Veulen fokken met merrie van vriendin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Veulen fokken met merrie van vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:57

Hoi allemaal.

Ik heb samen met een goede vriendin het plan opgevat om een veulen te fokken met haar merrie, maar dan voor mij.
Ik zou dan de kosten van de hengst, da kosten, en overige kosten op mij nemen.

Maar wat moeten we allemaal op papier zetten?
Wat als de merrie overlijd, of het veulen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Het gaat trouwens om een haflinger merrie met papieren. Een hengst heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:27

Persoonlijk zou ik goed overleggen dat er voor jullie beiden risico's zijn.
1. Jij kan de "vrucht" verliezen.
2. Zij kan haar merrie verliezen.
Dit is een KEUZE die nog nog herzien kan worden. Wil zij of jij het risico lopen?
Zo ja, dan kiezen jullie dus voor EEN risico.

In het belang van je vriendin en haar paard, zou ik in de overeenkomst opstellen dat ALLE kosten tijdens en 3 maanden NA het krijgen van het veulen, vergoed worden door jou. Denk aan curatieve handelingen van de DA die nodig kunnen zijn voor de merrie. De periode na de bevalling wordt vaak vergeten.

Wat doe jij als de merrie het veulen niet accepteerd of erger nog; (per ongeluk) doodtrapt?

Wat versta jij onder "overige kosten?", deze overige kosten zou ik goed beschrijven in de overeenkomst. :-)

Succes!

Glitter_

Re: Veulen fokken met merrie van vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:32

Ik zou er zowieso al niet aan beginnen.
Mijn ervaringen zijn hier niet goed mee.
Als je zo graag een veulen wilt zou ik er 1 kopen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:34

Ik heb dat 4 jaar geleden -tot grote tevredenheid van beide partijen- gedaan.

Wij hebben inderdaad besproken welk risico voor wie was, en dat puntsgewijs op papier gezet en dat allebei ondertekend. Het is gewoon een risico wat je neemt, als veuleneigenaar financieel en emotioneel, en als merrieeigenaar ook voor je merrie, plus de kans dat het je de vriendschap kost mochten er dingen mislopen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:36

Ik heb dit 7 jaar geleden ook gedaan. Wij hebben het zo afgesproken: het veulen bleef tot het moment van afspenen eigendom van de fokster. Alle risico's voor merrie en veulen waren voor haar. De prijs die ik voor het veulen heb betaald was de optelsom van alle gemaakte kosten.

Overigens heb ik vanaf dag 1 wel de beslissingen over de opvoeding en omgang met het veulen mogen maken.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:38

ik heb vorig jaar ook een merrie van een goede vriendin van mijn moeder laten dekken. Die vrouw is mijn tweede moeder zeg maar. Zij vond dat ook wel leuk. Ze kent me al vanaf baby af aan, we hebben dus niets op papier gezet. Als je het wilt doen zou ik alles op papier zetten mbt de kosten, ziekte en eventueel overlijden van merrie of veulen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:28

Ik zou er goed overnadenken. Er kan zoveel fout gaan. En oplopend tot duizenden euro's aan dierenartskosten. Dan moet je alles wel heel goed op papier hebben.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:42

Ik heb dit twee keer overwogen, maar beide keren vanwege de risico's op 'misverstanden' toch maar niet gedaan.
In één geval zou ik het veulen nemen en in het andere geval was ik de merrie eigenaar. Want wat als het mis gaat en er een dood of oerlelijk veulen komt? Of de merrie overlijd? Een veulen kopen is in zo'n geval 'veiliger' voor de vriendschap.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:20

Met vrienden moet je wandelen en niet handelen!!

Waarom zou je 2 jaar wachten op een veulen terwijl je ze nu voor het uitkiezen hebt??
En voor veel minder geld dan wanneer je er zelf 1 wilt gaan fokken. Het kost veel geld vanaf dekken tot geboorte. De veeartskosten zijn net zo hoog als bij een rijpaard. Ik zou ervoor kiezen om een veulentje te kopen. Zelf fokken is in verhouding ( zeker met een Haflinger) veel duurder dan kopen.
Mijn vriendin heeft 5 jaar trerug een merrieveulen gekocht voor € 550,00. Daar kun jij geen veulentje voor fokken als het dekgeld al ongeveer € 250,00 is. Daar komen de andere onkosten dan nog bij.

Ik zou er heel goed over nadenken als ik jou was.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:26

Mijn vriendin en ik hebben dit tot ieders tevredenheid ook gedaan. Onze pony is door de hengst van haar keuze gedekt, zij heeft het dekgeld betaald. Alle kosten die betrekking hadden op het veulen waren voor haar, de normale onderhoudskosten die wij anders ook hadden waren gewoon voor ons.

Is erg goed gegaan, zij was bij de bevalling en ik heb niet 1 maal gehad dat ik het gevoel had dat het mijn veulen was. Het is vanaf de bevruchting tot op heden HAAR pony geweest.
Ik zou dit niet voor iedereen doen maar met haar heb ik geen moment twijfel gehad dat het niet goed zou gaan.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:42

@Fitz: Ik ben wel héél benieuwd wat je zal gaan kiezen :D.

Heeft de merrie wel eens een veulen gehad?

Het grootste risico in mijn ogen is de mogelijkheid dat je de merrie verliest. En hoe goed de vriendschap en keuze ook is, als je je paard verliest is het wel jouw schuld.
Als je het veulen verliest is het heel vervelend maar dat is het risico met fokken.

Wat is haar insteek? Waarom zou zij een veulen voor jou willen fokken?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:00

Als eigenaar van de merrie neem je dat risico heel bewust als je hiervoor kiest. Natuurlijk zou het heel pijnlijk zijn om je merrie te verliezen maar als je zelf ervoor kiest (tenslotte wordt je niet gedwongen) dan moet je altijd ook zelf de consequenties aanvaarden.
Je moet ervan uitgaan dat het goed gaat als je paard gezond is.

Het was bij mijn vriendin niet mogelijk om anders aan een pony te komen en dat was voor mij een reden om haar hierbij te helpen. Nog geen moment spijt van gehad. Soms kan je ook gewoon iets doen om iemand te plezieren zonder hiervoor speciaal een reden te hebben, toch.....?

Wij hebben niet eens afspraken op papier gezet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:14

@chinou: Ik zou mijn merrie ook ter beschikking stellen hoor (ook gezien zij een eerder veulen heeft gehad en dat goed ging).
Maar bij een vriendschap is het wel iets om over na te denken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:17

Ik heb zo'n constructie met de eigenaar van mijn verzorgpaarden, hij kreeg het paard van mij en ik krijg het eerste veulen van haar. Wij hebben geen kosten afgesproken, maar de risico's van merrie zijn voor hem en die van het veulen voor mij.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 00:20

Wij hadden dit idee opgevat omdat zij al een aantal veulens gefokt heeft, en er graag nog een wil fokken, maar geen ruimte meer heeft voor nog een paardje. En ik zou graag een paardje willen dat ik van dag 1 ken.

Maar ik had er nooit over gedacht dat het onze vriendschap zou kunnen beïnvloeden. We zijn ook collega's dus we moeten het gewoon niet doen.

Ik heb dus besloten dat ik het niet ga doen.
Bedankt voor jullie wijze woorden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:25

flyfly schreef:
Met vrienden moet je wandelen en niet handelen!!

Helemaal mee eens.

Lees net dat je ervan af gaat zien, goede keuze.
Ga lekker rustig op zoek naar een leuke Haflinger waar je zelf de verantwoording voor draagt.
Wie weet kom je nog wel een leuk veulen/jaarling/oudje tegen waar je heel veel plezier van gaat hebben.
Succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:29

Ze zou er zelf een veulen bij kunnen fokken en het jou kunnen verkopen ;) , ik weet niet of dat ook een optie is? Dat ze gewoon doet zolas de andere keren, behalve dat ze nu al een koper heeft voor het veulen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:45

voordeliger is het een veulen te kopen zodat je een goed en correct veulen koopt en het geslacht kan bepalen.