geboorte-bewaking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

geboorte-bewaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:34

Ik heb mijn paarden inmiddels alweer een paar maanden (eindelijk weer) bij huis staan.
Een aantal jaar geleden had ik ze ook bij huis en had ik op de kraamstal een (zwart-wit) camera met geluid gericht staan. Deze was met een kabel aan een tv verbonden en deze stond weer naast mijn bed 's nachts. Nu sliep ik vlak naast de kraamstal en had ik genoeg aan 15m kabel...

Nu bij mijn nieuwe huis hebben we een stal laten bouwen (+/- 100m van het woonhuis) en wil ik dus weer de drachtige merries in de gaten kunnen houden. Ik wil het liefste weer een camera (dan kan je op afstand meekijken zonder steeds te hoeven storen in de stal), maar 1 met kabel gaat nu niet lukken.
Wie heeft er ervaring met draadloze camera's (evt met nachtzicht) en kan mij een goede aanbevelen?

Daarnaast zit ik eraan te denken om naast de camera nog een systeem te gebruiken (bv halsteralarm, of singel). Wie heeft er ervaringen hiermee en dan vooral in combinatie met een camera en wat kan je me aanraden?

Ik wil niet het systeem gebruiken dat er een zendertje op de schaamlippen wordt vastgezet en die dan afgaat als de pootjesblaas naar buiten komt. Dit omdat ik bijna een merrie ben kwijtgeraakt waarvan het (dode) veulen verkeerd lag en er dus geen pootjesblaas naar buiten kwam.

Fantast

Re: geboorte-bewaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:38

Ik had een oude computer op stal staan welke verbonden was met het internet. Hierop een webcam aangesloten en thuis (25km van stal) kon ik inloggen op de stalcomputer. De computers draaiden dag en nacht. Daarnaast had mijn merrie een singel om. Dus toen er gebeld werd gekeken op de computer en er heen gegaan. Werkte perfect. (moet zeggen dat ik ook een super paard had we hebben nooit vals alarm gehad :D)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:58

Ik zou persoonlijk toch voor een camera met draad gaan, dan maar een wat langere. Heb zelf echt de ervaring dat dat enorm scheelt in je zicht. Verder werken een halsteralarm of singel beide vrij goed, maar ze zijn niet erg handig als je paard gewend is veel plat te slapen. Dan ga je namelijk gegarandeerd veel meer uur wakker zijn dan nodig. Ook voor merrie's die gewend zijn staan te bevallen werkt het niet, maar dat zijn er gelukkig niet zo veel.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:14

Draad wordt erg lastig, want de stal ligt aan de andere kant van onze oprit tov het huis. We kunnen er niet onderdoor (is asfalt) en niet overheen.
Ik heb ook geen draadloos internet, dus een computer in de stal zal niet werken.

Niemand een goede ervaring met draadloze camera's (met nachtzicht)?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 00:20

Ik had mijn merrie een halsteralarm om en een IP camera in de stal.
Halsteralarm heb ik echter niet nodig gehad... ik zag namelijk thuis op de camera dat de merrie erg onrustig was en ben naar stal gesjeesd...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:46

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:27

dank je wel, dat is erg handig!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:08

ik gebruik singelalarm in combi met de camera, vind het ideaal. gebruik een ipcam, maar stal is niet zo ver, dus heb er wel gewoon een kabel tussen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:26

Ik gebruik alleen een birth alarm, een halstermodel.
Maar ik zou er best graag een cam bij willen hebben, want ik moet dus elke keer naar stal als hij af gaat en er is nog wel eens vals alarm en dan liggen de merries gewoon te snurken. Nu scheelt het ook als je ervaring hebt met de bevallingen van je merrie, kun je beter inschatten wanneer het nog nutteloos is om hem om te doen..