Aantal vragen aan de fokkers hier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanderR009

Aantal vragen aan de fokkers hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:33

Hallo, ik zal mij allereerst voorstellen. Ik ben Sander en nieuw hier, heb altijd gehad met paardrijden, wil binnenkort zelf wedstrijden gaan rijden, al si het afwachten of dit wat gaat worden.

Ik volg de studie dierenverzorging en hiervoor moeten we een soort van interview houden met een fokker, ik zuo dit natuurlijk het liefst dit met iemand doen die paarden fokt. En daarom post ik dit hier, kwam dit forum bij toeval tegen(dat dit nooit eerder gebeurd is :( ) en nou is mijn vraag of jullie mijn vragen willen beantwoorden?

Alvast bedankt!

1. Wanneer bent u begonnen met fokken, en wat trok u hier naartoe?
2. Waarom fokt u met paarden (wat heeft u hiermee)

3. Met hoeveel paarden fokt u? En hanteert u een maximum(heeft dit een reden?)

4. Hoe vaak krijg u veulens in het jaar? En is dit aantal een bewuste keuze?

5. Bij welke leeftijd haal je het veulen weg bij hun moeder, en hou je hem dan zelf?(wanneer wel , wanneer niet)

5. Houdt u reken ermee waar het paard terecht komt? (bij verkoop o.i.d.)

6. Hoe bereiden jullie het paard voor op de bevalling, hoe gaat dit in zijn werk?

7. Moet er voor jou een bepaald uiterlijk en karakter in het paard terugkomen, zo ja welke?

8. Heeft uw een fokdoel en zo ja welke is dit?

OFF: Aan de mods, ben bang dat dit hier niet goed staat ,maar anders geen idee waar het moet staan> Mocht het fout zijn, zouden jullie dit dan naar het juiste board willen verplaatsen.

Nicole288

Re: Aantal vragen aan de fokkers hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:18

KS-ITP -> F-AM

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:48

Eigenlijk bij toeval. Ik kocht een jaarling merrie met een interessant papier, en wilde er toch een keer een veulen bij fokken. Na goed nadenken besloten om dit op 3-jarige leeftijd te doen, zodat ze niet te snel beleerd werd. Het werd een heel goed veulen, de merrie was supergelukkig en daarom is besloten om haar als fokmerrie te blijven gebruiken.

Mijn merrie is een geweldige moeder en leeft helemaal op met een veulen. Bovendien heeft ze een goed papier, fokt ze goed en heeft ze zich inmiddels ook bewezen in de fokkerij. Bovendien wil ik het beperkte stamboek verder helpen in de fokkerij.

Ik fok met 2 paarden, een merrie en een hengst. Ik heb geen maximum, de merrie krijgt echter maximaal 3 veulens op rij en blijft dan een jaartje leeg.

Aangezien ik 1 merrie heb ook maar 1 veulen per jaar.

5. Bij welke leeftijd haal je het veulen weg bij hun moeder, en hou je hem dan zelf?(wanneer wel , wanneer niet)
Het veulen gaat bij ongeveer 4,5 maand bij de merrie weg. Op dat moment zijn zowel merrie als veulen er ook aan toe. Ik heb slechts 1 veulen zelf gehouden, veulens zijn in principe voor verkoop.

Ik heb enkel goede mensen als kopers gehad, mensen waar ik direct een goed gevoel bij had. Ik ben niet eerder in een situatie gekomen dat ik er rekening mee moest houden.

6. Hoe bereiden jullie het paard voor op de bevalling, hoe gaat dit in zijn werk?
Het paard wordt weinig voorbereid. De stal wordt voorzien van een extra laag stro boven op het vlas, en de staart wordt eventueel ingevlochten.

7. Moet er voor jou een bepaald uiterlijk en karakter in het paard terugkomen, zo ja welke?
Ik fok appaloosa's, en mijn doel is een goede sportpony met appaloosa-kleurtje te fokken. Omdat het pony's zijn waar kinderen mee aan het werk moeten gaan is een goed karakter ook een pre.

Mijn doel is om een goede sportpony te fokken met het appaloosa-kleurtje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:25

SanderR009 schreef:
Alvast bedankt!

12 jaar geleden had ik een merrie waarvan iedereen zei: daar moet je eens een veulentje van fokken. Zo gezegt zo gedaan.

Ik heb een merrie van het Gelderse Type. Ik wil graag een bijdrage leveren in het voorkomen van het uitsterven van dit zeldzame huisdierras.

1 De rede is dat ik haar niet aan huis heb staan en dus beperkt ban in het aantal paarden. Mocht ik de paarden aan huis hebben staan dan zou ik er zeker met meer fokken.

1 ja zie hier boven

nvt

Voldoende beweging, goed voeren. Zorgen voor een alarmsysteem bij de geboorte.

Ja. Het veulen moet in het Gelderse Type staan, veelzijdig zijn en een goed karakter hebben. Een Gelders paard dient veel front en een klassieke belijning te hebben met goede gangen en voldoende springvermogen. Het mag wat meer bot en massa hebben als een rijpaard maar moet voldoende luxe en adel uitstralen. Het moet een braaf paard zijn maar wel werkwillig. Gelderse Paarden kunnen best wat heet zijn.
Ik zie graag een Gelders Paard wat voldoende in het rechthoeksmodel staat met een opwaartse bouw, veel front en ruime, soepele en dragende bewegingen.

Een KWPNer van het Gelderse Type. Zie ook vraag 7

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:36

4 jaar geleden, ik kocht een merrie met goed papier en uit een heel goede merrie lijn, ze was al drachtig dat jaar.
ik ben altijd geinteresseerd geweest in het uitpluizen van afstamming. na de eerste merrie volgde heel snel de 2e

ik vind het heel interessant om een zo goed mogelijk product te fokken en het zo apart mogelijk te houden. zo wil ik ook met mijn hond gaan fokken.

nu 1

nu 1 afgelopen jaar nog 2. ja dit is bewust, ik heb nl ook nog een aantal rijpaarden. en uit merrie 2 die ik nu nog heb wil ik graag een mooie stam opbouwen dus ik wil ruimte houden om daar goede merries uit te houden.

met 5 maanden. of ik het veulen houd is geheel afhankelijk van de kwaliteit van het veulen en of het mij verder kan helpen in de fokkerij..

het liefst wel ja, soms kan je niet anders (markt is nu zo slecht dat je het niet meer voor het uitkiezen hebt) gelukkig heb ik tot nu toe niks te klagen gehad.

er hangen camera s in de stal, als de merrie gaat kegelen krijgt ze een extra dik pak stro en ga ik waken.. de merrie doet verder alles zelf.

ja karakter is 1 van de belangrijkste dingen! zonder goed meewerkend karakter komt een paard er niet, maar wat voor mij een goed karakter is hoeft voor een ander geen goed karakter te betekenen, zo hou ik van rust maar moet er wat gebeuren moeten ze er altijd zijn. ook onder het zadel (sensibel genoeg dus) qua uiterlijk (exterieur) vind ik dat een paard goed in elkaar moet zitten dus goede verbindingen moet hebben, los in het lijf zijn. goed achterbeen een perfect exterieur bestaat niet maar een functioneel exterieur wel.

tuurlijk heb ik een fokdoel, zonder doel fok je niet maar vermeerder je..
mijn doel is om een goed sportpaard te fokken hij/zij moet net dat beetje extra hebben.
maar ook moet het een paard zijn, die iets toevoegd aan de fokkerij