ik heb net een pony gekocht en hij is negen maanden oud hij is 1.22 en ik vroeg me af hoelang hij ongeveer word.
weet iemand van jullie dit ?
alvast bedankt
3uitenbeen
Geplaatst: 07-11-10 17:59
Meet het been van de kogel tot de schouder met een touwtje, draai het onderste deel (het touweinde wat bij de kogel is) naar de schoft terwijl je het punt op de schouder hetzelfde houdt en je weet hoe groot je pony wordt.
het is nooit zeker te zeggen hoe groot een paard of pony wordt, daarvoor zijn er teveel factoren die daar nog van invloed op kunnen zijn. Als beide ouders rond de 150 zijn, kun je er op rekenen dat je pony ook rond de 150 wordt..
Maat van de ouders is wat op de stamboom staat hè. We hebben die van ons gekocht als zijnde 1.48, D dus, maar bij meting bleek ze toch ietsje groter.... een E dus...
ik ga naar deurne maar voor mijn opleiding heb je geen paard nodig
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 09-11-10 01:49
Mijn veulen, vader 1.46m en moeder 1.48m was groot, en meette op 3 maanden oud 1.30m. Een veulen van 9 maanden oud en nu 1.22m gaat nooit een grote D-pony worden, eerder een C-pony. Op 9 maanden zijn ze ongeveer op 90% van de eindmaat.
nee ik denk dat rond 140 en 150 word maar hij is 9 maanden en al 122 dus
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 09-11-10 14:50
9 maanden en pas 1.22m bedoel je. Grote ouders hoeven geen grote nakomelingen te geven. Wij hebben zelf uit een combinatie van merrie 1.32m en hengst 1.38m een nakomeling gefokt die maar 1.23m is geworden. Niet ziek geweest, goede opfok gehad, daar heeft het allemaal niet aan gelegen. Zijn volle zus is 1.33m geworden, en volle broer 1.38m, en die hebben een zelfde opfok gehad. Was ook niet het eerste veulen van de merrie, dit was de 4de nakomeling, en de 3de uit deze combinatie.
Kan altijd, maar ik zou er om eerlijk te zeggen niet te hard op rekenen, hij is echt klein voor 9 maanden oud. Onze hackney's met een stokmaat van ongeveer 1.28 tot 1.35 zijn op die leeftijd al groter.