karakter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:29

Hallo hafliefhebbers.

Zelf heb ik een fjord, maar hij heeft een gebroken griffelbeentje aan zijn achterbeen en het is nog niet helemaal zeker of ik weer dressuurmatig met hem kan rijden.
Nu zit ik er aan te denken om een haf te kopen als ik dus niet meer kan rijden met mijn fjord.
Nu hoor ik alleen van mensen dat ik heel erg moet uitkijken bij het kopen van een haf, omdat de karakters niet altijd even prettig zijn, omdat er de laatste tijd vooral op de bouw van een haf is geled, maar niet op het karakter en er nu dus veel haflingers zijn die geen prettig karakter hebben en erg heet zijn.
Hoe denken jullie hier over?

Breda20

Re: karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:44

Mijn haflinger heeft een goed karakter, maar is wel ondeugend en probeert me regelmatig uit. Maar ik kan geen prettiger paard bedenken dan mijn haflinger. Naar andere paarden en mensen toe is hij erg lief, alleen zodra hij moet werken... maar dan probeert hij je nog subtiel uit, waar ik hem erg dankbaar voor ben (hihi).
Ik heb mijn haflinger nog niet zo lang. Toen ik op zoek ging naar een haflinger, ben ik een paar keer op hem gaan rijden (binnen/buiten/bossen) zelf poetsen en opzadelen e.d. Dan kom je er wel achter hoe zijn karakter is. Elke haflinger is weer anders, je hebt er bij met een prettig karakter, maar ook met een minder karakter. Maar dat is natuurlijk bij elk ras.
Succes met je keuze maken!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:46

Ik heb sinds kort een 4jarige haflinger ruin.
Topper, echt een heel goed paard. Mooi gebouwd ook, goede gangen.

Erg lief en aanhankelijk, werkwillig, veel looplust, altijd voorwaarts. Kan wel heel druk worden, en heet. Maar voor het werk dus ideaal! Dominant is hij ook wel, maar dat wordt onder de duim gehouden. :P

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:31

Hi Uudje,
Echt voor het eerst dat ik dat hoor! Ik heb een Haf, echt een goudeerlijk dier. Hij is pas 4, maar het is echt een schat. Verder ken ik nog een paar andere Haflingers waar ik regelmatig mee samen rijd en ook die zijn echt superlief in de omgang. Natuurlijk heeft ieder dier zijn eigen streken, maar ik ken echt geen enkele Haflinger die geen prettig karakter heeft! Natuurlijk heb je met het ene dier een betere klik, dan met het andere, maar dat is bij ieder ras.
Ik hoop dat het goed komt met je Fjord en anders wens ik je heel veel plezier met jouw Haf!

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:51

Een haf is wel een strekenras :D , maar dat is er net zo heerlijk aan, vind ik.
Verder hebben ze wel vaak een gouden karakter..
Maar net zoals bij ieder ander paard, altijd eerst het paardje uittesten en zien of hij je ligt..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:44

Dus als ik het goed begrijp zit er niet zo veel verschil in vergeleken met een fjord, die probeerd ook uit en is enorm eigenwijs.
Ik vond het ook al een raar verhaal, maar dacht van wie kan ik het zeker weten dan van hafeigenaren.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:09

Dat vind in nu net zo leuk aan haflingers ! De mijne is heel aanhankelijk, lekker eigenwijs en pittig om mee te rijden.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:19

Voor het eerst dat ik dit hoor!
Ben wel erg van mening dat haflingers minder geschikt zijn voor maneges ed. Vind het echte persoonspaardjes. Ze zijn over het algemeen cool in de kop maar ook slim. Dit laatste maakt een consequente aanpak essentieel. Net zoals bij ieder ander ras zitten er bij haflingers ook draken tussen.
Maar goed, hoor ook wel hetzelfde over de fjord!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:22

ik heb een verzorgpony als haflinger. Ze is altijd als ik in het begin bij haar ben een beetje teruggetrokken en verlegen, als we dan hebben gereden en ik beloon haar met een poetsbeurt legt ze zo haar hoofd op m'n schouders :) ik denk dat haflingers wel meestal een heel leuk karakter hebben maar koppig wel :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:08

In principe zit er kwa karakter weinig verschil tussen haffies en fjorden. Meeste zijn wat eigenwijs ja, maar dat is juist leuk!
Slechte karakters kun je altijd treffen, maar heb nog niet gehoord dat dat er nu ineens veel meer aan het worden zijn onder de haffies.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:57

Er werd me namelijk verteld dat er de laatste jaren vooral op het uiterlijk is gefokt, maar niet op het karakter is geled.
Daardoor zou er te veel luxe gefokt zijn en de katakters zijn slechter geworden door het vooral meer arabies bloed toe voegen.
Ik kan me voorstellen dat je bijv bij hafloarabieren meer het arabische gedrag gaat krijgen, maar geloof niet echt dat als je zuiver haf hebt dat daar dan een vervelend karakter achter zit, in ieder geval niet meer dan dat je bij ieder ras kunt tegen komen toch?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:49

Vreemd bloed (wat jij arabisch bloed noemt) wil het stamboek juist helemaal niet meer. ;)
(Weet niet van wie je dat hebt gehoord, maar die heeft van haflingers en fokkerij weinig kaas gegeten. )

Luxe fokken is bedoeld als verbetering van het ras, dit hoeft niet door arabisch of ander vreemd bloed toe te voegen. De haflinger wordt rijtypischer gefokt (dus luxe) en hierdoor inzetbaar voor vele doeleinden. Het is wel zo dat bij het ontstaan van de haflinger de arabier een rol heeft gespeeld zoals bij veel rassen. Maar is nu dus niet meer van toepassing!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:54

Een haflinger is in het algemeen wel wat heter als een fjord, maar dit zegt weinig. Je hebt flippende fjorden, en mega droge haflingers :P Gewoon goed rondkijken en testen ;)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:50

Als je een haflinger veel beweging, afwisselend werk, en eenduidelijke opvoeding geeft zijn het lieve leuke paarden.
Ze worden niet onprettig geboren maar door verveling of foute opvoeding kunnen ze eigenwijs overkomen.
Dus niet 22 uur in een box en twee uur knuffelen poetsen en wat rijden .

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:43

Pien28 schreef:
Als je een haflinger veel beweging, afwisselend werk, en eenduidelijke opvoeding geeft zijn het lieve leuke paarden.
Ze worden niet onprettig geboren maar door verveling of foute opvoeding kunnen ze eigenwijs overkomen.
Dus niet 22 uur in een box en twee uur knuffelen poetsen en wat rijden .

Dit snap ik geldt voor mijn fjord natuurlijk ook.
Bedankt voor jullie reacties.