[H]Hengsteninfo gevraagd voor Del Piero x Don Renoir merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

[H]Hengsteninfo gevraagd voor Del Piero x Don Renoir merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:41

Omdat ik al volop aan het kijken ben om volgend jaar mijn merrie opnieuw te dekken (dit jaar is ze het vruchtje verloren) heb ik info over een paar hengsten nodig.
Ze was dit jaar gedekt door Washington DC van Wim schoukens. Nu gaat mijn keuze uit naar één van zijn hengsten omdat ik daar nog een tegoed van het dekgeld van dit jaar heb.
Nu laat dit me toe om een iets duurdere hengst te kiezen.

Ik ben geïntresseerd in Lord Chin, Griseldi of Gotthardsen.
Ik heb alle info van zijn site, maar vroeg me af of er nog mensen een afstammeling hadden van één van deze hengsten of er eentje kenden.

De merrie in kwestie is nu 4j, dus we gaan kijken hoe haar springen zich verder ontwikkeld, maar wil toch al beetje beginnen uitkijken. :)

De merrie haar volledige afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=551049

Lord chin:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=113537
vers (staat ook op lokatie)

Griseldi:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=116009
diepvries, winnaar in aken

Gotthardsen:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=32347
diepvries, ek gelopen en versch. grote prijzen (wel al aantal jaren overleden)

Wat denken jullie, wat past het best bij haar?
Ze is heel leuk te rijden, leuke ruime gangen en makkelijk in de mond.
Springen is ze voorzichtig en voorlopig (zover we kunnen zien) vermogen is oke. Kijkt ook niks, best wel een coole kikker.

Graag jullie tips en advies!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-10-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast

chrisje_83

Re: Hengsteninfo gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:55

Heb je ook duidelijke foto's van je merrie?
Wat wil je verbeteren aan je merrie? Dus wat zijn de goede en slechte punten van je merrie?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:08

Nog geen foto's, het is ook niet mijn merrie...
Vermogen wil ik sowieso toevoegen en een langere halslijn (de hals staat nogal hoog ingeplant)
Het koele karakter wil ik zoveel mogelijk bewaren, al denk ik dat ze wel wat bloed kan verdragen (geen typische heartbreakermerrie) .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:44

Dubbeltopic, maar omdat dit topic al meer info over de merrie geeft verplaats ik dit naar EHK en komt op het andere topic een slotje.

F-AM -> EHK

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:49

Hengstenboek erbij? Uiterlijk zegt niet altijd alles.. 't is de vraag wat een hengst (en natuurlijk ook de merrie) doorgeeft. Via het KWPN kun je daar informatie over krijgen en er worden wel eens speciale 'aanparingsavonden' georganiseerd. Je kunt dan de gegevens van je merrie meenemen zodat ze daar een advies over kunnen geven..

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:59

Gotthardsen zou ik niet meer doen.
Da's echt oud bloed.
Daar zou je de fokkerij niet echt vooruit mee helpen.
Een rechtstreekse zoon van Gotthard... da's vragen om een zeer klassiek ogend paard.
Ik zou gaan voor lord chin.
Bijzonder interessante bloedvoering vind ik dat(lord*constant en neef van chin chin)
Bovendien is hij de enige(bij mij bekend) lord zoon die in België staat.
Ik heb de hengst bij Schoukens en vond die veel rustiger in de omgang(wat toch ook niet onbelangrijk is) dan zijn inmiddels overleden stalgenoot Griseldi.
Wim deelde me mee dat Griseldi doorgaans vrij nerveus was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:07

Holsteinfan schreef:
Gotthardsen zou ik niet meer doen.
Da's echt oud bloed.
Daar zou je de fokkerij niet echt vooruit mee helpen.
Een rechtstreekse zoon van Gotthard... da's vragen om een zeer klassiek ogend paard.

Oud bloed is niet perse slecht bloed. Wie weet wil TS wel graag een klassiek ogend paard.
Ik ga ook voor een klassiek ogend paard. Vind ik mooier.

TS, wat wil je fokken? Wil je een modern dressuur of springtype fokken. Of moet het een leuk amateur veelzijdigheids paard worden. Of een recreatiepaard. Modern of juist Klassiek?

Een standfoto van de merrie zou handig zijn

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:09

Thx Holsteinfan: Daar heb ik wat aan ( de laatste 2 zinnen) . Wil graag een paard dan rustig in de omgang is, de merrie is superbraaf onder het zadel, in de stal wil ze nogal eens drammerig en vervelend zijn.
Heb nu al een heel klassiek duits paard (cassini I ruin, een echt kasteel) en wil liever een wat moderner type fokken.
De merrie staat mooi hoog op haar benen, niet te lang in het lijf, alleen haar hals is hoog ingeplant.

Ik ga vanavond een standfoto proberen te maken :)

Gotthardsen is ook mijn laatste keuze, omdat hij al lang overleden is en dus denk ik dat het sperma ook niet meer van goede kwaliteit gaat zijn.
Griseldi is een topper, maar het diepvriesaspect houdt me tegen en wil geen té bloederig paard fokken, de merrie voert bloed genoeg al kan ze een beetje wel aan.

NatasjaVE: ik wil liever een modern sportpaard fokken. Graag in de springrichting, wil toch een parcours van 1.20m - 1.30m kunnen springen. Maar wil ook dat ze een nette beweging houden, dit heeft de merrie zelf wel (don renoir bloed) en dat wil ik toch enigszins behouden.
Dus een allrounder richting het springpaard, tussen modern en klassiek in, geen tank, maar ook geen echt bloedpaardje!

Pff ik wil wel veel precies :D

NatasjavE

Re: [H]Hengsteninfo gevraagd voor Del Piero x Don Renoir merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:38

Ik weet niet wat jij bedoeld met een modern sportpaard. Maar in mijn beleving is dat een bloederig type en dan zou ik idd een klassieke hengst laten staan.
Ik zou ook niet gaan werken met sperma van een reeds overleden hengst.

Als je een modern springpaard wil fokken zou ik eens in het Nederlandse (KWPN) springpaarden bestand duiken. Dat zijn voor mij moderne springpaarden die ook nog wel bewegen kunnen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:55

Ik bedoel met modern, een mooi gebouwd paard, geen zwaar type. Met wat bloed, maar geen drammerig bloedpaard zoals bv een hickstead.
Idd, lord chin heeft paar streepjes voor omdat hij vers geeft, maar griseldi blijft door zijn prestaties in de running :-)
Ook washington schrijf ik niet af, al heb ik dan voor verdere verkoop of fokkerij niet zo'n goede kans.
Ik ga sowieso met een van de hengsten van schoukens dekken aangezien ik daar nog geld onder de man heb staan.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:06

Ik heb op zijn website even gekeken vind qua afstamming die Hintrico Bornes interessant. Ik ken de hengst verder niet maar puur op afstamming gekeken.
Ken eigenlijk geen van de hengsten maar puur op afstamming zou ik kiezen voor Hintrico Bornes. Contact vd Heffinck X Utrillo vd Heffinck x Landino. Mooie grote maat en lijkt niet verkeerd te springen. Blijft wel een gok omdat er dek ik nog geen nakomelingen van zijn.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:07

Ja, een vriendin van mij verwacht één van de eerste veulens van hem volgend jaar, is een heel mooie hengst. Maar ik wil liever gaan voor een iets meer bewezen hengst! Maar toch bedankt voor je reactie!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:27

@holsteinerfan: nu heb ik een probleem bij de belgische versie! :)
Ja, ik ben ook het meest geïntresseerd in lord chin, al kan ik niet zoveel van hem vinden op het net buiten de site van wim.
Zou graag eens een springfilmpje van hem zien! Ga hem sowieso wel bekijken volgend jaar!
Ze kan wel wat bloed aan ja, maar liever niet teveel, ben daar zelf niet zo voor en ze kan missch nog veranderen als ze wat meer conditie enz. krijgt. Liever een iets coolere hengst. Hij moet vooral ook vermogen en een goede achterhand toevoegen, dat mist ze een beetje, ze springt nog wat plat, al krijgen we dat met training zeker beter!
Ik ga proberen een foto te maken, maar dat moet ik even vragen aan de eigenaar of het mag!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:11

Heb een filmpje gevonden van een afstammeling van lord chin.
Levant von Pachern.
Ik vind hem niet verkeerd springen, achterhand mocht missch iets meer zijn op sommige sprongen, voorzichtigheid is er wel, al ontbreekt het precies aan vermogen. Zie ik dit verkeerd of niet?

http://il.youtube.com/watch?v=zZy4Um5R0 ... re=related

Meningen graag!