Lusitano's en PRE's waar op letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Lusitano's en PRE's waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:41

Wat is nu precies het verschil?

Een PRE is zuiver Spaans gefokt heb ik begrepen en een Lusitano is dan gemixt met ander bloed?
Welke kleuren zijn toegestaan bij de PRE en welke bij de Lusitano?
Wanneer weet je dat je er 1 hebt met goede papieren?
Welke kun je beter laten staan?

Komen medische problemen als bv OCD minder voor bij Spaanse/Portugeese paarden? (in vergelijking met Warmbloeden)
Brand maar los :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:45

Bij handelsstallen waar ze andalusiers verkopen met vrij lage prijzen, geloof ze dan niet, dat het goedgekeurde paarden zijn.

En als ze bulten hebben en of littekens die er raar uitzien, geloof het dan niet dat het van het stierenvechten komt, dat zijn gewoon littekens van het weghalen voor huidtumoren.

Dat heb ik helaas meegemaakt met een handelsstal waar ze zogenaamd echte goeie gezonde PRE verkopen.

De paarden worden echt niet voor niets afgekeurd in spanje.

Het beste kan je als je goeie wilt kopen een jaarling kopen of doorsparen en meer neertellen voor een goede gezonde volwassen PRE in Spanje of gewoon in NL maar laat het dan wel altijd keuren door een door jou zelfgekozen paardenarts.

Olympia

Re: Lusitano's en PRE's waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:02

RPA => BKR

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 07:16

Pre heeft alle effen kleuren, voornamelijk schimmel, zwart en bruin, vos is al zeldzamer, valk, palomino, cremello enzo is helemaal zeldzaam en niet echt betaalbaar, dus alles behalve bont. Lusitano komt meer in apparte kleuren voor, alles behalve ook bont, lusitano is niet gekruist met ander ras maar gewoon een ras op zich.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:37

unamie schreef:
Wat is nu precies het verschil?

Een PRE is zuiver Spaans gefokt heb ik begrepen en een Lusitano is dan gemixt met ander bloed?
Welke kleuren zijn toegestaan bij de PRE en welke bij de Lusitano?
Wanneer weet je dat je er 1 hebt met goede papieren?
Welke kun je beter laten staan?

Komen medische problemen als bv OCD minder voor bij Spaanse/Portugeese paarden? (in vergelijking met Warmbloeden)
Brand maar los :D

De PRE is Spaans de Lusitano is Portugees, zo simpel is het eigenlijk. Ooit was het 1 stamboek/ ras, nog niet eens zo heel lang geleden (geloof 1967) waren Spanje e nPortigal het niet helemaal eens meer en zijn ze gesplitst en hebben ieder hun eigen stamboek gekregen. Het zijn dus 2 rassen. Maar ze hebben veel voorouders gemeen.

Bij de PRE mag er idd geen ander bloed gebruikt worden, een gesloten stamboek dus. De Lusitano is dit volgens mij ook, behalve de Alter Real lijn waar wat Engels volbloed in vermengd zit, maar dat kunnen de Lusitano liefhebbers hier vast beter uitleggen.

Kwa raskenmerken lijken ze dus ook heel erg op elkaar, maar er zijn wat kleine verschillen. Toch als je er een stel door elkaar zet is het moeilijk om te zeggen wat wat is (als je niet naar de brandmerken kijkt) omdat een PRE net de iets andere kenmerken van een Lusitano kan hebben en vise versa. Zo kom je bij de Lusitano wat vaker het convexe hoofd tegen, maar ik heb een PRE die dit ook heeft en ik ken weer Lusitano's die dit niet hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:03

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:44

Tot zover bedankt voor de informatie inclusief de link naar verschillende site''s

Ontopic
@Nouvel zag ik jou Lusitano hngstveulen nu in het blad "Hart voor Dieren" staan?
Ik zou zweren dat hij het is 8-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:59

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:04

unamie schreef:
@Nouvel zag ik jou Lusitano hngstveulen nu in het blad "Hart voor Dieren" staan?
Ik zou zweren dat hij het is 8-)

meen je dat nou??
:? ik weet van niks...
zien! :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:21

Nouvel schreef:
meen je dat nou??
:? ik weet van niks...
zien! :D

Nog es goed naar de bles gekeken en nee hij is het toch niet :o
Die van jou is mooier :P