[H] Welke hengst voor [KWPN] Goodtimes x Caritas merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

[H] Welke hengst voor [KWPN] Goodtimes x Caritas merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 00:41

Hallo,

Heel stiekum heb ik de plannen om volgend jaar mijn merrie te laten insemineren.
Dit is nog echt een plan die misschien ook nog wel een jaartje verschoven kan worden hoor,
maar mijn oude buurman, is een fokker en hier heb ik nog geregeld contact mee.
Hij helpt me in alles waar die maar kan en probeerd me dus een veulentje aan te smeren :9.
Volgend jaar wil ik mijn merrie laten onderzoeken of ze goed vruchtbaar is en alles wat erbij hoort.
Maar natuurlijk moet ik ook een geschikte hengst weten te vinden, mijn buurman weet wel heel wat hengsten.
Hij is soms iets te overijverig dus vandaar dat ik gezegd heb om zelf ook eens rond te gaan kijken.
Nu heb ik natuurlijk wel ergens me oog op laten vallen toch ben ik nieuwschierig naar jullie meningen en ideeen.
Ik ben er echt een leek in maar ben echt super blij dat mijn buurman me wilt helpen en in goede banen kan lijden.

Mijn KWPN merrie van 1.60m van Goodtimes X Caritas
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=90298

Hier wat foto's om een indruk te doen hoe mijn merrie er uit ziet..

http://img839.imageshack.us/img839/4836 ... 102026.jpg
http://img109.imageshack.us/img109/4097 ... 102011.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/4097 ... 102011.jpg

Ik ben opzoek naar een warmbloed (KWPN) hengst, dressuur gericht.
Tanna is zelf vrij robuust gebouwd, maar met een geweldig hoofd en fijn eigenwijs eerlijk karakter.
Zelf zat ik te denken aan een hengst, een groter voormaatje, hoger op de benen en dus wat meer dressuur gelijnd.
in mijn hoofd zelf had ik zoiets als Uphill in gedachten O:)
Nou ja laat je ideeen los en meningen ook graag want ik ben heeeeel nieuwschierig naar jullie ideeen..

Elisa2

Re: [H] Welke hengst voor [KWPN] Goodtimes x Caritas merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:32

Leuke merrie,inderdaad is de maat een aandachtspunt,hoger op de benen is niet noodzakelijk maar een hengst die wat veredeld zou wel goed kunnen denk ik.Uphill zou ik zelf niet voor gaan omdat je merrie een vrij korte hals heeft en dat heeft en vererft hij ook door.
Hoe is haar achterbeengebruik? en haar gangen?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:50

ze heeft goede bewegingen, vooral haar stap is goed.
galop mag ze meer bergopwaartser maar haar achterbeen gebruik is goed.
De draf is ruim, ze is in alle gangen heel ruim vanzich zelf maar de draf is niks spectaculairs en een middendraf heeft ze veel moeite mee.
ze word nu momenteel behandeld omdat ze wat vast zat op de boven lijn dus hopelijk is het gebruik van haar achterhand straks weer perfect :P/
Oke, Uphill is dan af te raden, Ja ik vond het een geweldige hengst en op stal hadden mensen hem ook al een aantal keer geroepen. maar goed daar is dus inderdaad nog even over na te denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:59

Als de draf maar functioneel is,een middendraf is toch iets wat je vaak moet trainen maar bij een goed achterbeengebruik is dat geen probleem.
Ik zit te denken aan Krack C bloed bij deze merrie,alleen ben ik nog een beetje huiverig voor de maat.Mischien is Ampere wat aangezien hij zelf zo'n giga galop heeft,er is alleen nog niet bekend wat hij doorvererft.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:07

Oke, ja middendraf is ook training.
maar ze is zo ruim in arbeids draf dat ik daar heel erg aan moet werken.
maar omdat ik merkte dat ze toch niet lekker kon bewegen is ze nu in behandeling dus hopelijk is dat straks allemaal verholpen.
maar haar draf is gewoon niet zo spectaculair :P.

Een Krack C (bloed) oke, daar had ik niet aangedacht :P
ik zal eens zoeken O:)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:25

Ik deel de mening over Uphill niet. Ik heb zelf meerdere Uphills gefokt, en vele nakomelingen gezien. Bij mijn merries heeft hij de halslengte en vorm juist verbeterd! Het enige wat wel is, hij strooit een beetje met bloed. Ik heb op het moment een hele bloedgemaakte uit een merrie die zelf wat zwaar is, en over het algemeen zware nakomelingen heeft. En een wat minder bloedgemaakte uit een merrie die zelf bloedgemaakt is.. Dus dat is wel een aandachtspuntje.

Draf hoeft niet van nature spectaculair te zijn. Dat is heel veel training. Sommige hebben wel natuurlijk meer aanleg dan anderen. Maar ik vind, dat wanneer er een goed achterbeen in een paard zit, het voorbeen vanzelf wel komt. Vaak kunnen de paarden door de activiteit van het achterbeen, geen spectaculair voorbeen laten zien omdat ze gewoon het niet aankunnen nog. Met de tijd, en training, wordt dit veel beter en komt het alleen maar in je voordeel naar boven.