Opfok in het buitenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Opfok in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 22:58

Ik ben heel erg benieuwd of jullie een veulen in een opfok zouden zetten in het buitenland?
Aangezien ik zelf aan het uitzoeken ben of dit kan, er genoeg interesse naar is, rendabel is en welke eisen men stelt aan de opfok.

Ik verklap nog even niet wat ik zelf in gedachte heb, want wil eerst weten welke eisen jullie stellen aan de opfok en wat je per maand wilt uitgeven aan een opfok?
Wel even voor op stellen dat er continue toezicht is en er ook continue iemand aanwezig is met veterinaire kennis!

capopjekop

Re: Opfok in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:00

Ik heb zelf geen jong dier, maar mocht ik er een naar de opfok doen dan wel eentje in de buurt. Ik wil toch regelmatig kijken hoe het met het dier gaat en dat wordt lastig in het buitenland, of het zou net over de duitse grens moeten zijn, dat is nog te doen. Je hoort toch regelmatig horrorverhalen over de opfok, dus ik zou niet mijn dier ergens droppen waar ik niet regelmatig kan controleren of het nog wel de juiste verzorging krijgt.

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:22

In het buitenland? Jazeker! Of het rendabel is voor jou zou ik niet eerlijk durven te zeggen.

Mijn eisen (met bvb Spanje/Frankrijk in gedachten): 24/7 buiten in ruim gebied, wel omheind, maar een zo natuurlijke mogelijke omgeving. Het liefst een natuurgebiedof iets dergelijks. (minimaal 2He afhankelijk van de grootte van de groep) Aangezien er toch iemand aanwezig zal zijn met veterinaire kennis, graag ook een gezondheidsCheck (bvb om de 1 of 2 wkn), spreekt denk ik redelijk voor zich.

Verder aangenomen dat er goede verzorging is wanneer er iets is met het paard, zou ik hier wel rond de 100 Euro voor betalen. Wat natuurlijk weer afhankelijk is van de omgeving, professionaliteit en kwaliteit.

Je zegt al dat je nog niets vertelt over jouw idee, maar misschien dat je me toch een idee kunnen geven van welke land(en) je in gedachten hebt..?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:25

Land is Zweden.
Ik zal morgen avond een lijstje maken met wat ik in gedachte heb, maar ben eerst benieuwd wat andere aan eisen stellen aan de opfok van zijn/haar jonge paard.
Aangezien wat ik in gedachte heb, is zoals ik graag wil dat mijn jonge paarden opgefokt worden. :)

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:33

Zweden klinkt wel interessant, maar verder weg dan ik had verwacht. Is het dan wel de bedoeling om 'buitenlandse' klanten hebben of ga je je toch meer richten op de lokale bevolking?

Ik ben benieuwd naar de lijst met jouw ideeën!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:34

Quir schreef:
Ik ben heel erg benieuwd of jullie een veulen in een opfok zouden zetten in het buitenland?
Aangezien ik zelf aan het uitzoeken ben of dit kan, er genoeg interesse naar is, rendabel is en welke eisen men stelt aan de opfok.

Ik verklap nog even niet wat ik zelf in gedachte heb, want wil eerst weten welke eisen jullie stellen aan de opfok en wat je per maand wilt uitgeven aan een opfok?
Wel even voor op stellen dat er continue toezicht is en er ook continue iemand aanwezig is met veterinaire kennis!

ik zelf zou het niet snel doen omdat ik zelf aan huis mijn jonkies kan houden en voor hengsten heb ik een heel goed adres.

maar mocht ik het wel doen zou ik het idd een vereiste vinden dat er iedere dag goed toezicht is, een goede arts in de buurt is, mensen met goede kennis van paarden!
grote weides met goede omheining, niet TE grote groepen zodat je altijd goed overzicht houd.
het liefst een schuilstal of bomen voor schaduw.
ik kijk wat ze te eten krijgen.
en natuurlijk hoe de paarden er uit zien die er al staan (staan ze er heel gezond bij enz)
ik geloof dat dat het zo n beetje is.. zal nog even denken ;)

o ja, qua geld wil ik er wel 100 euro voor uitgeven, mocht alles naar m n zin zijn ;)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:49

Geen opfok in het buitenland voor mij. Kan mn beestje echt niet zo lang missen.
Mijn eisen zijn:
zomers 24/7 buiten. 's winters dagelijks uitloop.
iedere dag goed toezicht, een goede arts in de buurt, mensen met goede kennis van paarden,
grote weides met goede omheining (GEEN prikkeldraad), niet te grote groepen liefst met verschillende leeftijden. Wat krijgen ze ze te eten in de zomer en winter. grote stallen met veel frisse lucht voor de winterperiode.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:51

o ja ik vind het ook heel belangrijk dat ze s winters ook iedere dag naar buiten gaan!!
hoor je ook nog wel vaak dat ze heel de winter op stal staan ;) niks voor mij :D

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:30

Waarom zo ver gaan zoeken als er dichtbij echt goede adressen zijn.
Ik heb mijn jaarlingen (nadat ik de veulens zelf eerst een jaar aan huis gehouden heb) op een superlocatie in Brabant gestald.
Ik kan ze alle dagen zelf op mijn computer volgen en als er iets is ben ik binnen de 30 minuten aanwezig op de stal.

Afbeelding

Afbeelding via de computer:

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:12

Staan ze cst op stal, nee toch?
Niks slechter voor een jong paard dan op stal staan imo...

En zo ver weg doen naar de opfok, bv naar Zweden vind ik wel erg stresserend, de rit naar daar duurt me dan veel te lang met zo'n jonge dieren!

Wij hebben gelukkig ook zelf weiden genoeg om steeds zo'n 4 paarden in de winter buiten te zetten dus we hebben zelf geen behoefte aan een opfok. Eer loopt er zelfs eentje bij die niet van ons is, die betalen €50 in de zomer en €150 in de winter per paard per maand.

Dat is dan inclusief ontwormen, hoefsmid (wat we bij de jonge paarden eigelijk nooit laten doen), krachtvoer, bieten en hooi.

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:44

Mijn merrie heeft dit jaar ook een veulentje gekregen. Ik heb ervoor gekozen om haar niet naar een opfok bedrijf te doen!
Je weet nooit echt zeker wat er allemaal gebeurt. Ze staat nu bij een goede kennis. Zij is dierenarts en staat ze samen met een jaarling vvan haar in een stal van 4x4. Hier heeft ze het goed naar haar zin, ze komt elke dag buiten en wordt goed in de gaten gehouden.
Ze staat buiten met 6 andere parden van verschillende leeftijden.
Ik vindt dit een goede optie voor haar.
Je paard naar het buitenland doe is toch een bijzonder iets. Ik weet niet hoever dat ongeveer van je huis is. Ik vind als je haar in de opfok doet dat je er wel binnen een uurtje moet kunnen zijn. Voor het geval je met een spoedje er heen moet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:56

Ik zie ook meer nadelen (lange rit, beperkte controle van jezelf) dan voordelen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:44

Mijn veulen staat in Tsjechië in de opfok.
Ben dus zeker geen tegenstander van opfok in het buitenland.
Mits ze genoeg ruimte hebben, 24/7 buiten staan, mooie kudde om in op te groeien (lees gemengd kwa leeftijd, wel apart op sekse).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:38

Mijn jaarlingmerrie staat ook in Tsjechie (zelfde opfok als SF), dus hier ook geen tegenstander van het buitenland.

Nu ken ik Zweden eigenlijk helemaal niet :o .
Naast de dingen die SF al genoemd heeft, een greep uit de voordelen van het land Tsjechie, dus in dit verhaal praat ik even niet opfok-specifiek, t.o.v. goede opfok in NL:

* het klimaat is er beter voor 24 / 7 buiten opgroeiende paarden, met strengere winters en warmere zomers
* de lucht is er gezond (het Boheemse Woud wordt "het groene dak van Europa" genoemd)
* de grond is er droger, de bergweides hoger gelegen en dus nooit drassig zoals in NL
* de paarden worden sterk, gespierd en gehard door het leven in de heuvels
* de kosten van opfok zijn lager dan in NL, maar ook als vakantieland is het budgettair aantrekkelijk :)* (oftewel, je kunt wat vaker gaan en je kun je wat langer blijven :+ )

Zweden is bij mijn weten een duur land (correct me if I'm wrong), dus qua opfokprijzen, incl. veterinaire kosten, hoefsmid, ontworming, en daarnaast vakantiemogelijkheden weet ik niet of je kunt concurreren met andere buitenlandse opfokadressen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:44

s0173957 schreef:
Ik zie ook meer nadelen (lange rit, beperkte controle van jezelf) dan voordelen.

DAt vind ik idd ook een punt, zou het zelf ook niet doen.

Belangrijk vind ik dat ze in de winter dagelijks geruime tijd buiten komen en goed gevoerd worden en dat de stallen ook regelmatig uitgemest worden. Waar mijn jaarling staat gebeurd dit ook.

Vangils dat is bij BB? Ben ik ook wezen kijken, maar is het niet geworden.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:51

Ik zou mijn jong spul nooit ver weg zetten. Ik vind het ook belangrijk dat je zonder aankondigen een bezoekje kan brengen. Een gedeelte voor controle maar ook gewoon om ze een beetje te evalueren :) Verder vind ik het ook uiterst belangrijk dat ze in de winter dagelijks buiten komen! Minstens een paar uur (en zelf dat vind ik al weinig :+)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:28

s0173957 schreef:
Dat is dan inclusief ontwormen, hoefsmid (wat we bij de jonge paarden eigelijk nooit laten doen), krachtvoer, bieten en hooi.

Lees ik het goed, dat bij jullie de jonge paarden nooit naar de smid gaan?

Voordeel van opfok in het buitenland is dat ze door een milder klimaat vaak het hele jaar door buiten kunnen blijven.
Toch zou ik er niet voor kiezen vanwege de afstand, wil toch regelmatig zelf gaan kijken hoe ze er bij lopen.
Wat ik belangrijk vind bij een opfok is veel beweging (ook in de winter!), goede voeding en niet onbelangrijk, regelmatig naar de smid.
Bij veel opfok stallen worden ze alleen voor en na de weide periode bekapt. Dat vind ik veel te weinig, zeker voor een jong paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:37

Bij ons worden ze idd bijna nooit gekapt, alleen als de voeten er echt slecht bij staan laten wij een hoefsmid komen. Eens ze naar huis komen voor zadelmak te maken is de hoefsmid wel een van de eersten die er aan komt, al moet die dan meestal nog bijna niets doen.
We hebben nog nooit problemen gehad met de voeten van jonge paarden en zelfs al van verschillende hoefsmeden gehoord dat niet bekappen een goede keuze is bij jonge paarden.
Ze lopen altijd op droge weides, ook in de winter.

0rden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:48

Ik zou hem/haar zowieso een paar keer per jaar op willen zoeken om te kijken of alles goed is, dus voor mij zeker niet.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:58

s0173957 schreef:
Bij ons worden ze idd bijna nooit gekapt, alleen als de voeten er echt slecht bij staan laten wij een hoefsmid komen. Eens ze naar huis komen voor zadelmak te maken is de hoefsmid wel een van de eersten die er aan komt, al moet die dan meestal nog bijna niets doen.
We hebben nog nooit problemen gehad met de voeten van jonge paarden en zelfs al van verschillende hoefsmeden gehoord dat niet bekappen een goede keuze is bij jonge paarden.
Ze lopen altijd op droge weides, ook in de winter.

3 jaar lang niet of nauwelijks naar de smid? En hoefsmeden vinden dat zelfs een goede keuze? Strange!
Hier gaan ze voor het eerst naar de smid als ze 4/5 maanden zijn en vervolgens wordt dat netjes bijgehouden.
Ik vind dat juist bij jonge paarden erg belangrijk.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:16

0rden schreef:
Ik zou hem/haar zowieso een paar keer per jaar op willen zoeken om te kijken of alles goed is, dus voor mij zeker niet.

Dus als je veulen in bijv Tsjechië staat dan kan je er niet een paar keer per jaar heen???

Die van ons is midden oktober heen gegaan en we gaan midden september alweer kijken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:48

Stal_Fiore schreef:
Dus als je veulen in bijv Tsjechië staat dan kan je er niet een paar keer per jaar heen???

Die van ons is midden oktober heen gegaan en we gaan midden september alweer kijken.

uhmmm SF, lees eens ff na :+ :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:59

Cute schreef:
3 jaar lang niet of nauwelijks naar de smid? En hoefsmeden vinden dat zelfs een goede keuze? Strange!
Hier gaan ze voor het eerst naar de smid als ze 4/5 maanden zijn en vervolgens wordt dat netjes bijgehouden.
Ik vind dat juist bij jonge paarden erg belangrijk.

Ze worden uiteraard wel steeds goed in d egaten gehouden, maar neen, als er geen scheve groei of ernstige verbrokkeling is komt er geen smid aan te pas...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:41

Je kunt de keuze natuurlijk overwegen en mits je een heel goed adres hebt waar je van alle kanten op aan kunt is er niks mis mee. Alleen heb je er dan waarschijnlijk zelf wat minder zicht op en je hebt ze zelf minder in de hand. Dat is iets wat ik persoonlijk toch wel erg fijn vind!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:21

Zweden is niet een erg duur land en sowieso zijn bepaalde dingen in dit geval niet van belang. Bekap zelf en ben (over ongeveer 2 jaar :') paraveterinair richting paard met laboratoria. Dus ontwormen, enten en bekappen wordt niet door "buitenstaanders" gedaan.

Ik ga nu eerst even eten maken, kom net van stage af. Zal dan alles op een rijtje planten wat ik in gedachte heb, het is in ieder geval (zéér) kleinschalig met niet meer dan 4 veulens per jaar er bij (2 merries, 2 hengsten). Dus groepen van 6 tot 8 veulens (ligt aan eigen veulens), met de leeftijd tussen veulen en 3-jarige. Merries en hengsten/ruinen apart.

Nou goed zal straks even meer vertellen. :))

Overigens kan je zo "even" op bezoek komen, vliegtuig zonder bagage tas met (vrij grote) handbagage kost ongeveer 10,- :')