2 jarige drinkt nog bij merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDlovesIona

2 jarige drinkt nog bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:19

Hallo allemaal,

ik zit met een klein probleempje! Mijn verzorgmerrie heeft een 2 jarig veulen dat nog steeds bij haar drinkt. Eerder kon ze zichzelf goed op dikte houden, maar op het moment valt ze erg af.
Nou wil de eigenaar ze niet bij elkaar uit de wei halen, maar hij wil wel dat zijn 2 jarige niet meer bij de merrie drinkt.
De vraag is nu, wat kunnen we doen om te zorgen dat de twee jarige niet meer bij zijn moeder drinkt.

Ons idee was om iets op de uier te smeren, zodat het niet meer lekker is. Maar we weten niet goed wat.

Even wat verdere informatie:
Merrie : 21 jaar, krijgt brok + hooi
"Veulen": 2 jaar Hengst, krijgt muesli met extra vitaminen en hooi
Verder lopen ze bijna 24/7 in de wei met schuilstal en komen alleen op stal als ze gevoerd worden.

Wij hebben zelf het idee dat als hij niet meer bij zijn moeder drinkt, ze zich ook minder aan elkaar hechten. Merrie hinnikt nog steeds als je haar uit de wei haalt zonder haar kind.

Kunnen jullie mij helpen???????

Pluttersput

Re: 2 jarige drinkt nog bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:24

Oef, ik zou ze sowieso uit elkaar halen. Een hengst bij zijn mams laten staan vraagt om inteelt, helemaal op deze leeftijd ;)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:27

Hij heeft geen idee dat ie hengst is!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:28

Pluttersput schreef:
Oef, ik zou ze sowieso uit elkaar halen. Een hengst bij zijn mams laten staan vraagt om inteelt, helemaal op deze leeftijd ;)

hier ben ik het roerend mee eens. Gelijk uit elkaar!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:30

DDlovesIona schreef:
Hij heeft geen idee dat ie hengst is!

Dus....

Nou, dan is je oplossong makkelijk. Hou de situatie zoals hij nu is, dan dekt het veulen zijn moeder en komt er een nieuw veulen waardoor dit veulen zou gaan stoppen met drinken... Als het meezit... :roll:

Stoppen met drinken heeft nu geen nut. Dan zal hij vanzelf "hengst" worden en haar dekken... Laat hem dan maar "het veulen' blijven

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:30

Dat wil de eigenaar dus niet en is dus ook geen optie. Als ie erop wil gaat het eraf.
Maar we willen graag een oplossing voor het drink probleem.

En een nieuw veulen is geen optie, merrie is 21 en heeft zeven jaar geduurd voor ze drachtig was van dit veulen.
Laatst bijgewerkt door DDlovesIona op 26-10-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:31

Gelijk uit elkarhalen of minimaal laten castreren

Voor je het weet is de merrie drachtig en dan heb je de poppen aan het dansen

Als hij erop wil gaat het eraf?
Dus dan word hij pas gecastreerd naja mag ik je dan al vast feliciteeren met nog een veulen?
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 26-10-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:32

hengstveulens kunnen vanaf 8 mnd vruchtbaar zijn. Hij kan nu "niet weten" dat ie hengst is, maar die knop kan zomaar om, en dan ben je dus te laat.
Echter, als de eigenaar ze niet uit elkaar wil halen, houdt het dus gewoon op, en zal je je erbij neer moeten leggen.

Het drinken los je alleen op door afspenen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:34

Als je wacht tot hij er achterop zit ben je te laat... Dit is vragen om problemen. Beetje vervelend dat de eigenaar zo laks is. Je kunt hier weinig aan doen als verzorgster..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:35

DDlovesIona schreef:
Dat wil de eigenaar dus niet en is dus ook geen optie. Als ie erop wil gaat het eraf. Maar we willen graag een oplossing voor het drink probleem.

En een nieuw veulen is geen optie, merrie is 21 en heeft zeven jaar geduurd voor ze drachtig was van dit veulen.

Hoeveel uur per dag staan ze samen en hoeveel uur per dag is er toezicht? Lijkt mij met deze leeftijd dat hij wrs al groot genoeg is om erop te komen. Dus zodra die knop omgaat (en geloof me: Die GAAT om!) kan 1 dekking al voldoende zijn!

Wrs als je iets op de uier smeert en hij stopt met drinken dat zij binnen no-time hengstig wordt en dat hij dan die knop ontdekt. En dat kan heul snel gaan hoor (een dekking ook trouwens!)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:36

stef schreef:
hengstveulens kunnen vanaf 8 mnd vruchtbaar zijn. Hij kan nu "niet weten" dat ie hengst is, maar die knop kan zomaar om, en dan ben je dus te laat.
Echter, als de eigenaar ze niet uit elkaar wil halen, houdt het dus gewoon op, en zal je je erbij neer moeten leggen.

Heeft zeven jaar geduurd voordat ze drachtig werd na inseminatie. Zeven jaar natuurlijk gedekt en wou niet, wil er niemand op hebben, hoe hengstig ze ook is. Dus dat zal wel meevallen, verder lopen er alleen ruinen in de wei.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:37

Onderschat het niet, dit is haar eigen kind. zolang die niet afgespeend is, zal ze veel van hem accepteren, ook een dekking...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:41

DDlovesIona schreef:
stef schreef:

Heeft zeven jaar geduurd voordat ze drachtig werd na inseminatie. Zeven jaar natuurlijk gedekt en wou niet, wil er niemand op hebben, hoe hengstig ze ook is. Dus dat zal wel meevallen, verder lopen er alleen ruinen in de wei.

Weet je hoeveel vrouwen jaaaaaaren niet "drachtig" werden en dan ineens wel? Vriendin van me kon moeilijk zwanger worden. Veel miskramen etc. Nr 1 heeft lang op zich laten wachten, nr 2 nog langer... en terwijl ze BV gaf is spontaan nr 3 ontstaan, tegen alle verwachtingen in. Heb het bij paarden ook wel gehoord hoor.

DUS
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst!!!!

Daarbij: drachtig worden of niet: als die knop omgaat kan een (ongelukkige/ onhandige puberprobeersel) dekking ook schade toebrengen zeker bij een wat oudere (wellicht opde heupen zwakker) merrie.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:43

Ik ga met Zilfstar mee. Zodra het veulen is afgespeend of stopt met drinken komt de eerste hengstigheid al om de hoek.

Ik vind het een domme situatie (sorry, mooier kan ik het niet maken).
Iets op de uier smeren kan, maar heeft een tijdelijk effect.
Daarnaast zou de merrie wel melk aan blijven maken gezien er af en toe nog wel geprobeerd word te drinken. En zolang zij melk aan blijft maken is een volle uier een vervelend gevoel en zou ze de twenter (wat het is absoluute geen veulen meer) laten drinken.

Alle oplossingen behalve simpel weg de 2 (tijdelijk) te scheiden zou voor beiden een stressvolle situatie betekenen en niet eerlijk voor de paarden.

Sterss voor de twenter want die snapt niet dat hij niet meer kan drinken.
En stress voor de merrie die melk aan blijft maken.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:44

Ik zie maar een oplossing, voor moeder en twenter: ruinen en dan maar met een van de andere ruinen (je zei dat er andere ruinen bijliepen, toch?) in een apart weitje tot 'ie afgespeend is.

Deze merrie is nu duidelijk te oud om nog een (heel groot!) veulen te zogen. Als de eigenaar haar op een gezonde manier de winter door wil helpen, is dit toch echt noodzakelijk...

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:45

Maar er is geen mogelijkheid tot afspenen. Eigenaar wil het veulen niet weghebben naar een andere stal. En hij kan ook niet in een andere wei. Dat is het probleem.

Ben het helemaal eens met de "stomme" situatie en ben niet de enige die er zo over denkt. Maar hij wil het niet anders.
Dus iemand een ander idee voor afspenen?
Laatst bijgewerkt door DDlovesIona op 26-10-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xFDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:46

Misschien veulen een graaskorf om doen? Dat hij niet bij het uier kan komen?
Lijkt me niet dat dit goed is...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:47

Merrie ergens anders neer zetten?

In elk geval paardje castreren dan kan het wel weer bij de merrie alleen het afspeen verhaal nog

Dit is een gevalletje het kan wel maar ik wil niet
En deze eigenaar is niet de slimste op dat gebied

Maargoed feliciteer hem alvast met het veulen :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:51

DDlovesIona schreef:
Maar er is geen mogelijkheid tot afspenen. Eigenaar wil het veulen niet weghebben naar een andere stal. En hij kan ook niet in een andere wei. Dat is het probleem.

Ben het helemaal eens met de "stomme" situatie en ben niet de enige die er zo over denkt. Maar hij wil het niet anders.
Dus iemand een ander idee voor afspenen?

Men neme een stroom aparaat, prikpaaltjes en schrikdraad, et voila, 1 wei zijn er ineens 2 (of meer)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:52

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het geen goede situatie is. Maar de eigenaar wil niet anders.
Heb het ook al tegen hem gezegd. Er is één ander weitje aan de andere kant van het erf. Merrie al ingezet, maar twenter springt over draad eigen wei, rent erf over en springt bij mama in de wei. Is dus ook geen optie.

Wei delen is niet heel eerlijk tegenover de andere paarden, is niet zo groot.
Laatst bijgewerkt door DDlovesIona op 26-10-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:52

Draad in de wei met flink stroom erop.
Als de eigenaar niks wil dan houd het op.

De mijne is gespeend zonder dat ze echt uit het zicht zijn geweest.
Had m in het hok ernaast gezet. Ging perfect.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:54

Dan laat de hengst minimaal casteren want dit is geen doen dan heb je volgend jaar nog een veulen enzenz

Over de weide springen? dan zet je het draad hoger of je zet de twenter in een stal... voor een tijdje

Ik weet zeker dat hij hier niet over de hengsten wei zal springen of iets degenlijks....

Waar een wil is is een weg

Ik heb het idee dat de eigenaar het wel best vind zo...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:55

is de eigenaar de 65 gepasseerd?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:56

Ik vraag me af waarom je om een oplossing vraagt en alle goede raad uit de weg slaat, omdat de eigenaar het toch niet zo wil. :+

Ik zou zeggen, laten castreren, dan een tijdje bij de moeder weg houden en dan maar eens zien hoe het loopt. En anders de merrie bij de anderen weg? Dan kan hij socialiceren met de andere ruinen, anders wordt het écht een moederskindje, als hij dat niet al is. :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:57

Probleem is dus dat er geen andere paarden zijn, tja, dan is scheiden ook moeilijk en traumatisch. Castreren, hoog draad er tussen met een flinke klap stroom of de één op stal en de ander in de wei met een shetje er bij...