PRE kan geen hogere dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

PRE kan geen hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 07:39

Naar aanleiding van het topic waarin je moest beschrijven waarom je een bepaald ras erg graag zou willen hebben, maar tóch nooit zal aanschaffen, dit topic. Verschillende mensen reageerde: "PRE/andalusiër, omdat ze niet geschikt zijn voor de hogere dressuur".
Kijk en huiver, dit mailtje kreeg ik van iemand die lid is van het bestuur van de nederlandse PRE vereniging, uiteraard zijn ze erg trots op Fuego!

Felicitaremos a los KWPN, por fin han criado un caballo que se mueve como un PRE
KWPN has finally bred a Warmblood that moves like a Spanish Horse (PRE) !
Afbeelding

Oké, het is wel appels met peren vergelijken, maar daardoor juist zo leuk! Wat een gelijkenis, en wat een humor vanuit de vereniging/stichting wat het ook moge zijn.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:50

Haha geweldig. Zal Totilas dan zulke cijfers krijgen, omdat hij geen PRE is?
Hoe goed je het ook doet met bijv. een fries, ook die halen vaak lagere cijfers. Maargoed, daar zijn al zo veel discussies over geweest.

Deze foto's laten het wel mooi zien iig.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:52

Grappig om te zien.

Ik vond Fuego's uitgestrekte draf ook minstens zo, dan niet meer, spectaculair als die van Totilas deze keer! De uitgestrekte galop van Fuego was ook niet mis, overigens.
De hele kür was misschien in de kleine puntjes wat minder verzorgd en de 'randjes mogen nog bijgeschaafd', maar voor mij was het toch een lust voor het oog!
De mensen die zeggen dat het 'show-gehalte' te hoog was en dat dat niet past bij de dressuur op dit niveau hebben misschien ook wel een beetje gelijk, maar dat neemt niet weg dat het geheel er toch bijzonder knap uit zag en dat alle oefeningen behoorlijk goed werden uitgevoerd.

Ik vraag me nog steeds af of het publiek enthusiaster had gereageerd voor Totilas, als deze vóór de Spanjaard was gestart... In mijn ogen was het een iets minder goed optreden van Totilas dan we gewend waren van hem en daardoor leek Fuego nog meer spectaculair.

M__

Re: PRE kan geen hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:05

haha leuke foto's
Waarom zou Fuego teveel show zijn en Totilas niet?
ik vond de proef van Fuego echt heel mooi om te zien ookal ben ik niet zo voor extreme voorbeenactie maar wat ik heel mooi vond bij deze combi was dat zijn achterhand ook heel mooi onderkwam hetgene dat ik bij Totilas een beetje mis tov zijn voorbeen maar dat neemt niet weg dat het een wereldpaard is!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:12

ik vind deze vergelijking ge-wel-dig...

"heerlijk dat het KWPN eindelijk een warmblood heeft die beweegt als een PRE" Super gewoon...!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:16

Urko schreef:
"heerlijk dat het KWPN eindelijk een warmblood heeft die beweegt als een PRE" Super gewoon...!!

Die vergelijking vind ik dan weer wat overdreven. Tuurlijk is de PRE een heel goed ras, maar ook dit ras heeft zijn tekortkomingen, net als het KWPN, en daar kun je realistisch naar kijken.
Ik vind het knap dat een PRE op dit nivo goed kan presteren :)

Qua de screenshots uit de beginpost: de hoofd/halshouding van de PRE vind ik wel heel erg kort.
Ik krijg het er bijna zelf benauwd van.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:26

@cayenne: dat staat boven de foto's in de beginpost, heb ik niet bedacht, vond het gewoon een super quote :P
Vind overigs dat Toto net zo kort loopt...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:44

Wauw! Maar Cayenne wat mij dan weer opvalt is dat de PRE aan een zeer los teugeltje zo loopt, hij word dus niet gedwongen. Ook vind ik zijn halshouding beter omdat hij wat meer opgericht loopt als toto.

En tja, PRE's worden al ik weet niet hoe lang voor dit soort werk gefokt, dus waarom zouden ze er niet geschikt voor zijn? :+

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:49

mooie vergelijking

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:56

@Miss_Malfoy
ik vind wel dat toto er meer doorheen loopt, veel nagevelijker, dan de pre, die loopt voor mijn gevoel teveel in zijn eigenhouding...

verder vind ik het wel een super vergelijking. Denk dat vooral het verschil is dat toto echt een showbink is.. verder heb ik de kür van de PRE niet gezien:P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:04

Hhhm ik weet niet, zeker bij het eerste plaatje vind ik toto net iets te rond lopen, maar is mischien ook maar net wat je prettig vind zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:11

Ik vind het geen vergelijking. :) Wel grappig gedaan trouwens. Maarja als je het irl (of op video) ziet zie je gewoon een gigantisch verschil in de bewegingen.

En het is een kwestie van smaak wat je da mooi vindt. Zo vind ik PRE's heel mooi om te zien, maar ik val absoluut niet op hun bewegingen. Ik zie op GP niveau dan ook honderd keer liever een mooie warmbloed in de ring verschijnen dan een PRE. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:24

Cayenne schreef:
Urko schreef:

Die vergelijking vind ik dan weer wat overdreven. Tuurlijk is de PRE een heel goed ras, maar ook dit ras heeft zijn tekortkomingen, net als het KWPN, en daar kun je realistisch naar kijken.
Ik vind het knap dat een PRE op dit nivo goed kan presteren :)

Qua de screenshots uit de beginpost: de hoofd/halshouding van de PRE vind ik wel heel erg kort.
Ik krijg het er bijna zelf benauwd van.

je moet je ook bedenken dat een pre en veel korter halsje heeft :) met een beetje spannig ervbij ziet het er dan al gauw opgekropt uit. toot vind ik hiert trouwens ook erg kort :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:27

haha geweldige foto's!!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:30

Miss_Malfoy schreef:
Wauw! Maar Cayenne wat mij dan weer opvalt is dat de PRE aan een zeer los teugeltje zo loopt , hij word dus niet gedwongen. Ook vind ik zijn halshouding beter omdat hij wat meer opgericht loopt als toto.

Dat vind ik zeer slecht!

de ruiter/amazone moet bepalen waar ie z'n hoofd heeft!

Los teugeltje mag niet!

De PRE heeft een te korte hals zoals het eruit ziet.

*gaat weer naar foto's kijken*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:33

Ja, en dat kun je ook zonder aan de teugels te rukken en te plukken. Jeetje zeg. Ik bedoel gewoon dat er maar een zeer licht contact is, en dat is juist iets waar je naar zou moeten streven.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:34

TheHorseInn schreef:

Ik heb altijd gemeend dat de hoofd-halshouding bepaald wordt door de mate van verzameling? (En dus niet door het afdwingen via druk in de mond!)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:37

Ik meen ook dat tijdens de clinic van Imke Schellekens Bartels zij liet zien dat het de bedoeling was wanneer je meer teugel gaf, het paard in die 'houding' moet blijven lopen. Dus op zijn eigen benen loopt.
Maar ik heb er verder maar weinig verstand van, ik vond het vooral leuk om de vergelijking met Totilas te laten zien.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:38

VeerenAshley schreef:
TheHorseInn schreef:

Ik heb altijd gemeend dat de hoofd-halshouding bepaald wordt door de mate van verzameling? (En dus niet door het afdwingen via druk in de mond!)

Dat bedoel ik ook niet!

De verzameling bepaald de ruiter/amazone weer als het goed is(bij de meeste ruiters)

Je rijd met je benen! niet met je handen!

Maar als je paardje te diep gaat lopen dan doe je daar toch wat aan?
Ik iig wel! ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:40

TheHorseInn schreef:
Dat bedoel ik ook niet!

De verzameling bepaald de ruiter/amazone weer als het goed is(bij de meeste ruiters)

Ik iig wel! ;)

Net had je het over een losse teugel en dat je dat niet goed vond; daarop reageerde ik!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:42

Miss_Malfoy schreef:
Ja, en dat kun je ook zonder aan de teugels te rukken en te plukken. Jeetje zeg. Ik bedoel gewoon dat er maar een zeer licht contact is, en dat is juist iets waar je naar zou moeten streven.

Rukken en Plukken hoeft ook niet ;)

Ik vind wel dat je voldoende contact moet hebben!

En niet zoals op sommige foto's van de PRE idd de teugels half los hangen!

Ik ben ook tegn het rukken en plukken maar daarom kan je nog wel je teugels strak houden met normale contact dat niet direct rukken en plukken is!

Zo zie je op de 1e foto en de 3e foto van de PRE dat ie redelijk losse teugels heeft. en op de 2e foto ze strakker!

Dat is totaal niet fijn voor je paard los,strak,los,strak!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:43

VeerenAshley schreef:
TheHorseInn schreef:
Dat bedoel ik ook niet!

Ik iig wel! ;)

Net had je het over een losse teugel en dat je dat niet goed vond; daarop reageerde ik!

oke!

Maar weetje,ik wil hier totaal geen Rel van maken dus.....

Ieder z´n eigen mening

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:44

De ruiter had sowieso een onrustige handhouding.
Dat zal ook ongetwijfeld meespelen. Van een paar screenshotjes die zijn uitgezocht om Totilas te matchen, kun je wel heel weinig zeggen natuurlijk. Daarvoor moet je het filmpje bekijken en dan zie je toch wel veel verschillen.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:44

idd,Cayenne!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:46

Ik heb net het filmpje effe bekeken op YT.

Als we nou met zijn allen een potje oprichten en deze knol onder Ed's ass schuiven..
Een deel van de harkerigheid van het paard (hoofdhouding) ligt aan de ruiter.. Zijn hand is niet stil en hij schuift soms nogal in het zadel..