Dilemma; arabier of draver? Wie heeft ervaring met draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palisa

Dilemma; arabier of draver? Wie heeft ervaring met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:46

Ik heb een bijrijdpaard een arabisch volbloed. Zij is best voorwaarts en heb al een paar keer gehad dat zij mij in rengalop gaat (tijdens een buitenrit) en dat ik haar dan niet goed meer terug kan nemen. Dus probeer galop te vermijden tijdens een buitenrit. Maar goed, dat is wel eens lastig met dit frisse weer. Ze is verder een schat van een paard, super braaf en helemaal niet bang in het verkeer.

Nu heb ik een paar dagen geleden op een draver gereden ( eerste keer), bij dezelfde eigenaresse, dit ging eigenlijk best goed. Ik was best gespannen, omdat deze dame nog wel eens rare fratsen kan uithalen. Maar goed, zo ontspannen mogelijk zitten en het ging voor mijn idee bijzonder goed. Zelfs in galop kon ik haar goed terugnemen.

Nu zit ik een beetje in een dilemma. Beide paarden rijden is eigenlijk geen optie, omdat ik maar 2 keer per week kan rijden, dus tijd voor maar één bijrijdpaard.

De arabier is erg lief en kan nog goed recreatief gereden worden. Ze heeft conditie genoeg, heeft endurance gelopen. Ze is 15 jaar, maar dat merk je niet aan haar.
De draver wordt 6 jaar en heeft een paar endurance wedstrijden gelopen en gaat dat komend jaar weer doen. Nu wil ik ook graag endurance gaan rijden.....

De kans dat de draver wordt verkocht is er.
Dus zit een beetje in een dilemma, voor welk paard ik zal gaan. Met de arabier heb ik al een beetje een band.

Heeft er iemand nog ervaringen met een draver?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:50

wij hebben een draver. een echte goedzak, zal niks met echte kwaad in de zin doen. maar hij is snel in de war, en van streek. we rijden hem nu bitloos, daar reageert hij heel fijntjes en licht op. met bit was hij een ramp, pakte het vast, en was daardoor niet meer te sturen en in te houden. nu is hij getransformeert ( :+ ) tot een heel lief paard, wat geen vlieg kwaad doet. tjaa.. ik denk toch echt dat je op je gevoel moet afgaan.. suc6 ermee :(:)

lastig

Re: Dilemma; arabier of draver? Wie heeft ervaring met draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:43

Ik ben qua omgang erg bekend met dravers. Mijn paard staat samen met 14 andere dravers. Het zijn in de omgang hele fijne paardjes. Zit echt geen kwaad in. Ze moeten je wel even leren kennen, maar daarna heb je wel echt paarden die voor je door het vuur gaan.

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:52

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga eerst de eigenaresse vragen of ze echt nog te koop staat. Als dat zo is, denk ik dat ik voor de arabier ga. Ik zou het namelijk niet leuk vinden, als ik eindelijk een band heb met haar, dat ze weg moet. De arabier is ook een toppertje, maar de draver is nog erg jong, dus nog heel veel mee te leren/bereiken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:59

Er zit wel negen jaar leeftijdsverschil tussen. Logisch gezien, zou je op grond daar van, ook veel eerder weer afscheid moeten nemen van de arabier.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:01

Tsja, ik zeg Draver :D Maar ik ben bevooroordeeld. Ik heb een fantastische Draver <3 Maar mijn ervaring is dat Dravers over het algemeen paarden zijn die graag voor je werken en met je meedenken. Ze zijn wel gevoelig, je moet er mee om kunnen gaan.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:02

WendyBZ schreef:
Tsja, ik zeg Draver :D Maar ik ben bevooroordeeld. Ik heb een fantastische Draver <3 Maar mijn ervaring is dat Dravers over het algemeen paarden zijn die graag voor je werken en met je meedenken. Ze zijn wel gevoelig, je moet er mee om kunnen gaan.

Precies! :D

Maar ik denk dat je zelf moet beslissen voor welk paard je gaat. Vraag idd of het zeker is dat de draver verkocht wordt. :)

Namid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:05

Ik denk ook dat je naar je gevoel meot luisteren. Maar het zou inderdaad jammer zijn als je net een band met de draver opbouwd en dan wordt hij verkocht.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:07

Hier nog een bevooroordeeld persoon met een Draver. :)) Ik zou dus ook voor de Draver gaan, ik vind het ontzettend fijne dieren om mee te werken. Wel snap ik je terughoudendheid wat betreft verkoop, het is ook niet fijn om steeds in de zenuwen te zitten over of 'ie verkocht wordt.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:08

Dravers for live :+:

Okee, ik heb dan geen draver meer maar werk er nog steeds mee. Ik heb zelf 3 jaar lang een draver gehad, ook verschillende keren een endurance uit gereden.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:11

Als ik voor deze keuze stond zou ik geheid voor de arab gaan. Maar dat is gewoon mijn persoonlijke voorkeur; met arabieren heb ik echt wat, met dravers tot nog toe niks.
Maar wat ik uitje verhaal opmaak is eigenlijk dat je je op de draver prettiger voelt; en dan lijkt me de keuze snel gemaakt. :)

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 08:50

Bedankt voor jullie reacties.

Weet je wat het is, ik ben gewoon wat angstig geworden dat de arabier er weer vandoor gaat in het bos, en om nu alleen maar te stappen en draven... Het moet voor de arabier ook leuk blijven. De angst om er dan af te vallen. Ik heb twee kinderen dus als ik thuis kom met een gebroken arm of been....ben ik verder van huis.

Met de eigenaresse erover gehad en ik ga nog een buitenrit maken met de draver. Kijken of het echt leuk is. Wel spannend, maar heb er wel zin aan.
Tijdens opzadelen is de merrie een kleine "monster", maar als zij onder het zadel braaf is... En wie weet als er bij deze merrie wekelijks een bekende komt, wordt ze tijdens het opzadelen (misschien) wel makkelijker.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:56

PP --> RPA

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:07

Ik ben om. Heb gisteren een buitenrit gemaakt met de draver en nog een paar andere ruiters. Het ging super!! Ze was erg lief en het klikte goed tussen ons. De draver wordt voorlopig niet verkocht en ga volgend jaar een endurance wedstrijd met haar rijden ( nou ja, eerst een kennismakings-rit). Ze reageerde goed en was best dapper buiten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:20

Heel veel plezier dan met het paard :D ! Mij zus heeft 2,5 jaar een draver verzorgd, dat was echt een zenuwpees, maar die had ook een heel verleden. Het was wel echt een lief beestje, ze ging voor mijn zus door het vuur!
Veel succes ook met de endurance :) !