grootte pony, en grootte ruitertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

grootte pony, en grootte ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:28

mijn minipaardje joanna is een halve shet en een stevig gebouwde dame, ze is 95 cm. hoog en nu 2,5 jaar oud. mijn mini appaloosa is 99 cm. groot en 8,5 jaar, het lijkt me leuk als er op deze paardjes gereden kan worden , ze moeten beiden alles nog leren, maar mijn vraag is, hoe groot en hoe zwaar en hoe oud kan een ruitertje ongeveer zijn voor deze paardjes? hier een fotootje voor een idee om wat voor paardjes het gaat

Afbeelding

Nassie

Re: grootte pony, en grootte ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:22

Mijn pony is 95cm klein en ik ga kwa gewicht van de kinderen tot de 30 kilo.
Dus dat zijn meestal kinderen tot de 8 jaar.
Ik heb nu een meisje die is 6 jaar en weegt maar 15/20 kilo.

Want je moet natuurlijk ook nog het gewicht van het zadel en kleding/cap van de kinderen meereken.
Ik zie ook bij mijn pony dat ze moeite heeft als een kind zwaarder word dan 30 kilo. Ook merk ik aan haar gedrag dat ze het ook niet leuk vind.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:32

fijn, bedankt voor je antwoord hoor, want ik moet natuurlijk eerst hulp hebben van een groter iemand om ze op te zadelen enzo, want daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar een ruitertje tot een jaar of 8 moet nog gaan dus :D

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:38

Ja hoor denk het wel, maar kinderen kunnen ook qua grootte verschillen.
Mijn dochtertje is bijna 6 en kan nog net aan op onze shet, heb Nu een sulky waar ze straks op kan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:53

ja een wagentje is ook een optie natuurlijk ;)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:55

Is wel heel leuk denk ik, ik zie het al helemaal voor me.
Zo'n lief klein paardje met een kindje erachter, of straks de slee erachter.
Afbeelding
Afbeelding
dit is mijn dochtertje op de mini shet ( die is 88 cm)
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 22:07

haha da's leuk, ik denk dat joanna ook wel voor de kar kan, het is een lief onverstoorbaar typetje, de eerste foto is tammara, dit ben ik met joanna zij is ongeveer 95 cm.
Afbeelding

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:17

Wat een leukie, die kunnen ook misschien samen voor de kar. Staat ook heel leuk (wit en zwart)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:14

oei twee voor de kar is wel moeilijk hoor, maar wie weet of ik nog hulp krijg, ik heb een advertentie geplaatst voor een hulpje ;)

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:23

O! Leuk! Ben benieuwd..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:32

40 kilo kan ook nog wel hoor ;) persoonlijk zou ik een klein iemand van 10 jaar zoeken, meestal
rijden die dan namelijk al ongeveer 2 jaar. Ook zijn die alweer wat sterker en hebben ze meer overmacht :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 00:07

ha esther, maar idefix is toch veel groter dan joanna? en ik moet dus wel iemand hebben die weet hoe je een pony moet beleren dan he?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:17

Je hebt niet iemand nodig die kan beleren, maar als ze zelf kunnen ligt rijden zonder handen aan het zadel vast te houden is dat we heel prettig haha, vooral omdat shetlanders zosnel doorhebben als ze iets kunnen doen :P Idefix is 1.03 dus niet heel veel groter haha ;) Daar reed toen een meisje van 12 op, had ik ook fotos van op shetlanderforum gezet geloof ik (al was dat wel een tijdje terug hoor :o ) heb nog wel een filmpje :D Dat was wel heel handig want zij kon gewoon al wijken enzo, dus op idefix rijden was geen probleem. Wel had ik idefix natuurlijk al een jaar voor de wagen dus sturen enzo was geen porbleem meer. Miss dat je daar nog mee aan de slag kan gaan? :o scheelt wel een hele boel :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 00:34

we zijn net begonnen met longeren, dat pakt ze aardig op, dan misschien eerst langelijnen dan?

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:21

Ik heb zelf ook nog een highlandpony en die zijn vrij laat volwassen, die laten ze eerst voor de kar en met 4,5 gaan ze er pas op.
Met die van mij van 2,5 jaar wacht ik dus nog 2 jaar.
Met je shetje zou ik ook nog wachten en eerst voor de kar beleren.
Ik weet niet of je appeloosa wel sterk genoeg is voor 40 kilo, die is toch anders gebouwd dan een shet denk ik?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:30

ja de appaloosa merrie is heel luxe gebouwd, zou idd prachtig staan voor een wagentje, maar joanna is ook geen volle shet hoor(NMPRS), ze is ook luxer dan een 100% shet, ik heb ook nog een shet(ook gekruisd, maar weet niet waarmee) van 90 cm. maar ook zij is vrij luxe, maar die is nogal koppig wat leren betreft }:0 vandaar eigenlijk meer dat ik wat meer met joanna wil doen, zij is lief, makkelijk en leert snel, ik heb momenteel 1 kleinzoon van bijna een jaar, zou leuk zijn als hij er ooit eens op kan( en wil , haha)

dit is trouwens mijn andere dametje, celine
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:45

Ik heb er momenteel een ruitertje van 11 jaar op. Die is vrij klein voor haar leeftijd en weegt ook niet zoveel. Ik houd zelf de grens van 40 kg max aan inclusief zadel.
Afbeelding
Voor het mooie is dit meisje mss iets te groot, maar het is maar even om Hans een paar weken door te rijden. Het is de bedoeling dat er straks een 8 jarige op gaat rijden. Zij weegt 28/30 kg en qua maat kan het voorlopig ook nog.
Afbeelding

Hans is trouwens rond de 92 cm.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:53

oke, en hoe oud is hans? ben je zelf met beleren begonnen? of was hij al bereden toen je hem kocht?, ik heb joanna en celine als veulen gekocht en tammara als 8 jarige, helaas is tammara alleen maar voor de fok gebruikt, hoewel ze ook wel een angsthaas is , we hebben een nieuw hek in de paddock gemaakt vanaf de wei, en toen durfde madam niet eens meer terug ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:57

Hans is nu 5. Ik heb hem als veulen gekocht en alles zelf geleerd. Ook voor de wagen. Het scheelt dat ik daar al wat ervaring mee had, omdat ik dat bij Grietje wel met goede begeleiding heb gedaan. Hans kan ook vrij zenuwachtig van nieuwe dingen worden, dan kruipt het hij liefst in mijn kont, bij wijze van :') Maar hij pakt het verbazingwekkend goed op.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:24

waar ben je dan mee begonnen? in welke volgorde bedoel ik? wat is het beste?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:51

Wat het beste is dat weet ik niet, iedereen heeft zijn eigen manier en ieder paardje is anders. Maar ik ben gewoon begonnen met longeren. Eerst moeten de stemcommandoo's er goed opzitten. Later ben ik begonnen met het longeren aan het hoofdstel. Als dat goed gaat doe ik het zadeltje zonder beugels er op. Het zadel heb ik er dan al eerder opgehad in de wei. Gewoon eerst goed laten snuffelen. Dan de pony overal aaien met de shabrak. Dan voorzichtig de shabrak op de rug. Dit doe ik dan hetzelfde met het zadel. Als het zadel niet eng is kun je dus met zadel longeren. Keer daarna kun je dan met opgestoken beugels aan de gang. Die zakken uit en zullen wat heen en weer botsen, dan kunnen ze daar ook aan wennen. Vervolgens ga ik aan de gang met de lange lijnen (je kunt eerst ook met de dubbele longe longeren, maar dat moet je wel kunnen). Op lichte druk sturen en halthouden. Als dat er helemaal in zit ga ik voorzichtig hangen (niet met het volle gewicht uiteraard, maar gewoon over de rug heen hangen, dat ze lichte druk voelen. Als dat geen probleem is leg ik voorzichtig mijn been erover heen, zodat er ook iets hangt op de plek waar het baasje niet staat. En als dat ook geen probleem is zet ik er een ruitertje op. Bij Hans liep de vader van dat jongste meisje mee, ik had Hans vast. Mocht hij gek doen dan valt het ruitertje iig niet. De keren daarna kon het meisje aan de longe stappen. Daarna is het wel handig als je een ruitertje hebt dat al kan rijden, zeker met de draf en de galop. De stemcommando's kent de pony dan al. Je laat het ruitertje zachtjes zijn/haar kuit aandrukken en tergelijk geef jij het stemcommando. Doet de pony het juiste dan beloon je met je stem. In het begin moet je ze goed ondersteunen met stemcommando's

Voor mijn pony's heeft deze manier goed gewerkt, ik heb mijn beide shetten zo beleerd. Je moet per pony kijken hoe lang je over een bepaald stuk doet, ze moeten het helemaal goed vinden voordat je verder gaat. Met rust en duidelijkheid moet het dan wel lukken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:21

ha fijn , daar kan ik wel wat mee, ik heb nu een beetje een idee hoe het aan te pakken, nu nog zorgen dat ik er een ruitertje voor vind :+

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:27

hier mijn dochter op der eigen shet .
Nikki is 93 cm , dochter is nu 1.10 en ik denk wel 24 kilo .
Klein maar fijn haha, denk dat ze er nog jaren op kan .

Afbeelding

En dochter op een andere shet waar ze wel is op rijd, hij is geloof ik 84 cm .

Afbeelding

het is dat je zover woont , anders had je der mogen lenen :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:11

haha gaap, da's wel een heel eind rijden voor een ritje ;)dat kleintje, is dat buck? wat een scheetje is dat toch. ik wacht wel even af of er zich iemand meld op mijn advertentie, anders plaats ik er in het voorjaar wéér een, misschien wel beter eigenlijk, zo voor de winter hebben ze misschien niet veel zin :o

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 19:35

jippieee, er hebben zich twee leuke meiden gemeld , zij hebben er zin in, dus ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan :D