KWPN, NRPS of AES

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

KWPN, NRPS of AES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:07

Hoi allemaal,

Vraagje voor degenen die dit weten.
Ik vraag mij af wat de verschillen in waarde van de paarden in de verschillende stamboeken zijn.
Ik weet dat een KWPN'er over het algemeen meer waard is dan een NRPS'er.

Echter vraag ik mij af hoe een AES gekeurd paard hier tegenover staat. Is dit vergelijkbaar met NRPS of juist meer met KWPN?

Kan iemand mij dit vertellen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:10

Bedoel je nu goedgekeurde hengsten of paarden die bij een bepaald stamboek zijn ingeschreven?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: KWPN, NRPS of AES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:12

AES gekeurde hengsten zijn niet te vergelijken met KWPN en NRPS gekeurde hengsten. :)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:14

Ik bedoel een 6 jarige merrie, die in het AES stamboek opgenomen is, 164m hoog, afstammeling Tideman w. x platini m.. Super braaf in omgang.

Dit is een paard waar ik mijn oog op heb laten vallen, maar zij zit in het AES stamboek en ik wil niet een veel te hoge prijs betalen en aangezien ik wel ongeveer weet wat de prijzen voor kwpn en nrps zijn, ben ik benieuwd hoe het AES zich hier tegenover verhoudt. Zodat ik voor mezelf een betere inschatting van de waarde van het paard kan maken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:17

Als je een merrie wil om mee te fokken zou ik persoonlijk gaan voor een merrie die op z'n minst ster is bij het KWPN. Of in het verleden heel goed heeft gesport of bijzonder interessant op papier is.

Als ik een paard voor de sport koop maakt het me geen donder uit waar hij is ingeschreven of wat de afstamming is, als hij zelf maar goed is.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:20

Dat begrijp ik inderdaad, het is puur voor mijzelf en ik ga er niet mee fokken. Alleen hoe is de waardeverhouding ten opzichte van de andere stamboeken. Is een dergelijke merrie eerder te plaatsen tussen de 2000 en 3000 euro of is zij eerder te plaatsen tussen de 3000 en 4000 of duurder.

Een leuke NRPS (jong dier) kun je over het algemeen al voor 3000 krijgen, maar hoe zit dit met AES?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:20

AES vind ik persoonlijk niks, het is ook niet echt een stamboek wat hier in mijn omgeving populair is... Als ik een AES paard zie, dan heeft die in mijn ogen vooral sportwaarde en weinig fokwaarde (ik beoordeel dus alleen het paard, het papier laat ik links liggen, tenzij er goeie KWPN lijnen achter zitten).

Het KWPN is niet voor niks een van de beste stamboeken ter wereld; vooral bij merries is de fokwaarde (IMO) hoger dan het AES en ook dan het NRPS. Het NRPS heeft min of meer hetzelfde fokdoel als het KWPN, maar stimuleert het gebruik van arabieren in de fokkerij, wat het KWPN absoluut niet doet; het KWPN stimuleert wel het gebruik van de Engels volbloed, die door de NRPS fokkers weer minder gebruikt wordt.

Veel hengstenhouders laten hengsten die bijvoorbeeld wat laatrijp zijn eerst keuren bij het NRPS en eventueel later bij het KWPN. Dan hebben de hengsten al wat meer gedaan in de sport en kunnen ze veulens laten zien.
Persoonlijk vind ik het NRPS stamboek wat milder bij het keuren en wat minder betuttelend naar de fokkers toe dan het KWPN, maar het NRPS presteert in de internationale sport gemiddeld beduidend minder dan het KWPN, maar in de basissport zijn het vaak hele fijne paarden.

Dit alles in natuurlijk vooral mijn mening, anderen kunnen een heel andere mening toegedaan zijn. ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:21

Ik lees mee, mijn ruintje is ook een AES (dat stamboek heeft hij (engels stamboek) tuigerxoldenburger)

alle merries en hengsten hebben keur of pref(zo heet dat toch?)
zelf ook 1e premi behaald en pref

en goede bloed lijnen

manno van moeders kant en
donQuappo (don lyco (weet niet hoe ik het schrijf) vaders kant)

hoe zit dat dan :+

ik ben niet zo thuis in dit alles..stambomen lntereseerde me niet zo...omdat een stamboom je paard toch niet veranders miss alleen niet waarde maar in in emotionele waarde.
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 01-11-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:23

Yvet_90 schreef:
Dat begrijp ik inderdaad, het is puur voor mijzelf en ik ga er niet mee fokken. Alleen hoe is de waardeverhouding ten opzichte van de andere stamboeken. Is een dergelijke merrie eerder te plaatsen tussen de 2000 en 3000 euro of is zij eerder te plaatsen tussen de 3000 en 4000 of duurder.

Een leuke NRPS (jong dier) kun je over het algemeen al voor 3000 krijgen, maar hoe zit dit met AES?

Dat ligt aan het paard... Ik heb liever een AES beest dat super springt voor 10.000 dan een KWPN'er die geen L parcours rondkomt voor 2500..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:24

Yvet_90 schreef:

De prijs van een AES paard hangt volkomen af van de sportkwaliteiten van het paard, dus hoe het paard beweegt, hoe het gebouwd is etc. De fokwaarden is niet hoog, maar als het een super sportpaard is, dan is die nog steeds duur. Voor een hele gewone, betaal je ook heel gewoon geld, vergelijkbaar met een gewone KWPN'er of NRPS' er.
Punt is alleen dat je bij een KWPN' er vaak nog voor het papier betaald. Een hele gewone Gribaldi is nog steeds vrij prijzig, omdat de vader gewild is als vader (als je begrijpt wat ik bedoel).

EDIT: eigenlijk hetzelfde als Henkjan zegt dus.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:26

Ja klopt en daarom zijn over het algemeen KWPN'ers ook duurder omdat de eigenaar al snel denkt, jaa... maar er zit wel gribaldi achter, of ergens ver weg is hij/zij familie van totilas.... ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:28

En dan nog... een paard is geen auto die voor een ''fabrieksprijs'' verkocht wordt, de waarde is de slachtprijs + wat de gek er voor geeft... (of wat de gek er voor hebben wil)
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 01-11-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:28

speeld dat zo erg mee..??

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:30

Soms wel, soms niet. Er zijn hengsten waarvan ik geen veulen durf te kopen omdat ik weet dat ik die niet meer kwijt raak...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:31

kwa karater? of kwa bouw??

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:35

ook de populairiteit, van sommige hengsten is bekend dat je maar beter geen nakomelingen daarvan kunt hebben. Kan karakter zijn, maar ook bijv. gezondheid.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:36

ahh oke, dat is erg interesant om te weten ;)

waarom hebben AES paarden zo'n wijnig geld waarde ?

bv al kijke u een paar berichtjes hier boven kan u een beetje informatie over mijn paardje zien... speeld dat ook mee??

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:46

Het is een feit dat hengsten bij het AES sneller worden goedgekeurd voor de dekdienst dan bij bijv. het KWPN. Het dekgeld van AES hengsten is ook lager dan van KWPN hengsten. Afgewezen hengsten voor het KWPN worden nog dikwijls bij het AES goedgekeurd. Het AES is ook geen erkend stamboek voor het KWPN.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:47

ohh oke, want het AES is ook altijd een engels stamboek?? of verschilt dat?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:50

AES is geen engels stamboek.
Hengsten die door het KWPN in de 1e ronde er uit gegooid worden, worden dikwijls door het AES goedgekeurd. Ik heb niks met het stamboek en ik zou zeker geen AES merrie willen of met een AES hengst dekken. :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:52

Ik vind dit zelf wel een interessante discussie. Ik heb zelf een AES hengst, en ik dacht zelf altijd dat het AES de engelse variant van het kwpn was, net zoals de BWP voor de belgen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:53

Alleen de vader van mijn paard is ingeschreven in AES. Daarom is die van mij daar ook automatisch ingeschreven, maar de afstamming van mijn paard staat grotendeels in kwpn ingeschreven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:00

AES is een Anglo Europees stamboek, hoofdkantoor zit wel in Engeland. Alleen is het niet het KWPN van/in Engeland. AES is een stamboek wat (op dit moment) laag aangeschreven staat, mede omdat ze de hengsten veel te makkelijk goedkeuren en inschrijven voor de dekdienst.

Heel eerlijk snap ik ook niet wat voor kneusjes ze soms als dekhengst bestempelen. Daar gelaten hebben ze ook zeker goede hengsten, maar deze zijn vaak ook bij KWPN, NRPS of ander (hoger aangeschreven) stamboek gekeurd. Dus echt voor de fokkerij zeg ik: Geen AES.
Voor de sport maakt het me werkelijk waar niks uit, op papier kan je niet rijden. Zo kan je op KWPN papier echt niet beter rijden dan op een AES papier.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:03

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:04

BWP is ook gewoon geen KWPN, net zomin als AES. Het fokdoel is te vergelijken, maar de weg die ze afleggen om tot dat fokdoel te komen is behoorlijk verschillend. Maar net wat Quir zegt: op een papier kun je niet rijden, als je een rijpaard zoekt voor de basissport waar je niet mee wilt fokken, dan maakt het op zich niet zoveel uit. Als het paard je aanspreekt en gezond is (keuren!), dan maakt het op zich niet veel uit bij welk stamboek het ingeschreven staat.