[KG]Vraag over schimmel veulen :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ieZZbel

[KG]Vraag over schimmel veulen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:37

Hallo is dit het goede forum voor mijn vraag? :o ben nieuw hier :P
Oke hier mijn vraag, over een tijdje wil ik graag een veulen het liefst dat het later een schimmel is,
maar wat voor kleur is het veulen voordat het schimmel word? is dat bruin?
beetje domme vraag :o
maar het is wel handig als ik het weet,
Afbeelding

trouwens is er niet ergens een lijst met alle kleuren die de veulens eerst zijn voordat ze de echt kleur krijgen.
:D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-11-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd+verplaatst.

M3lisss

Re: Vraag over schimmel veulen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:38

Uhh.. ik geloof dat het nog weleens kan wisselen. Op mijn schimmel haar paspoort staat dat ze bruin is geboren, maar ik vind haar op foto's meer donkergrijs!

ieZZbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:39

Oke dankje ! ik ga ook wel weer even zoeken op internet of ik iets kan vinden :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:39

Dat kan zwart, bruin of vos zijn, beetje afhankelijk van wat de ouders mee geven..

ieZZbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:40

Oh oke dan weet ik waarschijnelijk al genoeg, dankje wel

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:41

Schimmels kunnen in alle kleuren geboren worden.
Kort gezegd moet iig een van de ouders schimmel zijn om een schimmel te kunnen fokken, maar het is niet 100 procent dat je uit een schimmel een schimmel fokt.

Vaak kun je met een paar maand oud wel al zien of ze schimmel worden al kun je niet zeggen wanneer hij helemaal verschimmeld is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:43

Als je een veulen wilt uit bovenstaand paard heb je met een 50% kans op schimmel. Tenzij je voor een homozygoot schimmel hengst kiest, dan krijg je zowiezo een schimmel. Welke kleur het veulen dan geboren wordt is afhankelijk van de basis kleur van de ouders

ieZZbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:01

oke nog meer bedankt !:D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:09

ZEER zeldom wordt een veulen 'schimmel', oftewel grijs, geboren. Een veulen wordt eerst in zijn basis-kleur (zwart, vos of bruin) geboren en als het de schimmel gen draagt, dan verandert de basis-kleur naar alle tinten van grijs tot het uiteindelijk wit is.

Meestal aan de hand van de afstamming van je paard hebt je al een idee wat de basis-kleur was bij de geboorte en of het schimmel is of zal worden.
Als je 100% zekerheid wilt op een schimmel veulen dan moet je een hengst uitkiezen dat homozygoot is voor het schimmel gen ... d.w.z. buiten de basis-kleur genen ook altijd een schimmel gen doorgeeft.

ieZZbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:54

oke bedankt :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:14

onze laatste schimmel is bruin geboren, degene daarvoor (tja, dat heb je als fokt met schimmelmerries) waren bruin en zwart...

ptiteblue

Re: [KG]Vraag over schimmel veulen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:38

Je moet naar de voetjes van het veulen kijken bij de geboorte. Als die zwart zijn, dan heb je heel veel kans dat ie schimmel wordt (als 1 van de ouders schimmel is). Als de voetjes licht zijn of bruin, dan heb je geen schimmel. Mijn veulen heeft een schimmel moeder, maar hij zal bruin blijven.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:44

Hier zie je dat de voetjes licht bruin zijn.

Afbeelding

Hier kun je zien dat de 2 rechter voetjes zwart zijn het wwordt dus een schimmel.

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:05

Uit decenia ervaring kan ik je verzekeren dat dit ECHT GEEN manier is om het schimmel zijn van een veulen te onderscheiden!

Negen uit de tien bruine veulens met of zonder worden met lichtere benen geboren ... alsook vaak zwart en vos veulens. Soms worden bruin of zwart veulens geboren met zwart benen en deze worden nooit schimmel omdat ze geen schimmel ouder hebben.

Zeldom wordt een veulen, ongeacht de kleur, geboren zonder deze camouflage verkleuring aan de benen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

Ik spreek niet van de kleur van de benen, maar van de kleur van de voetjes :)

zena81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:05

vaak zie je ook al een beetje witte haartjes door de vacht heen of ze nu bruin , vos of zwart worden gebeoren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:48

ptiteblue schreef:
Ik spreek niet van de kleur van de benen, maar van de kleur van de voetjes :)

Ook geen manier om die bepaling te doen.
Ik kan je verschillende foto's van 'schimmel' veulens geven die bruin of zwart zijn geboren en van gewone 'niet-schimmel' veulens ... allemaal hebben ze zwarte voetjes. ALLEEN waar witte aftekening op de been aanwezig is, zal het hoefje wit zijn; ook dubbel-verdunde creme dragers hebben witte hoeven.
De kleur van het hoef heeft echt niets en ook niets met het vacht kleur te maken.

Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:50

Een veulen dat later gaat schimmelen, kan zwart, bruin of vos geboren worden, De ouders moeten de kleur meegeven. ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:59

Marjoo_ schreef:
Een veulen dat later gaat schimmelen, kan zwart, bruin of vos geboren worden, De ouders moeten de kleur meegeven. ;)

Correctie kan in ELKE kleur geboren worden en met ELK patroon. ;)
Als ze ook schimmel dragen worden ze gewoon langzaam, of sommige sneller, wit, en zie je de onderliggende kleuren en patronen soms niet meer, die die hebben en houden ze wel. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:08

Peterina, volgens mij worden hier geen hoeven bedoelt maar de onderkant van de benen. Veulens die schimmel worden hebben vaak wel al donkere benen. Bruinen worden met lichte grijzige benen geboren, een bruin geboren schimmel heeft vaak niet dat grijzige bij de benen maar al echt hele donkere benen. Dat zie je ook vaak bij schimmel geboren palomino's trouwens, die hebben ook donkere benen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:08

Klopt schimmels worden vaak in het geheel donkerder van tint geboren, terwijl niet-schimmel veulens vaak "de normale schutkleur" op de benen hebben.
Bruine veulens kan je vaak het zwart nog niet zien zit vaak lichter babyhaar op zegmaar, bij schimmels is dit idd héél vaak wel al donker.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:08

Klopt wat je zegt maar het is geen vaste regel en dat is wat beweert wordt. Net als al de andere kleuren kan ook bij schimmel-veulens de geboorte tinten in alle schakelingen komen. Om te zeggen dat ALLE schimmel veulens ALTIJD met donkere benen worden geboren is niet correct. Een indicatie ... misschien ... maar echt niet om als vaste regel aan te nemen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:57

Er was ook niemand die zei dat dat altijd zo is.
Maar van wat ik heb gezien zijn de donkere dan eigenlijk altijd schimmel, en de "lichtere" meestal niet.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:52

ptiteblue schreef:
Je moet naar de voetjes van het veulen kijken bij de geboorte. Als die zwart zijn, dan heb je heel veel kans dat ie schimmel wordt (als 1 van de ouders schimmel is). Als de voetjes licht zijn of bruin, dan heb je geen schimmel. Mijn veulen heeft een schimmel moeder, maar hij zal bruin blijven.

Ik heb toch nooit gezegd dat het 100% zo was, ik zeg heel veel kans, is niet 100%.