Correct en/of afwijkend exterieur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Correct en/of afwijkend exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:37

Eerlijk is eerlijk, ik snap de ballen van de exterieur van een paard. :Y)
Bovendien kom ik er aan de hand van de informatie op internet en bokt wiki echt niet uit.
Ik denk met mij dat ook anderen hier graag wat meer informatie over willen weten.

Dus wie kan nou eens goed uitleggen wat alle termen inhouden, in jip-en-janneke-taal en hopelijk onderbouwd met foto's,
Tekeningen en pijlen etc.?

Even een quote uit een ander topic, als voorbeeld.
Wat wordt er nou precies bedoeld?

Citaat:
Algehele indruk: wat arm bespierd en niet echt hoogbenig, vrij lang paard

Hoofd: mooi profiel, wat zware kaak, nek goed van lengte.
Hals: mooi van lengte, verloop hals/schoft vind ik niet zo mooi, halsaanzet gemiddeld
Schoft: hoog maar wel goed gevormd en loopt lang door.
Schouder: mooie ligging,
Voorbeen: iets onderstandig, jammer van de bandage, koot lijkt vrij kort en steil
Rug: lang, verloop naar de lendenen vind ik minder mooi
Croupe: gemiddeld neigend richting plat
Achterbeen: steil

[F-AM] Exterieur van paarden beoordelen .

Quir

Re: Correct en/of afwijkend exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:11

Wat wil je precies weten?
Ik kan je wel vertellen (en laten zien) hoe je bepaalde dingen kunt score en ook wat de keuringsstandaarden zijn voor dressuur en springpaarden van het KWPN stamboek. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:12

Het boekje het paard in partjes en je bent een eind op weg.
En het KWPN heeft jaarlijks beoordelingscursussen, ook leuk!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:31

Quir schreef:
Wat wil je precies weten?
Ik kan je wel vertellen (en laten zien) hoe je bepaalde dingen kunt score en ook wat de keuringsstandaarden zijn voor dressuur en springpaarden van het KWPN stamboek. :)

Ik denk dat je hier al een behoorlijk eind mee komt :)
Het gaat mij er met name om, er worden termen rondgegooid en je leest het wel maar begrijpt het niet precies.
Wat is nou week gekoot? De term vind je wel terug, maar hoe zit dit er nou precies uit? Waar zie je het aan?
Schouder diep? Hals diep? Hoezo??

Snap je wat ik bedoel?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:31

Dat kan je zien door de hoek die gemaakt wordt met de grond.
Als ik terug ben van de paarden naar Zweden brengen, zal ik alles eens duidelijk uittypen en de keuringsstandaarden voor dressuur en springpaarden hier neer zetten van het KWPN.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:26

Dank je!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:30

Er bestaat een boekje dat het paard in partjes heet van claartje van andel zeer leerzaam

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:37

Ooh, ja, dit ga ik ook even volgen. Ik heb dat boek van de partjes ook, maar nog kom ik er niet uit. Inderdaad een foto met streepjes waar het precies zit en zou moeten zitten in relatie tot...etc...

Ik weet wat een steile schouder is, maar soms is die weer niet zo steil in combinatie tot de stand van de elleboog. Ik wilde mijn merrie al insturen voor de Paard&sport, zij is een kruising KWPN (zo gekocht), ik zou graag eens weten wat volgens de wetten van het skelet haar beperkingen dan wel sterke kanten zijn als sport paard.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:32

Kan je "het paard in partjes" nog ergens kopen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:37

Ik heb het paard in partjes van Gert van der Veen, van het KWPN, dat is nog wel te koop.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:46

Erretje schreef:
Ik heb het paard in partjes van Gert van der Veen, van het KWPN, dat is nog wel te koop.

Weet je ook waar?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:47

Ik heb hem gewoon bij de plaatselijke boekhandel gekocht..

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:52

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:47

Dat is het inderdaad!
Je hebt een heleboel (getekende) plaatjes op internet, maar als je deze naast een foto houd dan zie ik het echt niet.
Daarom hoop ik dat iemand dit mij eens goed duidelijk kan uitleggen :)

En zoals ik al verwachtte, hebben meer mensen dit :j

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:01

Zelfde probleem hier :j misschien moeten we samen een lijstje maken van exterieurtermen die aan de hand van foto's uit te leggen zijn, en daarna kijken waar de informatie vandaan te toveren is. Zoiets zou ik een fantastische aanvulling voor de wiki vinden!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:20

petrea schreef:
Er bestaat een boekje dat het paard in partjes heet van claartje van andel zeer leerzaam

Claartje van Andel heeft veel gedaan. Maar Paard on Partjes is van Gert van der Veen.
Ik weet het niet zeker maar misschien nog via het KWPN te koop.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:32

Voorbeeldje van termen die misschien niet allemaal voor iedereen even duidelijk zijn, met dank aan de site van het KWPN. Nu nog verklarende foto's :) Mochten er mensen nog aanvullingen hebben: graag :j
Citaat:
Rechthoekmodel - Vierkantmodel
Lichte hoofd-halsverbinding - Zware hoofd-halsverbinding
Lange hals - Korte hals
Verticale halsrichting - Horizontale halsrichting
Zware halsbespiering - Lichte halsbespiering
Hoge schoft - Lage schoft
Schuine schouder - Steile schouder
Strakke rug - Weke rug
Strakke lendenen - Weke lendenen
Hellend kruis - Recht kruis
Lang kruis - Kort kruis
Bokbenig - Hol in de knieën
Sabelbenig - Steil achterbeen
Week gekoot - Stijl gekoot
Hoge verzenen - Lage verzenen
Hard beenwerk - Voos beenwerk

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:40

Met als aanvulling:

Citaat:
Onderstandig
Gestrekte stand
Ingestoken pijp
Bodemwijd - Bodemnauw en Bodemwijde-bodemnauwestand
O-Benige stand
X-benige stand
Toontrederstand
Franse stand
Nauw in de hakken of koehakkig
Toontrederstand

Etc

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:54

Deze been-standen zijn allemaal nog wel makkelijk te herkennen!

Citaat:
o-benige stand
hierbij kijk je op kniehoogte of de knieën in O stand hebben
http://paardenwelzijn.info/typo3temp/pics/f6bc5c6c0c.jpg

Citaat:
x-benige stand
tevenover gestelde van o-benen. hierbij heeft het paard ter hoogte van de knieen een X vorm
http://www.hoefsmederij-nijeberkoop.nl/images/MAR7.jpg

Citaat:
toontrederstand
gekeken naar de stand van de onderbenen/hoeven, de voorkant van de hoeven wijzen (licht) naar binnen
http://tk.files.storage.msn.com/x1pdFO7_vpRFEVitpUiTjZ9DDWKbCBsp6Om2xWaoZ4SJ4ZCnYe6SADwHD_Jxu2eWokH0XRzrbBBJVnFoOCZ0D6CdRKE0S022Ye--5IP4-TrutXad300oyQ-QEMHU7C2Pt4yMZR0GMeU_BM

Citaat:
Franse stand
gekeken naar de stand van de onderbenen/hoeven, de voorkant van de hoeven wijzen (licht) naar buiten
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saros/20081025a/.slide_img_6582.jpg

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:41

Probleem met het scoren van paarden is dat je geen perfect model hebt dat je ernaast kunt zetten en dat de paarden door de jury ook niet worden gespiegeld aan 'het perfecte paard'. Er wordt beoordeeld hoe het paard zich per onderdeel verhoudt tot het gemiddelde van de paardenpopulatie. Dus bijv een kruisligging die bij heel veel paarden gezien wordt geldt als 'normaal' en van daar uit gaan ze bij het paard dat ze voor zich zien scoren als rechter/hellender. Door de jaren heen is het gemiddelde een stuk hellender geworden dan bijv 30 jaar geleden. Als een paard dat toen gemiddeld scoorde voor kruisligging nu gescoord zou worden, kwam de score waarschijnlijk op erg recht uit, gewoon omdat het referentiemateriaal (de paardenpopulatie) anders is geworden.
Dit is eigenlijk iets dat je niet zomaar van een plaatje leert, maar door heel veel paarden te zien en goed te luisteren naar de beoordeling.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:30

Maar wat ik dan niet zo goed snap waarom het niet gespiegeld wordt tegen het perfecte paard, afgezien van het feit dat dat in levende lijve waarschijnlijk niet bestaat.

Dit, omdat ik mijn paard graag zou beter zou willen trainen op basis van haar fysiek. Ik heb het idee dat de dressuurtraining er gemakshalve vanuit gaat dat alle paarden hetzelfde zijn gebouwd.

Met mijn paard loop ik tegen een aantal dingen aan, die onder ander te maken hebben met dat dat zij niet het ideale fysiek heeft voor een dressuurpaard. Neemt niet weg dat ik dat wel graag met haar doe en dat ze het ook best kan. Maar zij past niet in het ideale plaatje. Maar waar haar tekortkomingen dan wel sterke punten zitten kom ik niet achter door de boekjes. Ik zou graag gerichter (spier)trainen bijvoorbeeld. Dus ik wil graag weten wat de positieve punten van mijn paard zijn, welke oefeningen zal zij makkelijk(er) aankunnen en kan ik minder aandacht aan besteden, welke oefeningen gaat zij in de toekomst meer moeite mee krijgen en kan ik beter nu al meer aandacht aan besteden.

Ik probeer daar achter te komen door haar te bijvoorbeeld vergelijken met zo'n boekje.

De meeste termen ken ik wel, maar in het boekje lees ik dan bijvoorbeeld dat een schouder kort of lang is, of steil of schuin. Dan komt er een relaas over de afwijking tot het gemiddelde, maar wanneer het een effectieve of efficiënte schouder is (eventueel in relatie tot een ander skeleletdeel) lees ik niet.

De man die paarden beoordeeld in de paard en sport doet het wel heel erg goed vind ik, maar omdat het echt een uitleg op het specifieke paard uitgekozen paard gericht is, kom ik er ook niet altijd uit.

Strakke lendenen in relatie tot een lange rug of lange/korte lendenen in relatie tot een korte rug, dat soort dingen? Wat kun je verwachten bij een paard met deze exterieur kenmerken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:13

Erretje schreef:
Maar wat ik dan niet zo goed snap waarom het niet gespiegeld wordt tegen het perfecte paard, afgezien van het feit dat dat in levende lijve waarschijnlijk niet bestaat.

Het lineair scoren is constaterend en niet waarderend. Een van de redenen is omdat gene wat Nicole288 zegt. De "mode" kan veranderen. 20 jaar geleden wilde men een erg hellend kruis zien. We weten nu dat paarden met een erg hellend kruis niet zo makkelijk tot dragen komen. Dus nu zien we graag een licht hellend kruis.
De bovenbalkscore geeft aan hoe het paard gewaardeerd wordt.

Door het lineair scoren kan je inzichtelijk maken hoe de verschillende onderdelen door de verschillende hengsten vererft worden. daar komt dan ook een verwachtingswaarde aan vast.
Hier een link naar de de exterieur index van de Gelderse hengst Elegant
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000003381
Als je dan het onderdeel halsrichting neemt dan zie je dat Elegant bijna 4 x van af het gemiddelde naar vertikaal richting vertikaal scoort. De hengst heeft zelf een hals die "erop staat" en zijn kinderen hebben gemiddeld genomen ook een behoorlijk vertikale hals. (die van mij wel :D ;) )

Voor een Gelders Paard zien we dat graag maar bij springpaarden mag de hals er juist best een beetje meer voorstaan. Een dressuurpaard zal er meer tussen in zitten

Citaat:
Dit, omdat ik mijn paard graag zou beter zou willen trainen op basis van haar fysiek. Ik heb het idee dat de dressuurtraining er gemakshalve vanuit gaat dat alle paarden hetzelfde zijn gebouwd.

Weet niet wat je er precies mee bedoeld. Maar je dient de dressuurtraining op je paard aan te passen. ook wat je van het paard verlangt hangt van de bouw af. Een paard met een korte zware nek en een korte horizontale hals zal meer moeite hebben met afbuigen en front maken als een paard met een lange flexibele nek en een lange meer opwaartse hals.

Citaat:
Met mijn paard loop ik tegen een aantal dingen aan, die onder ander te maken hebben met dat dat zij niet het ideale fysiek heeft voor een dressuurpaard. Neemt niet weg dat ik dat wel graag met haar doe en dat ze het ook best kan. Maar zij past niet in het ideale plaatje. Maar waar haar tekortkomingen dan wel sterke punten zitten kom ik niet achter door de boekjes. Ik zou graag gerichter (spier)trainen bijvoorbeeld. Dus ik wil graag weten wat de positieve punten van mijn paard zijn, welke oefeningen zal zij makkelijk(er) aankunnen en kan ik minder aandacht aan besteden, welke oefeningen gaat zij in de toekomst meer moeite mee krijgen en kan ik beter nu al meer aandacht aan besteden.

Ik probeer daar achter te komen door haar te bijvoorbeeld vergelijken met zo'n boekje.

Paard in partjes geeft inderdaad veel inzicht opdat gebied.

Citaat:
De meeste termen ken ik wel, maar in het boekje lees ik dan bijvoorbeeld dat een schouder kort of lang is, of steil of schuin. Dan komt er een relaas over de afwijking tot het gemiddelde, maar wanneer het een effectieve of efficiënte schouder is (eventueel in relatie tot een ander skeleletdeel) lees ik niet.

Paard in partjes laat wel voorbeelden zien over een schuine schouder en een steile schouder. maar ik moet wel toegeven dat ik dat vaak ook moeilijk te zien vind.

Citaat:
De man die paarden beoordeeld in de paard en sport doet het wel heel erg goed vind ik, maar omdat het echt een uitleg op het specifieke paard uitgekozen paard gericht is, kom ik er ook niet altijd uit.

Wie bedoel jij? Toch niet Karel de Lange?
Want die heeft ook wel een geheel eigen visie op het exterieur van het paard. Die ziet iets anders graag dan wat het KWPN wil zien.
En dan kom je ook op een punt...Er zijn heel veel Topsportpaarden die ook niet aan het ideale exterieur voldoen...en toch zeer goed presteren. Dat maakt het allemaal nog veel lastiger(voor mij

Ik ga deze winter aan zo'n exterieur cursus meedoen van het KWPN. Want ik wil het ook wel eens goed leren. Lijkt me ontzettend leuk om een paard goed te kunnen beoordelen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:14

Citaat:
Want die heeft ook wel een geheel eigen visie op het exterieur van het paard. Die ziet iets anders graag dan wat het KWPN wil zien.
En dan kom je ook op een punt...Er zijn heel veel Topsportpaarden die ook niet aan het ideale exterieur voldoen...en toch zeer goed presteren. Dat maakt het allemaal nog veel lastiger(voor mij

Maar dat is misschien ook het punt, maar ik weet niet of de TS hier uiteindelijk op doelt of dat ze puur begrippen zoekt.

Zoals jij bijvoorbeeld zegt, of althans zo lijkt het (en dat is niet bokt-aanvallend bedoeld ;) ) fokt het KWPN op een ideaal-beeld, maar dat heeft niet direct te maken met functionaliteit, althans, het maakt het niet gelijk een perfect dressuurpaard, toch? Ik meen dat de dieren die bij het KWPN goed gekeurd worden en het best scoren inderdaad niet per definitie de beste sportpaarden zijn, zoals jij eigenlijk ook al aangeeft. Er zijn er genoeg die later op prestatie worden toegelaten, maar op exterieur niet bovenaan zouden zijn geeindigd, zoals Rubels (die ken ik toevallig).

Daarom vind ik Karel de Lange wel interessant beoordelen, want die geeft zijn mening zo: niet zo'n schuine schouder zoals we graag zien, maar in relatie tot een diepe, lage aangezette hals en de hoek van de elleboog maakt dat dit dier wel een ruime pas kan maken (ik roep maar wat he :D ), maar daar vind ik het pas echt moeilijk worden... %).

Maar misschien is dat een hele andere discussie?

Waarom ik dat ook relateer aan de training is omdat met de meeste trainingsmethode er van een 'standaard KWPN model' wordt uitgegaan, terwijl voor heel veel paarden (-rassen) -denk ik dan- dat model niet werkt. Omdat ze nou eenmaal verschillend gebouwd zijn.

Nou ja, ik dwaal af, sorry.... :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:27

Erretje schreef:
Maar dat is misschien ook het punt, maar ik weet niet of de TS hier uiteindelijk op doelt of dat ze puur begrippen zoekt.

Zoals jij bijvoorbeeld zegt, of althans zo lijkt het (en dat is niet bokt-aanvallend bedoeld ;) ) fokt het KWPN op een ideaal-beeld, maar dat heeft niet direct te maken met functionaliteit, althans, het maakt het niet gelijk een perfect dressuurpaard, toch? Ik meen dat de dieren die bij het KWPN goed gekeurd worden en het best scoren inderdaad niet per definitie de beste sportpaarden zijn, zoals jij eigenlijk ook al aangeeft. Er zijn er genoeg die later op prestatie worden toegelaten, maar op exterieur niet bovenaan zouden zijn geeindigd, zoals Rubels (die ken ik toevallig).

Daarom vind ik Karel de Lange wel interessant beoordelen, want die geeft zijn mening zo: niet zo'n schuine schouder zoals we graag zien, maar in relatie tot een diepe, lage aangezette hals en de hoek van de elleboog maakt dat dit dier wel een ruime pas kan maken (ik roep maar wat he :D ), maar daar vind ik het pas echt moeilijk worden... %).

Maar misschien is dat een hele andere discussie?

Waarom ik dat ook relateer aan de training is omdat met de meeste trainingsmethode er van een 'standaard KWPN model' wordt uitgegaan, terwijl voor heel veel paarden (-rassen) -denk ik dan- dat model niet werkt. Omdat ze nou eenmaal verschillend gebouwd zijn.

Nou ja, ik dwaal af, sorry.... :o

Het KWPN gaat juist niet uit van een ideaal beeld. Die bekijken eerst het paard per onderdeel constaterend(het paard heeft in meer of mindere mate een schuine schouder) en daarna in zijn geheel waarderend. Het kan best zijn dat een paard op bepaalde exterieur onderdelen "minder"scoort. Maar dat in het lopen erg goed compenseert waardoor het toch een ster predikaat kan behalen.

Karel gaat juist uit van een ideaal plaatje. Het paard moet in bepaalde verhoudingen zijn en dan is het dier pas goed. Dan kan het ook alleen goed bewegen.

Dat bedoel ik overigens niet denigrerend naar Karel de Lange toe. Hij kijkt gewoon anders naar een paard.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:01

Citaat:
Het KWPN gaat juist niet uit van een ideaal beeld. Die bekijken eerst het paard per onderdeel constaterend(het paard heeft in meer of mindere mate een schuine schouder) en daarna in zijn geheel waarderend. Het kan best zijn dat een paard op bepaalde exterieur onderdelen "minder"scoort. Maar dat in het lopen erg goed compenseert waardoor het toch een ster predikaat kan behalen.

Maar ze moeten toch ergens aan refereren? Een 'afwijking' is toch een afwijking ten opzichte van wat men graag ziet, en dat is naar wat ik aanneem, wat ideaal/gewenst is voor een sportpaard?

*gaat boekje er even bijpakken*

Dit boekje zegt, wij waarderen niet, wij constateren: Dus het KWPN hanteert een schaal van 40. De gemiddelde KWPN-schoft krijgt 20. (of dat goed is of functioneel is, daar lees ik niks over). Als een paard 13 scoort op een schuine schouder, vraag je je af, is dit nu goed of niet? Dan zegt het KWPN: het paard heeft een schouderligging dat 7 punten schuiner ligt dan de gemiddelde KWPN-er. Dus als een schuine schouder goed is, is het 7 punten beter dan de gemiddelde KWPN-er.

Maar dan weet je nog niks, omdat je niet weet waar die gemiddelde KWPN-er tegen gewaardeerd wordt. Is dat een schuine schouder omdat 'het zo leuk staat (even overdrijven)' of 'omdat het functioneel is om een bepaalde ideale hoek te hebben in die schouder.' Je moet toch een referentiekader hebben?

Ik probeer het te snappen he, geen gelijk te krijgen, eigenlijk probeer ik dat boekje te snappen. Maar ik snap volgens mij nu dat er niet zoveel te te snappen valt, dat het een vooral een 'constatering' is.

Ik ben ook erg benieuwd naar de aanvullingen van Quir. Bedankt voor je uitleg, Natas_vanE
Laatst bijgewerkt door Erretje op 25-10-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt