Fjordenvraagje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Fjordenvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:38

Hallo,

Ik verzorg een 2,5 jarige fjord. Maar als je z'n hoeven wil uitkrabben gaat hij schoppen.. Heeft iemand tips of weet iemand wat ik hier mee aanmoet?

Groetjes lisanne.

astridelise

Re: Fjordenvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:39

Echt gericht schoppen naar jou of meer zijn been omhoog wegtrekken?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:40

hij schopt naar voren

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:43

Doet hij dat bij iedereen, want misschien snapt hij niet wat de bedoeling is.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:44

bij de hoefsmid doet hij het niet bij de rest wel.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:47

Ontzag voor de hoefsmid en misschien aarzel jij met het uitkrabben en dan is het gewoon flauwekul en moet je even heel streng zijn.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:48

jaa goeie tip dat ga ik wel even proberen.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:57

Wat nog weleens wil helpen, is eerst zijn been optillen met een halstertouw.. Je laat dan een halstertouw om z'n been naar beneden glijden tot in z'n kootholte en tilt zo zijn been op.. Wél vasthouden natuurlijk tot hij rustig op drie benen staat, dan pas weer neerzetten..

Maar waarschijnlijk weet hij intussen dat jullie loslaten als hij naar voren maait en is hij slim genoeg om er zo onderuit te komen :)
Blijven oefenen dus en vooral niet loslaten!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:14

Gewoon consequent zijn en niet bang werkt beter dan een touw. Als je twijfelt ben je al te laat. Gewoon je hand van zijn bil naar beneden laten glijden, en rust vastpakken. Met je schouder duwtje tegen zijn zijkant om het been te ontlasten en dan optillen. Als hij lostrekt niet boos worden maar gewoon blijven herhalen dan is de lol er snel vanaf.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:57

Dit lijkt mij ten eerste niet specifiek een 'fjordenvraagje', want zoiets kan je met elk soort paard overkomen. Net zoals dat niet elke jonge Fjord dit kunstje zal flikken (ookal staan ze erom bekend eigenwijs te zijn)...

Maargoed; verder ga ik met Astridelise en Vippie mee: Ik vrees dat je niet consequent genoeg bent.
Ik zie in je profiel dat je 14 jaar bent, maar ik weet niet hoeveel ervaring je precies hebt. Ik zou in ieder geval vragen of de eigenaar (of een andere oudere, ervaren persoon) een keertje wil laten zien hoe het moet en jullie helpt met het oplossen van dit probleempje. Wees niet bang om hulp in te schakelen: zelf stel ik ook nog wel eens vragen aan mijn stalgenoten, hoor!

Veel succes!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:08

Idd proberen vast te blijven houden. Mijn vriend is zelf hoefsmid en blijft vasthouden bij getrek tot het paard rustig staat. Dan heeft hij gewonnen en het is zo klaar. Alleen is het verschil qua kracht met een 12 jarig meisje en een volwassen kerel van 38 natuurlijk wel een erg groot verschil (mag ik hopen :P )
Ook het achterbeen naar achter trekken en op jouw bovenbeen (net boven de knie) laten rusten met uitkrabben geeft jou ook meer controle dan in 1 hand een hoef vasthouden en in de andere hand een krabber (net als de hoefsmid doet) . Dit doe ik nu ook en scheelt echt een hoop!

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:20

Je moet hem eerst even precies boven zijn been prikken,
dan leunen en het been op je bovenbeen leggen,
dan heeft hij extra steun,
en zo pakt een hoefsmid vaak ook het been van een paard.
van afkijken leer je het meest :D