geen stamboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

geen stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 16:25

Hallo,

mijn merrie heeft geen stamboom. alleen een paspoort dus.
ik wil haar graag een keer bij de hengst doen om een veulen
voor MEZELF te fokken. we hebben het geld en de ruimte om dit
veulen ook echt zelf te houden omndat ik zelf eignelijk ook helemaal
geen fan ben van fokken met papierloze paarden puur omdat je nooit
weet waar ze belanden en omdat er haast helemaal geen markt voor is.
mijn merrie is wat aan de kleine kant voor mij ( 1.61m) en ik wil haar graag door een
grote hengst laten dekken in de hoop op een groter paard. nu was mijn vraag:

als ik mijn merrie door een gekeurde hengst laat dekken en ik meld dat bij het stamboek
van die hengst. hoe zit het dan met het papier van het veulen??? ik heb namelijk
ook al verhalen gehoord over "half" papier enzo. klopt dit?
en wat kun je daarmee?? want inschrijven bij een stamboek zal wel niet kunnen
als alleen de vader bekend is denk ik??

ik ben wel heel benieuwd hoe dit werkt. want ik kan het op internet niet echt ergens
vinden...

mvg

suuzepuus

Re: geen stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:29

Ik weet dat het bij veel rassen wel kan (dat half papier) maar volgens mij niet bij alle rassen. waar zou je haar door willen laten dekken?
Misschien is het helemaal niet zo verkeerd om haar te laten dekken door een niet goedgekeurde hengst. Scheelt een hele hoop geld en als het toch een veulen gaat worden voor eigengebruik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:30

Sommige stamboeken accepteren papierloze paarden na een keurig.
Als die paarden dan voldoende aan de ras omschrijving voldoen, dan kun je er bijvoorbeeld een "hulp boek" papier bij krijgen.
Ze worden dan opgenomen in het stamboek, en de nakomelingen worden dan ook netjes geregistreerd.

Maar niet alle stamboeken werken op die zelfde manier. En niet alle stamboeken bieden zo'n optie.

Dus het is misschien goed om eens te kijken naar de regels van de stamboeken waar je in geïnteresseerd bent.

Aan de hoogte van de merrie te zien, is het waarschijnlijk een warmbloed paard?
Dan zou je dus eens kunnen snuffelen in de regelementen van de stamboeken die bij haar type "passen".

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:33

Je kan inderdaad bij een aantal stamboeken half papier krijgen.
Welke stamboeken precies zal ik je niet durven zeggen.
Op de site van het KWPN staat wel ergens een tabel waarin je kunt vinden wat voor papier je veulen kan krijgen. Weet alleen niet of je daar ook in aanmerking zou kunnen komen voor een register b papier...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:15

Als je de merrie door een KWPN hengst laat dekken krijgt je veulen een KWPN register B papier. :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:05

ze is helemaal kwpn gefokt maar omdat haar vader een ongekeurde hengst van samber is ( en reeds overleden) heeft de fokker nooit papieren aangevraagd. ik heb mijn oog laten vallen op een hele leuke aes gekeurde hengst. ik zat zelf te denken misschien dat het nrps ook een optie is?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:49

Je moet er ook rekening mee houden dat een eerste veulen vaak klein is.
Voor onze merrie van 1.56m hebben we ook gekozen voor een KWPN-hengst met maat, die maat doorgaf. Het eerste fokproduct is ook maar 1.56m.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:32

kan dit niet gewoon toeval zijn?? of gebeurt dit echt vaak?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:44

Dat gebeurt echt redelijk vaak. Van belang is te weten hoe de maat in de verdere moederlijn is. In die van mijn merrie waren alle merries gewoon aan de maat, d.w.z. tussen de 1.65m en 1.68m. Van de vader Wolfgang is bekend dat hij regelmatig een kleintje gaf, dus vandaar. Het tweede veulen is uiteindelijk uitgegroeid tot 1.68m op vierjarige leeftijd.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:01

ok. want de volle zus van mijn merrie is 2 jaar oud en nu al 1.64.... en die van mij is bijna 5 en 1.61. haar ouders waren alle twee niet zo heel groot ( rond 1.65) maar de rest van de familie wel...

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:44

Ik heb dit verhaal ook wel eens gehoord. Ook dat de veulens kleinder worden als de merrie al op leeftijd raakt. Echter ik dacht dat de veulens weliswaar kleiner geboren worden maar uiteindelijk gewoon de stokmaat krijgen die ze genetisch meekrijgen. Ik heb ook redelijk wat nakomelingenoverzichten liggen en daar herken ik het patroon (eerste veulen blijft kleiner) niet in.
Als je voor een AES hengst kies waarom inschrijven in het nrps en niet bij het stamboek blijven van de desbetreffende hengst?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:21

nou ik weet nog niet wat ik doe dus daarom dacht ik over meerdere stamboeken. maar ik heb inmiddels contact met het aes gehad en daar kan het veulen inderdaat ingeschreven worden en half papier krijgen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:05

Waarom koop je eigenlijk niet een paard wat naar je zin is? Fokken is niet goedkoop en voor je het weet zit je misschien vast aan een te kleine maat die niet naar je zin is en nog geen goed papier heeft ook. Als je er toch een kan bij houden en je misschien in de toekomst wilt fokken, is het nu een goede tijd om een merrie of merrieveulen uit een fijne stam te kopen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:41

hihi omdat ik precies dat doe wat eigenlijk dus helemaal niet de bedoeling is... ik handel emotioneel en niet rationeel. we willen gewoon heel graag een veulen uit DEZE merrie omdat zij gewoon precies invult wat ik graag van een paard wil en leuk vind, en ik een band met haar heb. ik weet het . niet zo slim. daarom probeer ik ook zoveel mogelijk daar over teweten te komen om toch voor het veulen wel zoveel mogelijk mogelijkheden te hebben mocht er onverhoopt iets gebeuren en ze moeten weg ( wat echt absoluut niet de bedoeling is) hij toch iets extra's heeft boven een paard zonder helemaal iets zegmaar.