shetlander keuringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnee_x

shetlander keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:48

hallo,

ik zou graag meedoen aan keuringen met mijn shetlandertj ! xp
maar ik heb dat nog nooit gedaan en weet dus niet waar en wanneer er zijn, en hoe ik me moet inschrijven.
kun je me helpen ?

grtjs

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:24

Misschien even de zoekfunctie gebruiken, dan kom je heel wat topics tegen met bruikbare info ;)

Verder is het handig als je wat meer info geeft. Ruin/merrie/hengst? leeftijd? papieren ja/nee?

Als er geen papieren bij zitten (dus een stamboom) kan je er niet mee naar de keuring; bij het NSPS dienen beide ouders op papier te staan en bekend te zijn. Daarnaast moet je zelf ook lid zijn van het stamboek, pony moet opgenomen zijn in het stamboek (middels een soort van voorkeuring; stamboekopname ook wel, gaat meer over medische en exterieure 'afwijkingen') en pony moet op jou naam staan op papier.

Bij het NMPRS zijn ze ietwat minder streng; ruinen en merrie's mogen daar (nog wel, volgens mij waren er plannen om het net als voor de hengsten te regelen) worden voorgebracht ookal hebben ze geen van beide ouders op papier staan. Voor een hengst geldt de eis dat er in iedergeval 1 ouder op papier moet staan. Als je pony qua bouw 'shetland' is, kom je meestal terecht bij het basistype, maar het stamboek beoordeeld dit; pony behoort hier ook middels stamboekopname veterinair goed bevonden te worden. Wordt je pony opgenomen in het stamboek, dan kan je wel meedoen aan premiekeuringen, maar voor de basistypes zijn er volgens mij geen kampioenschappen meer.

Bimmetje

Re: shetlander keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:44

er zijn ook wel fokdagen waar je aan mee kunt doen, zonder dat je shetlander papieren hoeft te hebben.
Alleen geld de primering dan natuurlijk niet.
Dit is enkel een plaatsing die je krijgt, maar toch erg leuk om aan mee te doen.

Alle keuringen worden in het zomer seizoen gehouden, dus je hebt er nu niets meer aan helaas.

Behalve de hk dan van het nsps, deze begint nu pas.
Maar dan gelde de regels zoals hierboven is aangegeven.
En aan een hengstenkeuring deelnemen kost erg veel geld en doe je dus ook niet zomaar even voor de lol ;)