Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Quir schreef:Ik ben heel erg benieuwd of jullie een veulen in een opfok zouden zetten in het buitenland?
Aangezien ik zelf aan het uitzoeken ben of dit kan, er genoeg interesse naar is, rendabel is en welke eisen men stelt aan de opfok.
Ik verklap nog even niet wat ik zelf in gedachte heb, want wil eerst weten welke eisen jullie stellen aan de opfok en wat je per maand wilt uitgeven aan een opfok?
Wel even voor op stellen dat er continue toezicht is en er ook continue iemand aanwezig is met veterinaire kennis!
s0173957 schreef:Ik zie ook meer nadelen (lange rit, beperkte controle van jezelf) dan voordelen.
s0173957 schreef:Dat is dan inclusief ontwormen, hoefsmid (wat we bij de jonge paarden eigelijk nooit laten doen), krachtvoer, bieten en hooi.
s0173957 schreef:Bij ons worden ze idd bijna nooit gekapt, alleen als de voeten er echt slecht bij staan laten wij een hoefsmid komen. Eens ze naar huis komen voor zadelmak te maken is de hoefsmid wel een van de eersten die er aan komt, al moet die dan meestal nog bijna niets doen.
We hebben nog nooit problemen gehad met de voeten van jonge paarden en zelfs al van verschillende hoefsmeden gehoord dat niet bekappen een goede keuze is bij jonge paarden.
Ze lopen altijd op droge weides, ook in de winter.
0rden schreef:Ik zou hem/haar zowieso een paar keer per jaar op willen zoeken om te kijken of alles goed is, dus voor mij zeker niet.
Cute schreef:3 jaar lang niet of nauwelijks naar de smid? En hoefsmeden vinden dat zelfs een goede keuze? Strange!
Hier gaan ze voor het eerst naar de smid als ze 4/5 maanden zijn en vervolgens wordt dat netjes bijgehouden.
Ik vind dat juist bij jonge paarden erg belangrijk.