shetlander gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

shetlander gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:18

Hallo allemaal!

Ik heb mijn eerste echte eigen pony gekocht! Het is een 2,5 jaar oude shetlandmerrie met stamboom. Ze heeft als veulen een premie behaalt, maar is al 1 en 2 jarige niet meer gekeurd.

Het duurt nog even voordat ze echt van mij is(ze wordt 5 december op de pensionsstal gebracht, leuk sinterklaascadeau voor mezelf), dus ik heb nog even om de laatste dingen op een rijtje te zetten.

Waar ik al aan heb gedacht/wat ik al heb geregeld:
- stalling en weide(wei met schuilstal en onbeperkt hooi, inieminie binnenbak, stallen waar ze in mag staan om te poetsen e.d., paddocks, buitenbak, bos op 5 minuten lopen)
- vervoer van huidige adres naar pensionsstal
- koopcontract
- veearts/ hoefsmid regelen(gaat via de pensionsstal)
- verzekering
- als ze gewend is, mag ze met de andere shetlanders op 1 wei(vriendjes)

nog wel een paar vraagjes:
- hoe schrijf ik het stamboek over op mijn naam? Ze heeft nu nog een veulenstamboek, is het slim om haar volgend jaar voor de "echte" stamboekkeuring te laten gaan?
- hoe schrijf ik het paspoort over(de auto gaat via het postkantoor, maar hoe gaat dat met een paard)
- ik heb haar niet laten keuren door een veearts, is het wel handig om na een paar weken een soort "check-up" te doen? soort van APK zeg maar?

er zullen vast nog wel meer vragen mij te binnen schieten, maar die horen jullie dan vanzelf!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Marigold

Re: shetlander gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:45

paspoort hoeft niet persé op jou naam maar kan vast wel via het stamboek.
stamboek op jou naam ook zo, via het stamboek.
en DA een keer de pony laten zien kan geen kwaad, alleen je kan je afvragen of het nodig is bij een jonge gezonde pony.

gefeliciteerd met je aankoop :)

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:03

dank je wel voor je reactie,

heb inderdaad op de site van het NSPS gelezen dat het paspoort via hun of via de KNHS op naam gezet kan worden.

de pony is verder gezond, geen beengebreken, geen overbeet of onderbeet, schone neus en oren, geen rare kuchjes o.i.d.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:06

Ik ben naar de KNHS gereden en ze hebben m gelijk overgeschreven....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:06

Maar als je dus wél keuringen wil lopen, dan moet je dus wel zowel paspoort als stamboekpapier op je naam hebben staan. En je moet dan ook nog eens lid zijn van het betreffende stamboek.
Paspoort gewoon via 't stamboek, of ze moet het paspoort van een andere instantie hebben dan het stamboek.

Is ze een NSPS Shet?
http://www.nsps.nl/?section=Stamboekzaken&page=7

Dan is het toesturen van het stamboekpapier voldoende, meestal krijg je dan een soort 'sticker' voor in je paspoort. Het paspoort zelf hoef je dan niet op te sturen.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:11

voor zover ik weet is ze inderdaad een NSPS shet. Ze is nu ingeschreven bij het veulenboek, en ik wil haar volgend jaar, als ze 3 is, voor stamboekopname laten gaan.

Paspoort weet ik niet of die bij het NSPS is gegeven, of via de KNHS, dat ga ik nog navragen.

Moet ik verder nog ergens op letten?

tegen welk bedrag zou ik haar moeten verzekeren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:17

DA even laten komen en goed naar de tanden en knieeen laten kijken.
Verzekeren tja... Is dat het waard? Ik heb het destijds voor mijn pony uitgerekend (enkel voor dood) en dat was echt de moeite niet.
Betaal je jaarlijks weet ik veel hoeveel premie voor een verzekerd bedrag van 300 euro oid

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:41

shet van een paar honderd euro zou ik idd niet laten verzekeren......... dat zou ik eerder met een groot rijpaard doen, voor shetten vind ik het eigenlijk onzin. maargoed, dat is wat je zelf wil natuurlijk.

In het paspoort staat ik dacht direct op de eerste pagina rechtsbovenin een stempel en naam van de paspoort-uitgevende instantie. Staat daar NSPS moet je bij NSPS zijn, KNHS dan moet je daar zijn.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:43

ontzettend bedankt voor jullie antwoorden!

is er nog iets waar ik op moet letten, wat ik moet regelen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:54

Gewoon goed voor zorgen en er lekker van genieten :)
Even kijken in 't paspoort wanneer ze voor 't laatst ge-ent is en dat even in de gaten houden, dat je niet te laat bent (voor als je wel naar keuringen/wedstrijden wil, dan mag je nl. geen dag te laat zijn)
en ook even informeren wanneer ze voor 't laatst ontwormd is. Anders voor de zekerheid even ontwormen.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:56

ze is nog nooit geënt volgens de huidige eigenaar, dus dat wordt meteen gedaan als ze op stal aankomt(nou ja, de maandag erop waarschijnlijk)

ontwormt is ze wel, wanneer als laatst weet ik niet, bij de nieuwe stal wordt ze in de rij meegenomen( ze wordt dan 4x per jaar ontwormt).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:57

Ik weet niet wat jullie ervaring hier is met shetlanders maar onbeperkt hooi lijkt me iets te veel van het goede. Misschien hooi voeren in een slowfeeder. In het forum paddock paradis zitten ook meerdere met een shetlander die kunnen je daar meer over adviseren

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 12:58

wat ik heb begrepen van de pensionhouder is dat ze 1 x per dag een grote pluk/baal krijgen, en dus niet echt "onbeperkt", want op=op. verder krijgt ze geen krachtvoer, want ze doet ten eerste niet veel, af en toe wandelen enz, en anders worden ze snel te dik en hoefbevangen

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:03

Gefeliciteerd met je aankoop!! Als tip zou ik je nog willen meegeven: wordt lid van het NSPS. Dan krijg je het tijdschrift 'de shetland pony' met keuringsnieuws etc. Ook staan daar bijv. wedstrijddagen in, erg leuk heb ik altijd gevonden! Misschien vindt je straks een klein ruitertje voor hem, of wil je zelf meedoen met lange teugel- of aangespannen rubrieken. Zijn altijd super leuke dagen met collega-shetland liefhebbers. Mijn zusje en ik hebben altijd heel actief met dit soort dagen meegedaan (al heel lang geleden hoor, haha!) Grand national team, spring- en dressuurrubrieken, zelfs een keer met de pony's naar Engeland geweest voor wedstrijden. Het NSPS is echt een onderdeel van leuke jeugd herinneringen. Nu heeft mijn dochter inmiddels een Welshpony, maar een van onze Shetland merries, inmiddels al over de 20 jaar, hebben we nog steeds. Ik hoop dat jij ook zoveel plezier met de pony mag beleven!

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 13:05

dank je wel!

Ik was zeker van plan om lid te worden, ook omdat ik haar toch een keer wil laten keuren voor de stamboekopname, en inderdaad voor de activiteiten. Ik hoop toch een keer lange teugel of aangespannen wedstrijdjes te doen met haar.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:18

Gefeliciteerd hoor met de nieuwe aanwinst!
Ik zou inderdaad minimaal je paspoort op je naam laten zetten ivm chipnummer. Dan kunnen ze je altijd achterhalen mocht er ooit wat gebeuren met je pony. Moet er niet aan denken maar daar is dat hele chipnummer-systeem voor in leven gebracht.