[KG] Wat voor kleur heeft de vader?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[KG] Wat voor kleur heeft de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:37

Aangezien ik er zelf totaal geen verstand van heb, open ik dit topic voor de kleurenkenners hier op Bokt. :)

Mijn pony is palomino. De vader is onbekend. Haar moeder is een bruine Dartmoor - die zijn bijna altijd bruin of zwart, maar vos en schimmel zijn ook toegestaan. Nu leek het mij logisch dat de kleur van mijn pony van de kant van de vader moet komen, maar welke kleur zou die dan gehad hebben? Op de Wiki lees ik het volgende: "Een palomino ontstaat uit een vos met de creme-verdunning." was haar vader dan een vos, of kan het ook een cremello zijn bijv? En moet zo'n gen niet van beide kanten komen, of komt dat van één kant? Zou de moeder dan een recessief vosgen moeten dragen bijv (ik weet dat vos recessief is)?
Overigens wordt de palomino zelf met de jaren steeds lichter.

Ik ben benieuwd of iemand mij wat duidelijkheid kan brengen, ik was namelijk wel nieuwsgierig hoe het nu zou zitten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [KG] Wat voor kleur heeft de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:18

Als je pony een palomino is, moet de moeder een vos gen hebben. Aangezien ze bruin is, komt daar in ieder geval niet het creme vandaan.

Vader moet minimaal 1 vos gen en 1 creme gen dragen. Hij kan dus valk, smokey black, palomino, cremello, perlino en smokey cream zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:38

Quir schreef:
Als je pony een palomino is, moet de moeder een vos gen hebben. Aangezien ze bruin is, komt daar in ieder geval niet het creme vandaan.

Vader moet minimaal 1 vos gen en 1 creme gen dragen. Hij kan dus valk, smokey black, palomino, cremello, perlino en smokey cream zijn.

+:)+ +:)+

Citaat:
Haar moeder is een bruine Dartmoor - die zijn bijna altijd bruin of zwart, maar vos en schimmel zijn ook toegestaan

Even een opmerking: De creme gen komt ook voor bij Dartmoor's ... maar het is wel zeldzaam ... dus palomino/valk/smokey black Dartmoor's bestaan ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:21

Bedankt voor de uitleg! De pony was een "doodgewone bruine", echt zo'n typische Dartmoorkleur. :j Dat die ook wel eens andere kleuren hebben wist ik niet, maar ik neem aan dat dat niet goedgekeurd wordt door het stamboek dan.
Toch wel leuk om te weten dat de vader een leuk kleurtje had (ras zal wel nooit achterhaald worden helaas).