Oudere merrie laten prok keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Oudere merrie laten prok keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:26

Mijn keurmerrie is 17 jaar en drachtig. Zouden jullie haar op deze leeftijd nog laten prok keuren? Waarom wel/niet. Kan de leeftijd van invloed zijn op het resultaat. Met andere woorden: loopt ze door haar leeftijd meer kans niet prok waardig te zijn? Tot slot: ze is eind februari uitgerekend. Zouden jullie haar, zo ver in de dracht, nog laten prok keuren?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Oudere merrie laten prok keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:31

Het kan door geweld van buitenaf zijn dat ze niet meer PROK waardig is, echt als ze nog goed is op de foto's heb je wel een Elite merrie.

Voor de nafok is dat altijd interessant, dus ik denk dat het altijd een poging waard is! Als je tijdens de foto's een onregelmatigheid tegen komt, kan je altijd stoppen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:33

je zou kunnen beginnen met twee fotootjes te maken van bv de kogels, omdat daar nu al wel slijtage op zou kunnen zijn.
Maar ik vraag me af, 17 jaar, en dan nog helemaal goed op de foto?
Ik denk dat je dan een zeldzaamheid hebt!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:35

Gimmick11 schreef:
je zou kunnen beginnen met twee fotootjes te maken van bv de kogels, omdat daar nu al wel slijtage op zou kunnen zijn.

Maar ze zijn er zeker wel!
23 jarige merrie is laatst Ster, Voorlopig Keur (was al sport) en dus Keur en PROK geworden. Dus een Elite merrie op 23 jarige leeftijd.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:36

Hou ook rekening met de onnodige stralingen waaraan je je ongeboren veulen blootstelt (losstaand dus van al dan niet prok keuren op die leeftijd)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:37

Wauw, dat is heel gaaf!
Ik vraag me trouwens af hoeveel merries er met 3 jaar PROK zijn geworden, en 10 jaar later nog helemaal gaaf zijn...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:39

Ik denk dat er genoeg zijn die het niet meer waard zijn.

Zo vind ik het ook nog altijd raar, foto's voor PROK mogen niet ouder zijn dan x aantal maanden (ik weet zo niet hoelang). Alleen het PROK certificaat blijft wel hele leven van de merrie geldig...?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:41

met straling aan de benen loopt een ouder veulen helemaal geen schade op.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:51

We hebben Izabel in 2001 laten PROKken. Ze was toen 11 jaar en kreeg haar certificaat met gemak. Daarom is ze nu elitemerrie (en ook sport, en pref, en prest - even erbij gezet voor het trots-gevoel).
Afgelopen zomer was ze kreupel, en is door Jan Greve op de foto gezet. Hij belde met de mededeling dat de merrie nog puntgaaf was. Twintig jaar oud. :D
(oorzaak mogelijk gevoelige zolen door zware dracht, ze toont nu gelukkig geen enkel probleem meer)

Hier een foto van Izabel op 20 jarige leeftijd (met veulen aan de voet): Afbeelding

We zijn heel blij dat we weten dat Izabel nog steeds gaaf op de foto's is. Gezondheid vererft ze ook. :)

Overigens hadden we een andere merrie waarmee we een van de eerste PROKs hebben laten doen. De PROK was super, maar haar nakomelingen niet. Wel waren we boos dat het KWPN de PROK toen niet als predikaat wilde introduceren. Waarschijnlijk had dat toen te maken met het geringe aantal merries dat ervoor werd aangeboden.

Zou ik opnieuw willen PROKken? Ja, absoluut! Het is geen zekerheid dat nakomelingen goed zullen zijn, maar het is wél een mogelijkeid om te weten dat je met een merrie misschien beter níet kunt fokken.

Laat je niet leiden door leeftijd. Als ze PROK-waardig is heb je wel een elite merrie. :)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:27

Quir schreef:
Het kan door geweld van buitenaf zijn dat ze niet meer PROK waardig is, echt als ze nog goed is op de foto's heb je wel een Elite merrie.

Wij hebben een 12 jarige Keur merrie laten Prokken met een afwijking op de kogel door trauma van buitenaf, dit was ook duidelijk op de foto te zien. We hebben de kogel extra op de foto gezet en ze werd er gewoon Prok mee en dus Elite, ik vind het een schitterend predikaat en zou het dus zeker proberen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:34

Sjuimpje schreef:
Quir schreef:

Wij hebben een 12 jarige Keur merrie laten Prokken met een afwijking op de kogel door trauma van buitenaf, dit was ook duidelijk op de foto te zien. We hebben de kogel extra op de foto gezet en ze werd er gewoon Prok mee en dus Elite, ik vind het een schitterend predikaat en zou het dus zeker proberen!

Als het inderdaad echt duidelijk door een trauma van buitenaf is, zullen ze er wat makkelijker mee om gaan. Zeker op zo'n leeftijd. Alleen is dat (helaas) niet altijd even duidelijk waar te nemen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:45

Leeftijd mag niet meegenomen worden, of ze het (onbewust?) toch doen weet ik niet, wij hebben altijd het levensnummer op de foto's staan en daar kunnen ze het in principe wel aan zien natuurlijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:47

Sjuimpje schreef:
Leeftijd mag niet meegenomen worden, of ze het (onbewust?) toch doen weet ik niet, wij hebben altijd het levensnummer op de foto's staan en daar kunnen ze het in principe wel aan zien natuurlijk.

Ik denk dat er onbewust nog wel naar gekeken zal worden? Moet natuurlijk niet kunnen, maar vermoed het wel. :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:43

Gimmick11 schreef:

Kogels tellen toch niet mee voor de PROK????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:20

fokfanaat schreef:
met straling aan de benen loopt een ouder veulen helemaal geen schade op.

Rontgenstraling is nooit goed voor de ongeboren vrucht. Mens of dier.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:03

sarabande schreef:
Kogels tellen toch niet mee voor de PROK????

Achter niet, voor wel maar die vallen in de klasse-indeling 0-1-2-3, niet zo heel streng dus. De kogels achter moeten volgens de nieuwe regels wel op de foto maar daar geldt (nog?) geen selectie voor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:50

Toch raar eigenlijk ze zeiden al jaren geleden dat dat wel mee zou gaan tellen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:00

Ik denk dat mensen heel huiverig zijn voor de PROK. Want dan moeten ze (of liever gezegd hun paard) met de billen bloot.
Iedereen heeft wel de mond vol van z'n eigen paarden, maar als puntje bij paaltje komt is toch het hemd nader dan de rok.
Want stel dat je paard níet door de PROK komt, wat moet je dan?
Wij hebben een paard dat we al hadden laten PROKken, maar ik denk dat de meeste gePROKte paarden op de foto zijn gezet bij een aankoopkeuring.
Het lijkt me een gevoelige kwestie, en dat kan de reden zijn dat er niet veel voortgang is om de PROKeisen scherper te stellen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:17

Nee hoor de meeste merries worden als 2 1/2 jarige geprokt, dan weet je als eigenaar welk traject je kan volgen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:20

Ik denk ook dat het gros van de merries wat boven stamboekwaardig niveau uitkomt toch echt wel geprokt wordt want laten we eerlijk wezen, als ik ergens een jongere keur merrie te koop zie staan of in een afstamming zie voorkomen dan ga ik er al vanuit dat ze blijkbaar niet prokwaardig zal zijn. Elite is toch een veel mooier predikaat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:26

das waar, al zijn er wel wat "oudere" fokkers die het zonde van het geld vinden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:42

Wordt ook steeds minder, die moeten het keuringsklaar maken e.d. ook vaak al uitbesteden en meestal komen die dieren dan op stallen terecht waar ze een mobiele laten komen, dan maakt over het algemeen die laatste paar honderd ook niet meer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:52

Ik heb dit jaar een 17 jarige laten prokken en die was nog helemaal gaaf :j
Ik heb het laten doen omdat haar dochter, waar we ook mee gaan fokken, ook het prokpredikaat heeft en 2 generaties prok toch altijd mooier staat op papier.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

idd lia das het mooiste, das ook fijn als je de moeder zelf in bezit hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:17

bertie schreef:
Ik denk dat mensen heel huiverig zijn voor de PROK. Want dan moeten ze (of liever gezegd hun paard) met de billen bloot.
Iedereen heeft wel de mond vol van z'n eigen paarden, maar als puntje bij paaltje komt is toch het hemd nader dan de rok.
Want stel dat je paard níet door de PROK komt, wat moet je dan?

Nee hoor helemaal niet. Geeft heel veel duidelijkheid. Ik laat ze meteen PROKken zodra het kan. Als ze dan niet goed zijn, gaan ze weg. Simpel. Ik ga geen tijd en moeite en geld stoppen in een paard wat niet goed is op de foto. Misschien dat er uitzonderingen zijn betreffende wel goed voor de sport maar niet voor PROK maar dan nog gaat ze weg, ik fok er dan niet iig niet mee.

Ik ben er dus totaal niet huiverig voor. Liever vroeg met de billen bloot en zekerheid dan een roze bril ophouden, er geld in pompen en later de deksel op je neus krijgen.

Volgend jaar rond deze tijd gaat mijn Emma ook voor de PROK.