[TI] Welke maat bescherming?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Welke maat bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:37

Hoi,

Ik was benieuwd welke maat bescherming (peesbeschermers, strijklappen, springschoenen etc.) jullie hebben voor jullie tinker(s)? Ik wil namelijk bescherming aanschaffen voor mijn verzorgtinker voor het springen, peesjes en strijklappen moet hij denk ik full hebben maar de springschoenen vind ik wat lastiger. Het is een tinker van 1.52/1.53 hoog, in mijn profiel zijn foto's te vinden. :)

Alvast bedankt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:44

Ik gebruik strijklappen maat full voor mijn tink. Het model is hetzelfde als op deze foto: http://www.ruitersportgierman.nl/Medias ... 5325_a.jpg
Voordeel hiervan is dat de strijklappen goed op hun plek blijven zitten, en niet gaan draaien.

Heb geen peesbeschermers nodig , maar als het nodig zou zijn dan zou het ook een full zijn.

Verder van springschoenen: hangt een beetje van de grootte van de hoeven af. Huismerk van horseland/horsediverse etc, maat XXL. Springschoen van HH: maat L. http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/l ... 342658.jpg (voorbeeldplaatje). Moet zeggen dat mijn tink ook wel erg flinke sloffen heeft.

Mijn tink is wat luxe gebouwd, en meet 1,63 hoog. Bij peesbeschermers is het met name opletten op de hoogte van die dingen. Ze zijn vaak wat te hoog voor de tinkers in jouw maat.

Priscilla__

Re: Welke maat bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:24

Bedankt voor je reactie. Heb je dan ook misschien een bepaald merk waarvan je full peesbeschermers van aanraad die dan misschien wat 'korter' vallen?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:35

http://www.horseshopinternational.nl/im ... %20wit.JPG Deze zijn het zelfde van model als de BR. Aan de bovenkant zit een stukje elastiek. Dus de verharde schaal loopt wat minder ver door.

http://www.pourcheval.nl/images/W070122.gif Deze hebben dat stukje elastiek niet. Deze zou ik dus zowieso niet nemen.

Ik ben verder niet zo heel erg bekend met peesbeschermers, omdat mijn paard die niet nodig heeft. Heb er wel liggen, daar de strijklappen die ik gebruik altijd in een set verkocht worden. Ik woon in de omgeving van Soest, dus als je hier in de buurt woont, mag je ze altijd even gebruiken om te passen.

Misschien reageren er nog anderen die bekend zijn met kortere merken.

Edit: O oepsie :+ zie nu dat je in Veldhoven woont... is niet echt in de buurt :=

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:46

Gooya schreef:
http://www.horseshopinternational.nl/im ... %20wit.JPG Deze zijn het zelfde van model als de BR. Aan de bovenkant zit een stukje elastiek. Dus de verharde schaal loopt wat minder ver door.

http://www.pourcheval.nl/images/W070122.gif Deze hebben dat stukje elastiek niet. Deze zou ik dus zowieso niet nemen.

Ik ben verder niet zo heel erg bekend met peesbeschermers, omdat mijn paard die niet nodig heeft. Heb er wel liggen, daar de strijklappen die ik gebruik altijd in een set verkocht worden. Ik woon in de omgeving van Soest, dus als je hier in de buurt woont, mag je ze altijd even gebruiken om te passen.

Misschien reageren er nog anderen die bekend zijn met kortere merken.

Edit: O oepsie :+ zie nu dat je in Veldhoven woont... is niet echt in de buurt :=

Bedankt haha nee dat gaat hem inderdaad niet worden. Heb wel in Soest gewoond heel toevallig m'n ouders wonen er nog steeds:P, maar nu ga ik wel heel off-topic. _O-

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 07:44

Nog meer mensen die mij kunnen vertellen welke maat bescherming ze hebben?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:22

zal ik de sokken even moeten opmeten :D

nee zonder dolle, ik gebruik het niet, vind het niet nodig en lijkt me zeker met die dikek sokken helemaal niet lekker zitten.
heb wel eens om gehad voor de show, dan pakte ik de oude van mijn paard een maatje full dus

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:56

geen ervaring mee gebruik die dingen nooit. heb nu jaarling dus niet nodig maar op mijn vorige paarden ( kruising fries en een tinker) ook niet.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:57

Nog mensen die me wél meer kunnen vertellen? :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:24

Als je een tinker met dikke sokken hebt kun je het vergeten met maatje Full. Peesbeschermers lukt dan niet, van die 'lappen' wil nog wel eens lukken, maar die geven amper bescherming. Sowieso ben ik niet echt voor beenbescherming bij gezonde paarden. Zeker gezien die dikke sokken, wordt het nog eens extra warm onder de beschermers. Springschoenen had ik maat XL van Harry's Horse, die pasten goed. Maar ik heb het dus alleen gepast, misschien 2x mee gereden en toen in de kast laten liggen. :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:54

Ik cross altijd zonder been bescherming.
Door de sokken heb je een enorme maat nodig die dan weer te lang is voor de pijpen en daardoor de knie en kogel beweging belemmerd.
Verder hebben ze niet veel nut, de meeste geven geen goeie bescherming tegen aan stoten en dat is het enige waar ze iets tegen zouden kunnen doen.
Door dat de temperatuur op loopt in de pezen tijdens het gebruik vergroot je de kans op peesblessures (ipv verkleinen).
Ik zou er als ik jou was nog maar eens goed over na denken.

Ja ik heb het wel geprobeerd maar Gilbey was er zeker niet blij mee.
Tijdens de crossles zijn de sokken lekker gaan doen wat haren altijd doen, ze blijven niet zo strak op de plek liggen als dat je ze er in stopt.
Op een gegeven moment leek het wel of ze gebeten werd in haar benen, zo vel reageerde ze.
Wat bleek: haren van haar sokken waren tussen het klitten band gekomen en werden geëpileerd. Dat vond ze maar niets.
Snel die dingen af gedaan en verder gereden.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 23:31

Nou Wings die heeft niet echt veel sok (zie foto's in me profiel) en hij is soms gewoon nog wat onhandig met het springen dusja..

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:16

ja, maar dan blijft de vraag: stoot hij daarbij zich zelf aan met de achterbenen of stoot hij de hindernis aan met zijn voorbenen.
Bij dat eerste hebben pees beschermers enig nut, bij dat tweede helemaal niet en zal hij dat juist meer gaan doen door de peesjes.

Verder hebben tinkies van zich zelf al dikkere pijpen en zit je alleen daarom al in de grotere maten (helaas dus ook met langere peesjes)
Blijft daarom heel moeilijk om een goeie maat te vinden en een matig passende levert juist problemen op, dan kun je beter niets gebruiken.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:58

Dat weet ik, het ging mij ook meer specifiek om de springschoenen die wil ik sowieso aanschaffen, peesbeschermersmers was ik nog over aan het twijfelen. Heb ik niet precies in mijn post zo gezet nee, maar ik was verder gewoon benieuwd. ;) (Staat overigens wel dat ik springschoenen wat lastiger vind qua maat maargoed maakt verder ook niet uit)