Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rentelgang heb ik nog nooit gedaan, maar die zit fijner geloof ik
Dan kan er een slotje op. 
Januari dit jaar heb ik mijn IJslander verkocht en rijd ik alleen nog kwpners wat me goed bevalt. Al mis ik die lange ritten met mijn IJsje enorm..
) Ik vind dat het vooral een kwestie van duidelijk vragen is, mijn paard kan heel erg goed doen alsof hij denkt dat hij mag draven of zelf een creatieve gang mag verzinnen als ik niet duidelijk aangeef dat ik tölt van hem wil. Of andersom, als ik veel met hem tölt moeten we daarna even weer op zoek naar het drafknopje.
Anne. schreef:Het is weldegelijk heel anders. Wat Hestejente al zegt.. je moet veel meer opletten welke hulpen je geeft, hoe je zit en welke spieren je aanspant.
Bij een drieganger is het makkelijk. Je spoort aan, het gaat stappen, je spoort aan, het gaat draven en je spoort aan en je gaat galopperen (Bij wijze van spreke)
Het is zeker een feeling die je moet krijgen
Misschien dat je dat op een drieganger zo doet, dat weet ik dan weer niet. Maar ik heb het anders geleerd
En verder heb je ook nog zoiets als drijvende beenhulpen en sturende/regulerende hulpen he
Verzamelen doe je met alle paarden of ze nou 3, 4 of 5 gangen hebben, en dat blijft nog steeds simpeler wanneer je maar met drie gangen van doen hebt.
En dat je zo weinig mogelijk ziet van wat de ruiter doet, hoe hoger je rijdt hoe verfijnder de hulpen zijn natuurlijk.
themuisje schreef:Anne. schreef:Het is weldegelijk heel anders. Wat Hestejente al zegt.. je moet veel meer opletten welke hulpen je geeft, hoe je zit en welke spieren je aanspant.
Bij een drieganger is het makkelijk. Je spoort aan, het gaat stappen, je spoort aan, het gaat draven en je spoort aan en je gaat galopperen (Bij wijze van spreke)
Het is zeker een feeling die je moet krijgen
dan heb je alleen de basisgangen. wat dacht je van verzameling? ik denk dat ijslander ruiters te makkelijk denken over niet gangenpaarden, en dat niet gangenpaarden ruiters te makkelijk over ijslanders denken. net als bij springruiters en dressuurruiters ook gebeurd.
LiannePaard schreef:HoiHoi
Ik kon even het antwoord op mijn vraag niet vinden...
Ik ben erg benieuwd moet je anders op een ijslander rijden dan op een KWPN paard enz? (aangezien een ijslander meer gangen heeft)
Xingrid schreef:En hoe zit dat met PRE's, spaanse paarden?
Is dat ook zo anders?
Ik heb er af en toe, bijv. op vakantie op gereden en vond zo'n extra gang heerlijk 'vlak' zitten voor mn rug...
Dat lEEk meer ontspannen dan op een Ijslander als ik het zo hoor.