Wél of géén deken op mijn Haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen1108

Wél of géén deken op mijn Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:25

Hallo allemaal, ik ben Marleen en ik ben sinds vandaag nieuw hier!
Ik heb namelijk een vraagje:

Sinds kort ben ik de trotse eigenaresse van een hele mooi eigenwijze Haflingermerrie genaamd Floor, ze is 20 jaar en mag heerlijk bij de vriend van mijn vader op de wei lopen.
Ik rijd haar zo ongeveer 1x in de 2 weken en verder zijn we nu aan het proberen om te kijken of ze kan worden ingespannen, wat ze blijkbaar vroeger bij haar vorige eigenaar wel regelmatig heeft gedaan, maar aangezien ze een "redding" is (de slacht of een goed doel, en dat goede doel ben ik dus) weten we eigenlijk weinig van haar. Maar ze is superlief en braaf en ook al is ze 20, bokken kan ze nog steeds hahaha. Mijn dochter van 6 kan er achterstevoren op gaan zitten en liggen en ze vind het allemaal prima.

Ik heb nog nooit een Haflinger gehad, altijd KWPN, en dus totaal geen ervaring met het ras.
Ik ben ondertussen al een heel eind wijzer ;) geworden door me goed in te lezen, maar wat ik maar niet kan ontdekken is of het verstandig is om een Haflinger een deken te laten dragen in de winter.

Floor heeft een stal waar ze zelf in en uit kan lopen en ze heeft redelijk wat beschutting in haar wei, maar afgelopen weekend was ze zo ontzettend nat, en die eigenwijs gaat dus gewoon vrolijk in de stromende regen staan, waar ik me dan weer zorgen om maak, hahahaha.

Wie heeft er voor mij een antwoord, wat kan ik het beste doen, en wat voor deken dan eventueel?

Dank jullie wel alvast!
Groetjes Marleen

LiVetime

Re: Wél of géén deken op mijn Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:52

Haflingers zijn over het algemeen wat sterker dan KWPN'ers. Zou het toch even zelf bekijken of het nodig is.
Als je haflinger mooi op gewicht blijft, goed in het haar blijft zitten en het er niet naar uit ziet dat ze het koud heeft, dan kan ze prima zonder deken blijven staan.
Maar je geeft zelf al wel aan dat ze 20 jaar is. En wat oudere paarden hebben toch al vaak wat last van strammere spieren. Onder een deken hou je die spieren wel lekker warm. Een regendeken zou dan al volstaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:54

ON --> HA

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:56

Haflingers krijgen over het algemeen best een dikke wintervacht. Als je met haar rijdt en ze raakt erg bezweet, zou ik wel kiezen voor een deken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:56

Dit staat niet op de juiste plek....

En nu ik dit intik en de mod wil inlichten is het al verplaatst :+
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 26-10-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen1108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:57

Super!! Dank je wel voor je snelle antwoord!
Ik ga rondneuzen voor een deken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:00

Ben het bijna helemaal eens met LiVetime: een haflinger kan heel goed zonder deken als het gewicht goed is, de vacht goed vol is en het er (dus) niet naar uit ziet dat ze het koud heeft. Belangrijk is dat er voldoende ruwvoer wordt aangeboden om het (paardenlijf)kacheltje brandende te houden (onbeperkt is bij een haf niet zo handig, die van mij heeft bijvoorbeeld geen rem wat eten betreft).

Ik heb wat moeite het gebruik van een deken omdat een deken de haren plat drukt en die haren wil je nou juist rechtop hebben, zodat het stilstaande luchtlaagje wat zich dan vormt, de warmte vasthoudt. Als je oudere paard daar moeite mee heeft kan een deken uiteraard helpen, maar dat zou ik eerst even aankijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:02

Als ze zelf, terwijl ze kan kiezen, in de regen gaat staan, zal het met het koud hebben wel meevallen. En dan is het niet noodzakelijk dat je een deken erop legt.
20 voor een haffie is niet oud.
Ook geef je aan niet heel veel te rijden, dus het te warm hebben tijdens het rijden weegt dan niet zo zwaar ten opzichte van natuurlijke isolatie van de vacht.

Ik heb mijn haflinger van 23 wel een deken op liggen, omdat hij ook deels geschoren is en dat weer omdat hij zoveel zweette en wij 3-4x per week rijden en hij dan ontzettend jeuk krijgt van het bezwete haar op zijn lijf.

Als hij niet meer bereden kan worden, maar wel zichzelf nog goed warm kan houden, hoeft hij geen deken meer op in de winter.

Wel zorgen voor voldoende ruwvoer, daar haalt een paard zijn warmte uit.

marleen1108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:12

Dank jullie allemaal voor de reacties!
Ik denk dat ik haar dan maar zonder deken laat staan, en mocht het heel erg koud worden dan kan ik altijd er nog voor kiezen om een dekentje op te doen! Met het voer zit het prima dus haar inwendige kacheltje brand lekker;-) !! En sorry dat dit bericht op de verkeerde plek staat, zoals ik al zei, ik kom hier vandaag voor het eerst! Misschien kun je me vertellen waar ik dan moet zijn met dit soort vragen?!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:28

Ik heb mijn haflinger een regendeken op gedaan. Hij heeft regenschurft gehad, droogde niet meer op na een regenbui. Hij staat ongeveer hetzelfde als jij. Buiten, met mogelijkheid om in stal te staan. Maar dat doet hij niet :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:05

marleen1108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 08:52

Super!! dank je wel!

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:12

hm, ligt er aan wat je er allemaal mee van plan bent natuurlijk :P
onze oudste haf is 23 maar geen van allen loopt met een deken, ook niet de haflingers die ohz oid lopen