14 jarige merrie 1 keer veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paddy

14 jarige merrie 1 keer veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:11

hallo allemaal,

wie heeft ervaringen met een merrie die op 14 jarige leeftijd voor het eerst een veulen krijgt.
ik heb er namelijk niet zulke goede ervaringen mee.
ik kan een tinker merrie kopen, maar zij krijgt als alles goed gaat volgend jaar april/mei een veulen.
ik vind dit best wel eng, het is natuurlijk altijd een risico om een veulentje te fokken, maar op zo'n leeftijd wordt
het natuurlijk niet minder.
ik zou graag jullie menig horen.

Natasjaa

Re: 14 jarige merrie 1 keer veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:26

Ik heb me altijd laten vertellen dat als de conditie van de merrie goed is, het geen problemen Hoeft te geven...

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:30

inderdaad als de conditie goed is hoeft het helemaal geen problemen te geven. ik denk alleen persoonlijk dat ik niet veel voor de merrie zou betalen dan, krijg je het veulen erbij? of gaat die terug naar de eigenaar

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:10

nee het veulen gaat niet terug naar de eigenaar.
maar ze heeft ook papieren, maar dat vind ik niet zo erg.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:10

geen stamboek papieren bedoel ik

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:09

Ik verplaats dit topic van MD naar KS.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:13

Mijn merrie was 13 toen ze haar eerste veulen kreeg. Is helemaal goed gegaan. Helaas is ze 2 weken later wel geopereers aan koliek, maar hier stond de bevalling los van

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:33

als de merrie in goede conditie is hoeft er helemaal geen probleem te zijn. voor een jong paard is er in mijn ogen net zoveel risico als voor een wat oudere.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:08

Onze merrie is 16 en krijgt voor het eerst (voor zover bekend) een veulen. Ze is vanaf 3-jarige leeftijd in Nederland.
Ze is wel een keer 8 mnd drachtig geweest bij de vorige eigenaar.

Je moet niet naar de leeftijd kijken, maar naar de verdere omstandigheden en gezondheid. Ik verwacht geen problemen door de leeftijd in elk geval.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:15

bedankt voor jullie adviezen, maar mijn ervaringen zijn toch anders.
heb ik dan gewoon domme pech gehad, dat ik nare ervaringen heb.
ik twijfel toch nog heel veel.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:18

mijn merrie heeft op dr 15e een haar eerste veulen gehad, alleen is het veulen
tijdens de zwangerschap overleden, dus hebben we het er uit moeten halen.
Maar ik ken ook een merrie die op haar 23e een veulen heeft gehad, ( alleen was ik het
daar niet zo mee eens, dat vind ik toch net iets te oud )
Ik wil mijn merrie nog een keer laten dekken, en dan wil ik er maar 1 veulen van, want
ze is nu 16.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:23

ik zou zelf niet snel met een 14jarige merrie voor het eerst gaan fokken, vind dat persoonlijk toch ook aan de late kant
het hoeft natuurlijk helemaal niet fout te gaan, maar de kans wordt wel wat groter. 14 vind ik nog enigszins doenbaar, later dan 16 jaar zou ik het absoluut niet meer doen.
het is wel zo dat gezondheid, conditie enz ook een rol spelen, maar leeftijd mag toch niet onderschat worden.
het hele beendergestel verliest wat soepelheid wat mogelijk voor extra risico zorgt.

ik zou er toch ook even grondig over nadenken en vind dat het ook zijn weerslag moet hebben in de prijs

belangrijke vraag: is deze merrie in Nederland/België gefokt?
Zo niet, dan kan het héél goed zijn dat zij voor import reeds veulen(s) gehad heeft, maar dat daar niks van bekend is.
In dat geval hoeft het niet noodzakelijk haar allereerste veulen te zijn he!
Hoe is haar uier? Vaak kan je daaraan toch enigszins wat zien of ze ooit al drachtig zijn geweest. (niet altijd duidelijk natuurlijk, maar als ze geen 'zakjes' vel heeft hangen en haar spenen nog ieniemienie zijn, heeft ze vrijwel zeker nog nooit eerder een veulen gehad. sommige merries hebben wel grote spenen van zichzelf, dus dat is niet altijd een garantie dat ze wél een veulen hebben gehad, de hoeveelheid uier'vel' kan dan een beter indicatie zijn.
Merries die een miskraam hebben gehad of die bv een veulen ter wereld hebben gebracht dat bij de geboorte gestorven is, hebben vaak wel meer vel,maar kleine spenen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:42

Ik zou het geen probleem vinden.
Bij mijn verzorgpony op stal was er een fok merrie die met haar 23ste haar laatste veulen kreeg. dus 14 is eigenlijk een normale leeftijd vind ik.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:02

katje hier is ook bijna 14 en is dragend. Vorig jaar heeft ze dan ook een veullie gekregen, daarvoor 6jaar niet
zoals frenia al aangeeft, kijk even na de uiers vaak kan je toch wel zien of ze al eerder een veulen heeft gehad

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:15

gaat wel om een eerste keer een veulen toch? dus nooit eerder een veulen?
fokmerries die met tussenpozen jarenlang geen veulen krijgen is geen echt probleem (tenzij eventueel ivm opnieuw dragend worden op hogere leeftijd) of die tot op hoge leeftijd veulens krijgen

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:25

ze is 12 jaar geleden uit engeland gekomen, dus toen ze 2 was.
23 jaar en dan voor het eerst een veulen vind ik helemaa gevaarlijk, met 14 twijfel ik al.
ik heb de merrie nog niet gezien, dit heb ik bewust niet gedaan, want ik weet als ik haar
in het echt zie dan ben ik verkocht.
ik ga er nog even goed over nadenken.
risico's heb je altijd, maar ik wil ze niet opzoeken.
want wat heb je aan een veulen als de merrie er niet meer is, dat zou ik een ramp vinden.
dan heb ik liever geen veulen.
bedankt voor alle adviezen.

groetjes inge.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:29

Hmm denk dat het geen kwaad kan hoor. Mits je merrie een goede conditie heeft en verder niets mankeert. Mijn merrie heeft op haar 12e een eerste veulen gehad en op haar 14e een tweede. Beide keren was het geen enkel probleem. 14 jaar en 1e veulen zal ik zeker wel aandurven.

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:40

Mijn merrie is ook bevallen op haar 14de van haar eerste veulen. Nu ik was er ook niet zo gerust in en daarom heb ik haar intensief laten opvolgen door de DA en ben ik vroeg begonnen met waken, zodat ik er zeker bij was (moest er iets fout lopen). Maar alles verliep vlotter dan ik me ooit had kunnen bedenken en mijn merrie is dus nu de fiere mama van een stoere jaarling.
Nu ik kende mijn merrie van toen ze 3 jaar was en wist dus dat ze in al die tijd nooit of bijna nooit problemen heeft gehad met ziektes of eender wat.

Dus heb je tijd om deze merrie naar een gezond veulentje te begeleiden dan zou ik het zeker doen!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:01

Het hoeft geen risico te zijn, mijn paard was 12 toen ze voor het eerst veulende en ze heeft het helemaal alleen gedaan !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:06

Onze merrie was 15 toen ze voor het eerst haar veulen kreeg.
Als we er niet bij waren geweest had ze nu niet meer in de wei gestaan.

Ondanks dat iedereen tegen ons vertelde dat het prima kon omdat ze in blakende gezondheid en super conditie was bleek dit dus helemaal niet waar.

Ik zou er nooit meer voor kiezen.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:09

Hoi Inge,

[KS] eerste veulentje fokken bij 16 jarige merrie

hier stelt iemand dezelfde vraag voor een merrie van 16, misschien heb je daar iets aan?

Wil je de merrie trouwens later nog als fokmerrie kunnen inzetten, als deze dracht goed gaat of heb je er andere plannen mee?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:12

Ik zie het probleem ook niet hoor.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:30

Die van mij was 12. Is prima gegaan. Wel kreeg ik te horen dat dit ongeveer de maximum leeftijd is voor een eerste veulen. tweede of derde (meer) veulen is daarna geen probleem meer, het geboortekanaal is dan al een keer "gebruikt"

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:34

Om je gerust te stellen:
Mijn merrie heeft op haar 15e haar eerste veulen gekregen - zonder enig probleem! Ik ben dan ook de trotse bezitter van een gezonde moeder en dochter :D Mijn merrie was wel in zeer goede conditie en is van zichzelf erg sterk en gezond.
Verder ken ik nog een merrie die op haar 19e haar eerste veulen kreeg (was ongepland!); ook dit is helemaal goed gegaan.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:42

VeerenAshley schreef:
Om je gerust te stellen:
Mijn merrie heeft op haar 15e haar eerste veulen gekregen - zonder enig probleem! Ik ben dan ook de trotse bezitter van een gezonde moeder en dochter :D Mijn merrie was wel in zeer goede conditie en is van zichzelf erg sterk en gezond.
Verder ken ik nog een merrie die op haar 19e haar eerste veulen kreeg (was ongepland!); ook dit is helemaal goed gegaan.

Mijn merrie was ook sterk en gezond maar dit ging toch niet zomaar...

Dat is dus het punt.. je weet het niet..