Ideale westernras..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

catzkillz

Ideale westernras..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:41

Het is nog zeker niet voor nu, maar in de nabije toekomst zou ik toch heel erg graag een eigen paardje hebben. Nu is de vraag natuurlijk, wat voor eentje :p Ik heb 4 jaar dressuur gereden, maar ben nu overgeschakeld op western en ik denk in die discipline te blijven, dus liefst een ras dat aanleg heeft voor de western..
Welk ras kunnen jullie me dan aanraden?
Alvast bedankt!

catzkillz

Re: Ideale westernras..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:22

Oh ja, misschien interessant om weten, ik zou me vooral bezig willen houden met Reining en misschien af en toe een Barrelrace en wat (team)penning :) Ik weet niet in hoeverre dat dat de keuze kan beïnvloeden, maar bij deze is het dan toch duidelijk

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:23

De theorie zegt dat alle rassen geschikt zijn, maar de praktijk zegt dat de Quarter horse uiteraard, natuurlijk, vanzelfspreken, de beste blijft.

Er zijn wel uitschieters in andere rassen, maar het feit blijft dat de QH gemaakt is voor western en een fjord of haflinger bijv. niet :P

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:05

Roane schreef:
De theorie zegt dat alle rassen geschikt zijn, maar de praktijk zegt dat de Quarter horse uiteraard, natuurlijk, vanzelfspreken, de beste blijft.

Er zijn wel uitschieters in andere rassen, maar het feit blijft dat de QH gemaakt is voor western en een fjord of haflinger bijv. niet :P

helemaal mee eens.
Daarbij blijven het gewoon aparte paarden met een apart karakter, echt onvergelijkbaar. Ik wil niks anders meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:08

Tja...Quarter, Paint en Am. Appaloosa... Dat zijn de echte westernrassen.
Afhankelijk van je doel, kunnen uiteraard ook andere rassen geschikt zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:09

Tja, wat wil je doen?
Western is een verzamelnaam, maar t is nogal een verschil of je reining, pleasure, trail, of bijv cutting wilt gaan doen.... Of je recreatief wilt rijden of wedstrijd ambities hebt. etc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:09

Vergeet de paints en de appies niet he?
Dat zijn toch ook wel de 'echte' westernrassen.

Overigens ligt het er wel aan wat je precies in gedachten hebt... er zijn best wel paarden van andere rassen die redelijk rond kunnen komen in de reining bijvoorbeeld. Ik ben met mijn kruising ook reining gericht begonnen met trainen, maar een topper zal het natuurlijk nooit worden. Maar ga je voor de top, dan is een reining gefokte QPA toch wel een vereiste. Want met een halter gefokte ga je dan waarschijnlijk ook niet ver komen ;)

Het stuk over dat quarters onvergelijkbaar zouden zijn qua karakter ben ik het trouwens totaal niet mee eens. Ook bij de Quarters heb je totaal verschillende types met totaal verschillende karakters. Dat alle quarters bijvoorbeeld cool zouden zijn is echt een fabeltje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:15

Als je echt de Reiningsport in wilt, zou ik je een Quarter Horse willen adviseren.

En ja, ik weet dat er ook Paints en Appies zijn die aardig mee kunnen komen, maar kijk eens even naar het percentage aan Quarters versus Paints en Appies die in de NRHA meedoen.
En dan steken de Quarters er toch met kop en schouders bovenuit.
En als je echt niet kunt kiezen, kun je altijd nog een paard kiezen dat bij beide organisaties ingeschreven staat, zowel Paints als Quarter...:D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:46

Alvast bedankt iedereen voor de tips, ik houd ze zeker in het achterhoofd en eens de dag er komt, zal ik me dan ook goed informeren e.d. bij de fokkerijen.
Tot dan, blijft het nog wat rijden op manegepaardjes voor mij :)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:45

Wendy schreef:
Het stuk over dat quarters onvergelijkbaar zouden zijn qua karakter ben ik het trouwens totaal niet mee eens. Ook bij de Quarters heb je totaal verschillende types met totaal verschillende karakters. Dat alle quarters bijvoorbeeld cool zouden zijn is echt een fabeltje.

Mijn Quarter is absoluut niet cool hoor :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:47

Naja_naja schreef:
Mijn Quarter is absoluut niet cool hoor :+

Dan ben ik heel benieuwd wat je bedoelt met dat unieke karakter :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:36

Ik zit sinds enkele jaren in de western wereld en mijn ervaring is dat quarters en paints een rustig en cool karakter hebben.
Maar naast karakter speelt ook de opvoeding die ze krijgen een grote rol en als deze niet goed is zullen ze zich evengoed als een rotzak gedragen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:41

Mijn Quarter kan van het ene op het andere moment opeens heel erg opgefokt en zenuwachtig zijn, om vervolgens weer heel `plotseling` weer heel cool en rustig te zijn.

Maar ik ken genoeg Quarters die zich echt nergens gek van laten maken, dus dat verschilt ook allemaal. Is echt per paard afhankelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:53

als je puur kijkt naar een ras waar de meeste kwaliteiten inzitten wat betreft reining, is een Quarter de meest logische keus

of je een Quarter leuk vind kwa ras om mee te werken en of het klikt met jou is natuurlijk weer wat anders en of je kan wennen aan de saaie kleurtjes van de meeste Quarters :D

ga je voor een ander ras wordt het meer een kwestie van de juiste bouw en het juiste karakter

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:55

spatter schreef:
..... en of je kan wennen aan de saaie kleurtjes van de meeste Quarters :D

Hey! Pas op he >;) :D !!!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:03

Nog een aanvulling: als je kiest voor bijv. een Quarter, verdiep je dan ook een beetje in de bloedlijnen.
Is ontzettend leerzaam en het zal je een beetje een beeld geven van de veelzijdigheid van het ras.
Zo worden en Quarters gefokt specifiek voor de Reining, of voor de Pleasure, of de Halter, et cetera.
De ene Quarter is dus de andere niet :D

Enne; ik ben persoonlijk van mening dat met name opvoeding een rol speelt bij het karakter van Quarters.
Grondwerken en Sacking Out zijn algemeen bekend in de westernwereld. In de dressuur bijvoorbeeld is dat helemaal niet standaard. :)
'Hete' dressuurpaarden bestaan niet, ze zijn gewoon nog niet 'out-ge-sacked' ;)
Karakter speelt een rol, dat zeker, maar opvoeding naar mijn mening een nog grotere rol.

Veel plezier met het maken van je keuze!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:01

Verklaar je nader met "heet".
Als je onder "heet" een kijkerig en schrikkerig paard bedoelt, dan is dat tot op zekere hoogte idd af te vlakken, maar als het schrikkerige, sceptische in zijn character zit, dan is dat echt niet helemaal weg te poetsen. Anders zou de bereden politie minder problemen hebben om geschikte politiepaarden te vinden.

Bedoel je met heet: scherp aan de hulpen? Dat zijn Quarters ook. Te scherp soms, en dan is een kleine beweging voldoende om een paard ongewild in de rollback te zetten terwijl dat nou net niet de bedoeling was.
Of bedoel je met heet, dat de dressuurruiters hun paard een beetje oppeppen zodat er meer binnenkomt bij een wedstrijd?

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:45

Winddancer schreef:
spatter schreef:
..... en of je kan wennen aan de saaie kleurtjes van de meeste Quarters :D

Hey! Pas op he >;) :D !!!!

Haha! Op dat vlak ben ik nu niet al te kieskeurig hoor ;) het belangrijkste voor mij is dat het een gezond en levenslustig dier is en dat er een klik is tussen mij en het paard :) Kleur komt pas helemaal onderaan in het rijtje..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:22

catzkillz schreef:
[Haha! Op dat vlak ben ik nu niet al te kieskeurig hoor ;) het belangrijkste voor mij is dat het een gezond en levenslustig dier is en dat er een klik is tussen mij en het paard :) Kleur komt pas helemaal onderaan in het rijtje..

Als je wel een speciaal kleurtje wil ga dan voor een paint, door hun tekeningen en kleuren zijn ze allemaal verschillend en voor de rest zijn ze bijna identiek met quarters.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:49

Rumpleteaser schreef:
De ene Quarter is dus de andere niet :D

Zeker waar! Wij hadden er drie van nota bene dezelfde moeder én vader en ze lijken zowel qua kleur als qua gedrag en zelfs bouw niet op elkaar. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze alledrie braaf in de omgang zijn en perfect dood kunnen liggen. :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:05

De criollo zeker niet te vergeten!