Arabier met telgang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Arabier met telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:42

Hallo allemaal,

Ik heb al even gezocht in het arabieren subforum maar kon zo direct niet iets vinden. Zijn er meer mensen die een arabier hebben die kan telgangen?

Ik rijd western met mijn arabier en we hebben de laatste tijd veel getrained op de jog. Met de vele regen de laatste weken hebben we veel buitenritjes langs de weg gemaakt. Ik rijd dan samen met iemand. Haar paard kan zo verschikkelijk langzaam joggen dat Imzir (mijn paard) hem bijna in stap bij zou kunnen houden.

Nu heeft hij een erg grappige manier gevonden om dit tempo probleem op te lossen, sinds kort kan hij een beetje telgangen!

In het begin (ongeveer twee weken geleden) gebruikte hij het vooral een paar pasjes als overgang tussen stap en jog/draf. Schijnbaar is het voor hem echter wel een makkelijke manier om een langzamer tempo aan te houden, want sindsdien kan hij steeds beter telgangen. Gisteren ben ik in mijn eentje met hem het bos in geweest, en wist hij echt een heuse telgang te produceren over een langere afstand met een redelijk tempo.

00000000

Re: Arabier met telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:44

Ik had er ook eentje die het kon

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:54

Wat grappig! Je zou eens moeten proberen om daar iemand een filmpje van te laten maken, ik zou het weleens willen zien dan!

(hoe voelde je trouwens dat hij ging telgangen? Dacht je gewoon van "hee, dit voelt anders?". Ik zou dat zo snel niet in de gaten hebben denk ik )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:08

Weet je zeker dat het telgang is ? Is het een zuivere tweetakt gang en wordt je heen en weer (links/rechts) gewiebeld op een stijve rug ? Of zit het juist prettig, voelt het soepel en is het meer een viertakt gang ? In dat laatste geval zou het kunnen dat je Arabier de tölt heeft ontdekt, er zijn meer Arabieren bekend die kunnen tölten.

Mocht het wel telgang (of schweinepass, want zo heet dat langzame telgangen) zijn, dan is een kleine waarschuwing op z'n plaats. Bij deze gang zetten paarden over het algemeen hun rug vast en bewegen ze zich slechts stuwend voort. Het is dus niet zo goed voor het lijf van het paard om dit veel te doen.

Is het wel een tölt-achtige gang, heel veel plezier ermee :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:10

telgang is een zeer slechte gang en zou er zeker niet blij mee zijn als je paard dat deed.

heb eerder een paard gehad die dit deed en zijn anderhalf jaar bezig geweest om het goed te krijgen, nadat het dier verkocht was en deze mensen anders reden hups daar was het weer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:18

Pashon schreef:
telgang is een zeer slechte gang en zou er zeker niet blij mee zijn als je paard dat deed.

heb eerder een paard gehad die dit deed en zijn anderhalf jaar bezig geweest om het goed te krijgen, nadat het dier verkocht was en deze mensen anders reden hups daar was het weer.

de gang zelf is niet slecht
maar als het niet in jou training past kan het idd lastig zijn

als je western rijd zou ik hier zeker zoveel mogelijk onderscheid in maken als ik jou was mocht je ooit wedstrijden rijden en jou paard gaat "telgangen" lig je er uit

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:39

de gang zelf is wel slecht omdat een paard die telgang loopt de rug hartstikke vast heeft zitten en meestal is er ook een groot gebrek bij de aanleuning.

Zowel bij dressuur als springen word telgang absoluut niet op prijs gesteld. al word er met springen natuurlijk niet zo snel op gejureerd.

Het enige wat ik kan zeggen is zorg dat je het er zo snel mogelijk uit krijgt!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:06

Pashon schreef:
de gang zelf is wel slecht omdat een paard die telgang loopt de rug hartstikke vast heeft zitten en meestal is er ook een groot gebrek bij de aanleuning.
Je hebt telgang en telgang. De telgang die voortkomt uit een vastgezette rug en/of aanleuningsproblemen is inderdaad niet aan te bevelen om te bevestigen, daar maak je op den duur een paard echt mee stuk. De (vliegende) telgang die wordt aangeboden door paarden die daar de natuurlijke gangenaanleg voor hebben zoals o.a. bijv. IJslanders of amerikaanse dravers (pacers) is een heel ander verhaal, maar daar hebben we het hier natuurlijk niet echt over.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:08

dus in jou woorden zijn alle ijslanders ten dode opgeschreven ???
geef eens duidelijk aan waarom en evt met onderbouwing van artikelen waarom, waar en hoe een telgang slecht is

dat het niet gewenst is in verschillende sporten is duidelijk ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:23

@ rommulus: ik neem aan dat jouw post een reactie is op die van Pashon?

Ik heb nog wat leuk beeldmateriaal van "goede" telgang gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat we het er snel over eens kunnen zijn dat dit topsport is en niets te maken heeft met een vastgezette rug en/of aanleuningsproblemen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:36

klopt ik ga met jou redenering mee maar niet met die van Pashon
ik kan namelijk niet 123 geloven dat een telgang slecht is vandaar ik vroeg voor onderbouwing ;)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:42

Verschil draf en telgang:
draf is diagonaal, telgang wordt een laterale gang genoemd. Dat wil zeggen dat het linker voor- en achterbeen tegelijk bewegen, en het rechter voor- en achterbeen. Telgang is comfortabeler dan draf. Dit komt doordat een deel van de op-en-neergaande beweging van de draf in de telgang wordt omgezet in een zijwaartse beweging; je wordt dus meer heen-en-weer dan op-en-neer geschud.

Telgang moet in hoog tempo gereden worden, ook wel rentelgang genoemd. Op gangentoernooien zijn hier speciale races voor. Langzame telgang, ook wel Schweinepassen genoemd, kan een teken van rugklachten of vermoeidheid zijn. Dit komt ook voor bij paarden zonder gangenaanleg

bron dravers.nl

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:33

Wauw die ijslander, wat een paard, dat zag ik heel vaak bij dravers, krijg ik gewoon een kippenvel van heel hoog van de grond en heel hard gaan, fantastisch.

Ooit had mijn arabier dat ook gedaan, maar dat heb ik afgeleerd, want dat is niet de bedoeling, hij gind in stap en ik vraag hem om voorwaartser te zijn, en ja daar ging hij, niet de bedoeling dus.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:26

voor zover ik weet is telgangen niet natuurlijk bij arabieren en dus ook niet goed.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:26

Pashon schreef:

hoe krijg je t dan weg?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:36

Wat zegt je instructie hoe je het kan oplossen?
Wat mischien kan werken is:
Heel veel voorwaarts rijden.
Niet aan dat hoofd denken dat komt later.
Als het paard echt vw is kan je het langzaam begrenzen.
Denk er mp dat je niet te veel in de mond zit die zijn gevoelig en op het moment dat je ze van voor tegenhoud en wel vw willen kunnen paarden anderen dingen doen dan dat je zou willen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:25

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb niet het idee dat hij last heeft van zijn rug of dat hij zijn rug vastzet. Hij loopt soepel naar mijn gevoel, komt ontspannen omlaag met zijn mond (met een 'waslijn teugeltje') en zit erg lekker.
Qua geluid is het overigens ook niet echt een tweetact gang, dus wellicht dat hij toch meer een soort vreemde tolt ontwikkeld. Ik heb helaas nog niet echt de mogelijkheid gehad om er een filmpje van te maken, wie weet lukt dit binnenkort.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:28

Aladinnetje schreef:
Pashon schreef:

hoe krijg je t dan weg?

zorgen voor kundige begeleiding en vooral in stap, lang en laag en elke pas beheersen die het paard zet. dat vergt oefenen oefenen en nog veel meer oefenen. Een paard dat het gehad heeft zal er altijd wel gevoelig voor blijven.
Als je meerdere paarden rijd over het algemeen en de paarden zijn wat fris of hun aandacht is afgeleid zul je al gauw een tact fout in de stap zien, dit komt doordat ze op dat moment hun rug vast zetten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:51

Dilan1993 schreef:
voor zover ik weet is telgangen niet natuurlijk bij arabieren en dus ook niet goed.

er zijn wel meer rassen die af en toe een extra gang vertonen dan alleen maar de 3 standaardgangen hoor.

maar rustige telgang lijkt mij idd niet zo goed voor de rug, de rentelgang is weer iets anders.

zou wel eens willen weten wat ie nou juist doet, jouw paard. :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:35

als Noah over zijn tempo heen stapt gaat hij ook richting een soort 'telgang' :')