Is deze hengst goed genoeg voor het AES stamboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Is deze hengst goed genoeg voor het AES stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 22:12

Hoihoi,

Ik heb op de website van het AES gekeken en op bokt gezocht, maar daar staat weinig informatie op.

Wij hebben een goedgekeurde AES hengst op stal staan met een dekbeperking van 30 merries. Nu willen we hem graag Approved krijgen met een onbeperkte deklimiet. Nu weten we dat daar een speciale keuring voor is waarbij je je hengst onder het zadel moet tonen en eventueel moet laten springen. Ik ben op zoek naar mensen die die keuring met hun paard al hebben doorlopen en die mij wat info kunnen geven over de werkwijze en de andere hengsten die er getoond worden. En of het de moeite waard is om onze hengst daarvoor te gaan trainen. Hij is nu ongeveer 30 keer onder het zadel geweest, dus we zouden hem gaan trainen voor de keuring van volgend jaar.

Het gaat om het volgende paard.

Naam: Fax
Leeftijd: 5
Hoogte: 1.69m
Kleur: zwart met kolletje en twee witte voetjes

Afbeelding
Afbeelding

Alane

Re: Info AES stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:21

www.aesbenelux.nl
De site is niet helemaal bij, de info over de hengstenkeuring ontbreekt nog.
Er staat wel deze info:
Voor informatie over de AES Hengstenkeuring kunt u contact opnemen met
Joris van den Oetelaar.
Telefoon: 0031 (0)611 48 48 44
Mail: hengstenkeuring@aesbenelux.com

bromfiets

Re: Is deze hengst goed genoeg voor het AES stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 22:31

Die had ik idd al gevonden Alane :) Maar ik zoek vooral ervaringen van mensen die hun hengst ook bij het AES hebben laten keuren en meningen van mensen of ze hem goed genoeg vinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:38

:D Zag in eerste instantie je eerste vraag :j
Wij hebben toen telefonisch contact gehad met meneer ?? omdat er problemen waren met het paspoort van ons paard, wat geheel opgelost is...
Of jouw hengst goed genoeg is???
Zou je zelf met die hengst dekken?
Zo vanaf de foto gezien?
Puur vanaf deze 2 foto's zou ik mijn merrie er niet onder willen hebben.

Kun je wat meer vertellen over zijn afstamming.
Laatst bijgewerkt door Alane op 30-10-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 22:39

Dat is dus juist mijn vraag ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:41

bromfiets schreef:
Dat is dus juist mijn vraag ;)

Dat begrijp ik dat je die vraag bij een ander neerlegd, maar zou je zelf een merrie eronder willen hebben?

(had btw mijn vorige reactie aangepast, weer eens op versturen geklikt ipv voorbeeld :+ )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 22:46

De afstamming is Franco Z x Ditmar.

We hebben er dit jaar al 6 veulens van en wij zijn tevreden met het resultaat. We hebben voor volgend jaar ook 2 merries met hem gedekt.
Ik snap ook dat de foto's hem niet van zijn beste kant laten zien, hij is daar nog onbespierd en niet in balans, Maar ik heb even geen betere foto's van onder het zadel.

Waarom zou jij niet met hem dekken? Ik waardeer je mening, maar zou wat meer uitleg willen, want hier kan ik zo weinig mee :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:52

bromfiets schreef:
De afstamming is Franco Z x Ditmar.

We hebben er dit jaar al 6 veulens van en wij zijn tevreden met het resultaat. We hebben voor volgend jaar ook 2 merries met hem gedekt.
Ik snap ook dat de foto's hem niet van zijn beste kant laten zien, hij is daar nog onbespierd en niet in balans, Maar ik heb even geen betere foto's van onder het zadel.

Waarom zou jij niet met hem dekken? Ik waardeer je mening, maar zou wat meer uitleg willen, want hier kan ik zo weinig mee :)

puur en alleen op deze foto's.... is het niet het type paard wat past bij mijn merries... mischien als ik hem live zie dat ik een hele andere mening krijg :j en qua afstamming vind ik hem sowieso niet passen bij mijn merries.

btw op de engelse site staat hoe je hengst verder kan groeien qua status dekhengst.

Citaat:
Licensed: At this level your stallion should be competing in age classes and can cover up to 30 mares per annum.

Approved: This is the maximum level of grading and usually applies to stallions competing or that have competed at an International level. Also with proven offspring. Approved Grade stallions can cover an unlimited number of mares.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 22:57

Iig dank je wel voor het meezoeken, maar dat wist ik ook al :P Ik weet dus hoe de keuring in elkaar zit.

Hij mist op de foto's nog heel wat kracht van achter, maar dit was de 25e keer dat er iemand op zijn rug zat, het kan dan denk ik ook niet anders dan dat hij kracht mist. Maar zou het het waard zijn om hem te gaan trainen voor de keuring van volgend jaar? Tegen die tijd kan hij tiptop in conditie gemaakt zijn.

Maar wat vind je van zijn bouw? En dan heb ik het niet over het feit dat hij niet bij jouw merries past. Maar puur zijn bouw, wat valt je op als je de foto's ziet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:26

Er is voetbal op tv.... en zit me te vervelen :P dadelijk volgt er uitleg hoe sokjes voor paarden te breien voor beginners :+

Wat me opvalt is dat het lijkt of hij een wat groot hoofd heeft, met een in verhouding korte hals die daardoor wat zwaar lijkt.
Lichaam vind ik moelijker te 'beoordelen' vanaf deze foto's.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:49

Ik vind dit paard echt niet goed genoeg om mee te fokken (fokken zou ik niet eens willen noemen, vermeerderen lijkt me een betere term). Paard zit niet heel goed inelkaar (van wat ik van de foto kan beoordelen, stand foto zou het een stuk makkelijker maken), hoofd halshouding vind ik niet mooi, geen front, te steile schouder. En paard staat niet mooi in het rechtshoeksmodel, zou wat langer in het lijf mogen zijn. (wat ik op de foto zie, maar dat zegt ook niet alles). Kortom ik zou er nooit mee willen dekken, wil niet zeggen dat het geen leuk paard kan zijn maar niet voor de fokkerij, denk dat hij eerder verslechterd dan verbeterd bij vele merries.
En over dat hij nog sterk moet worden van achteren, paarden met een goed achterbeen hoeven niet sterker te worden. Wil niet zeggen dat je paarden met een minder goed achterbeen niet kunt verbeteren maar dat zegt wel dat het niet hun sterke punt is, of ooit zal worden.

Of hij kans maakt bij het AES zou ik niet weten, ik weet wel dat ze wel vaker hengsten goedkeuren die er bij het KWPN bij de eerste bezichtiging wordt uitgegooit, dus een bijster hoog niveau is het niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:59

dit paard heeft al een licentie voor 30 merries en moet zich nu gaan bewijzen.

Ik vind het lichaam moeilijk te beoordelen vanaf deze foto's, de eigen kleur icm de achtergrond vertekenen enorm.
Vwb kracht geef ik je gelijk, ik denk dat TS eerder bedoelt balans /evenwicht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:25

Dank je wel voor je mening joopie :)

Ik zal vanmiddag standfoto's maken voor een beter beeld.

Hij heeft idd al een licentie voor 30 merries.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 20:26

Standfoto van vandaag

Afbeelding

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:37

Ik vind het erg moeilijk te zeggen vanaf een foto... :)
Ik zou persoonlijk meer aan de presentatie van de hengst doen. Al helemaal als je wilt proberen om hem als dekhengst in te laten schrijven.. Paard netjes toiletteren, voetjes mooi wassen, evt scheren??? Ik vind dit in ieder geval niet de mooiste presentatie.. Maargoed, beoordelen van een foto is moeilijk, bovendien kun je zijn gangen zo niet bepalen en dat lijkt me toch ook wel belangrijk. :) Succes!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:03

Het is idd de bedoeling dat hij tegen die tijd netjes getoileteerd wordt, maar het is pas voor november volgend jaar, dus nu mag hij nog even paard zijn met een dikke teddyvacht.

Het gaat mij meer om het exterieur, of hij goed in elkaar steekt en of jullie mening ook overeenkomt met het lineair scoringsformulier :)

Ik zal trouwens proberen of ik morgen bewegingsfoto's kan maken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:50

Dit is hem als 3-jarige in zijn zomervacht :)
Afbeelding

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:30

Ik heb ook nog foto's van een nakomeling van hem
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-11-10 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 keer is wel genog :) identieke post verwijderd

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:16

Hij is wel erg uniform qua veulens :+