekerd dat t niet erfelijk is aangezien het door een trauma gekomen is. Daarbij was een buigproef niet mogelijk doordat het paard nog heel groen was en dit niet veilig was. Dit staat ook op het keuringsrapport vermeld. Overigens is het volgens twee dierenartsen die ik hierover gesproken heb lastig te beoordelen bij een jong paard omdat het zo'n lichte vorm is. Het wordt namelijk pas zichtbaar na intensieve inspanning. Ik hoef dus verder geen commentaar meer op het wel of niet fokken van een veulen, het enige wat ik wil is tips omtrent de keuze van de hengst.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:06

ik wilde eigenlijk een geruststellend bericht terug sturen maar ik weet toch al dat je het allemaal niet wilt horen en daarom denkt dat ik meteen hard oordeel.. de waarheid IS hard. en daarom zeg ik dat je alleen moet fokken met een gezonde merrie en dat is deze niet..

"De buigproef achter konden we echter niet doen, want dit stond zij niet toe. Wat mij zelf opviel bij dit paard in die tijd is dat ze achter wat vreemd liep, alsof ze het ene achterbeen voor het andere plaatste.. (zwabberde). " je eigen woorden.. dit lijkt me nl niet erg gezond ;)

maar goed misschien denken hier (de betere) fokkers anders over..

Maruschka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:38

Er zijn genoeg paarden die als fokmerrie fungeren omdat zij een trauma hebben. Als mijn dierenartsen aangeven dat het niet erfelijk is, dan vertrouw ik daar op. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met een geruststellend antwoord, maar dat maakt ook niet uit. Laten we t even on topic houden..

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:49

Ik wil hier wel even op reageren: er zijn veel paarden die in de topsport lopen die licht atactisch zijn. Als de dierenarts niet overtuigend kan zeggen dat het ataxie is, dan is er hoop. Er zijn veel paarden die op andere plekken last hebben waardoor ze hun achterbenen niet goed gebruiken, neerzetten of sterk genoeg zijn om zichzelf te dragen. Men wil dan vaak het woord atactisch noemen omdat ze de vinger er niet op kunnen leggen.

Ik weet uit ervaring dat ze bij de dierenkliniek fokken met zo'n merrie zeker niet afraden bij zulke paarden. De vraag is of het echte ataxie is. Zoja, vererft de merrie dat dan? Als de moeder meer paarden heeft uit die lijn die dat hebben dan kun je gerust aannemen dat dat zo is. In zo'n geval is het wellicht niet verstandig.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:24

Maruschka schreef:
Er zijn genoeg paarden die als fokmerrie fungeren omdat zij een trauma hebben. Als mijn dierenartsen aangeven dat het niet erfelijk is, dan vertrouw ik daar op. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met een geruststellend antwoord, maar dat maakt ook niet uit. Laten we t even on topic houden..

Ik vind het wel knap dat jouw dierenartsen op het oog kunnen uitsluiten dat het niet erfelijk is. Want Ataxie heeft niet alleen te maken met een trauma maar ook met de gevoeligheid ervoor.
Het ene paard kan een klap krijgen op zijn rug en loopt vrolijk verder, het andere paard niet. Ik zou eerst toch maar eens goed informeren in welke vorm het is en hoe groot de kans is dat de zenuwen verder worden aangetast als ze aan het einde van haar dracht is en een veulen draagt van 50 kilo ;)

en die buigproef niet kunnen doen, vind ik persoonlijk ook niet echt getuigen van grote professionaliteit van de DA. Als zij haar achterbenen niet makkelijk optilt, zou je misschien ook na kunnen denken wààrom ze dat niet doet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:02

Moderatoropmerking:
Het is de keuze en verantwoording van de TS of er met haar merrie gefokt wordt of niet, dit topic is er niet om de discussie aan te gaan of dit een verstandige beslissing is, maar om mee te denken welke hengst(en) bij de merrie zouden passen als TS er wel mee gaat fokken.
Laten we het topic dus beantwoorden zoals ieder EHK topic, met hengsten adviezen. Het bespreken van de medische toestand van de merrie zou thuishoren in een MD topic, als TS daar behoefte aan zou hebben. Verdere berichten in dit topic, die niet helpen bij de hengstenkeuze, zullen worden verwijderd als offtopic.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:17

Ben het helemaal met moderator eens!
Hoi TS, wat zou je nog meer willen verbeteren aan de merrie? Als je voor meer maat wilt, zou Wolfgang of Rhodium misschien wat kunnen verbeteren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:35

is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?
is ze rontgenologisch gekeurd?
heeft haar moeder/oma predikaten?
komt er veel sport uit de stam?