ik was vandaag bij me twee vriendjes en ik zag tot me verbazing dat onze shetland pony witte haren op zn rug heeft terwijl hij zelf vos is precies langs zn ruggengraat zeg maar lijkt net op zadeldrukking maar dat lijkt me sterk aangezien een klein meisje er op rijd zonder zadel!!! en in de zomer had hij niks het is pas sinds kort en zij rijd alleen in het weekend!! voor de rest staat hij bij zn vriendje op stal of op de dijk lekker grazen. een collega van me heeft het zelfde met haar ijslander en de vee arts zei daar over ag maak je maar geen zorgen kan gebeuren maar elke winter komt het weer terug het is niet gevoelig je mag er gewoon op drukke duwen prikken porre wat je maar wilt hij reageert er niet op en dat is met de ijslander ook zo!!! maar wat zo vreemd is in de zomer zijn de witte haren weer weg en in de winter bij mij nu voor de eerste keer dat ik het heb en voor haar nu de 2e x (ze staan niet bij elkaar in de buurt ofzo)
komt dit bekend voor bij iemand ?? weet je hoe het kan ?? of wat het zou kunnen zijn ??
wil het heeeeeeeeeeeel graag weten vee arts reageert er zo nuchter op.
mjhlove
Geplaatst: 20-10-10 13:48
de veearts zal het wel weten meid
charradonna
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-10 14:05
dat is juist het probleem hij weet het niet!!! maar zegt tegen ons maak je er geen zorgen om want je pony reageert er niet op maja maakt mij toch nogsteeds wel heel nieuwschierig
Klinkt alsof dat inderdaad gewoon in de vacht zit.
amyz
Geplaatst: 20-10-10 14:56
Ben t laatst op internet tegengekomen, is een soort huidaandoening al houdt t alleen maar in dat de haren wit worden. Pony van jenkins heeft dat ook, steeds meer witte haren/vlekjes.. Niks om je zorgen over te maken iig
ik vind het zo raar dat hij het dit jaar pas voor het eerst heeft en de ijslander het nu voor de 2e keer heeft maar ook echt alleen in de winter vacht zoo raar .
weet iemand of er een naam voor is ??
charradonna
Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-10 11:54
hier zie je het een klein beetje toen het mij voor het eerst opviel
Mischien omdat dat meisje zonder zadel rijdt dat ie schuurplekjes kreeg en daar witten haren groeide mijn pony heef dat van zijn deken gehad bij de vorige eigenaar X
maar als het een schuur plek is dan moete de haren ook afgebroken en of kort zijn en dat is hier niet het geval en bij de ijslander is het ook niet ze hebben bijde gewoon hun mooie winter vachtje en echt als afdruk van de zadel kussens alle twee het zelfde probleem zo raar!!! we snappen er helemaaaal niks van terwijl we de zadels beide hebben late na kijke en helemaal late passen en op mn shet ligt niet eens vaak het zadel hij wordt alleen in het weekend gereden dus ik snap er helemaal niks meer van gelukkig is het niet gevoelig en boeid het die pony zeer weinig!!! :p
stekelharig. heeft mijn vos ook. daar vind je ook overal witte haren op terug
amyz
Geplaatst: 01-11-10 13:59
z0rr0 schreef:
stekelharig. heeft mijn vos ook. daar vind je ook overal witte haren op terug
Maar je hebt stekelharig en je hebt witte haren... Das een wezenlijk verschil Je moet ff flink gaan googlen voor de naam, ik kwam t toevallig tegen op een site met huidaandoeningen van paarden, ff vergelijken... Staat ook een fotootje bij iig
Mijn zweetvosje is ook stekelharig. Dit zie je idd ook alleen in de winter. 's Zomers zie je daar niks van. Hij had het de winter van 2007 niet en in de winter van 2008 ineens wel. Sinds dien elke winter. Ik denk niet dat je je daar heel veel zorgen over hoeft te maken.
ik ga er vandaag een foto van maken dan snappen jullie misschien waarom ik bijna zeker weet dat stekelharig niet kan het lijkt als 2 druppels water op drukkingen van de zadel kussens !! maar dat is het dus niet !! :S very strangeeee
Amyz ik ga zeker ff googlen!! heb nu toch dood vallend moment op het werk
Amyz: Ik denk dat je birdcatcherspots bedoelt, en dat is absoluut geen huidafwijking, maar een afwijking in de kleurgenen. Niks aan de hand dus. Shet in kwestie zie ik trouwens geen spots in, eerder stekelharig of idd schuurplekken
de shet is nu geschoren en ja hoor onder huid heeft ook gewoon witten vlekken ik zal vanmiddag ff fotos maken en vandeweek posten!! maar ik heb gegoogled en ik kom dan tog denk ik eerder uit op vitiligo want stekelharig valt echt af. het is echt maar een bepaalde plek. in de vorm van zadeldrukking maar dat is het dus niet heb ik na laten kijken.
charradonna
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-10 13:55
stef schreef:
Amyz: Ik denk dat je birdcatcherspots bedoelt, en dat is absoluut geen huidafwijking, maar een afwijking in de kleurgenen. Niks aan de hand dus. Shet in kwestie zie ik trouwens geen spots in, eerder stekelharig of idd schuurplekken