20 jarige arabier kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

20 jarige arabier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:46

Ik weet niet of het hier goed staat maar anders hoor ik het wel.

Ik heb even een vraagje. Ik was al een tijdje op zoek naar een lieve pony om vnl recreatief mee buiten te rijden. in mijn hoofd had ik het idee van een wat oudere haflinger of fjord of andere stevige pony (ben zelf 1.77 m en ca 60 kg) maar gisteren viel mijn ook op een arabier met veel ervaring en deze is 20 jaar oud en 1.46 hoog. Op zich was ik helemaal verkocht. Alleen heb ik verder helemaal geen ervaringen met arabieren en was het dus ook eigenlijk helemaal niet wat ik zocht maar toch... Nu is mijn vraag, is het verstandig om een 20-jarige arabier te kopen (vlgs eigenaar nog geheel gezond en jong ogend) en zou ik daar dan nog een aantal jaren plezier van kunnen hebben (als er niets bijzonders gebeurd natuurlijk)? Volgens mij zijn het wel sterke paarden toch? Ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen!

Waves

Re: 20 jarige arabier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:20

20 is natuurlijk niet de jongste maar als je alleen lekker recreatief wil rijden dan moet een gezond paardje nog wel wat jaartjes mee kunnen hoor. Arabiertjes zijn over het algemeen inderdaad wat taaier en de oudjes die ik ken ogen ook jong. Maar het verschilt natuurlijk per individu.

Qua karakter vind ik ze persoonlijk 100x leuker dan een haflinger of fjord, veel extraverter.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:33

ik heb jaren paardrijles gegeven met arabische merrie's.
Allemaal 15 en 20 +
Die liepen als een zonnetje, met gemak lekker mee op buitenrit voor enkele uren met een pittige galop. Maar ook verstandig en betrouwbaar door de jaren.
Ik zou het zeker aanraden. Daar kun je nog jaren plezier van hebben!

ziezo78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:37

lijkt mij geen probleem. Maar let wel goed op! Arabieren zijn "doodlopers"! Ze lopen zich zelf liever dood dan opgeven..
Arabieren laten niet snel merken dat ze pijn hebben. ALs ze het wel laten merken is het vaak al te laat.
Ik zou dit paardje wel laten keuren door een dierenarts.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:42

Ik ben het wat leeftijd betreft idd eens met Waves, maar waar je wellicht overheen hebt gekeken is dat deze Arabier wellicht wat aan de kleine kant voor jou is vanwege je lengte. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar zelf ben ik even lang als jij en een brede fjord/haflinger van 1.45m zou nog net kunnen maar een voor mij is een Arabier van 1.45m toch echt te klein.. Een fjord/ haflinger is nl over het algemeen wat steviger gebouwd dan een Arabier hè ;)
Zelf heb ik lange tijd een Arabiertje van 1.55m gereden en daar merkte ik al dat moeilijk was om goed contact met m'n benen te houden.. :o

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:42

Ik zou het doen!
Ik heb zelf een 23 jarige AV ruin waar ik nog bijna elke dag op reed (nu even niet i.v.m verhuizing ;) ) Hij is lekker vlot en laat niet merken dat hij al zo oud is! Ook omdat hij laat is gecastreerd is hij nog pittig en in het algemeen zijn AV's wel wat pittiger ;)

Dus ik heb een oude AV gekocht en geniet er nog elke dag van!
Wel opletten dat hij helemaal gezond is maar dat is bij elk paard ;)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:16

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er echt wat aan. Ik moet zeker even goed gaan kijken voor de maat hoor want dat was ook het enige minpuntje dat ik er aan kan bedenken. Maar op de foto zat er iemand op die langer was als mij en dat was niet echt een vreemd gezicht. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt om te gaan kijken!! Ik ben heel erg benieuwd! Voor wat de leeftijd betreft zijn mijn twijfels nu wel weg in elk geval.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:20

Mag ik eerlijk zijn? het lijkt me echt dat je wat te lang bent voor deze arabier.

Ik ben 1,68 m lang en mijn arabier is 1,58 m, perfect en hij is ook niet aan te slanke kant.

Dus ik denk echt dat deze arabier te klein is voor jou.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:52

Nou, daar heb ik dus zelf ook mijn twijfels over hoor dus heb besloten toch even te gaan kijken. Als ik er echt veel te groot voor ben of me er te groot voor voel gaat het niet door hoor! Dat wil ik zelf ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:14

Het is altijd goed om te gaan bekijken en proef te rijden, nooit zomaar kopen vanaf een foto.

Dan zie je ook of het past.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:04

Ik zie 'm ook steeds staan, echt een leukerd!
Ik heb zelf ook een oude merrie(20) gekocht 2 jaar terug en rij nog met plezier buitenritten. Die jij op het oog hebt is lang zo uitgeleefd niet als de mijne! (veel veulens gehad)

Epigram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 01:35

Zelf denk ik ook dat je lengte wellicht een probleem is.

Ook zou ik hem eerst goed laten keuren. Mijn voorkeur heeft een 20 jarige niet, maar je moet gewoon langs gaan en kijken of het paard wat voor jou is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 06:25

Gezondheid is belangrijker dan leeftijd. Ik zou 20 jaar geen probleem vinden, wij hebben zelf een 22 en een 23 jarige staan die beiden nog goed gezond zijn.
De 23 jarige is zelf fitter dan de 22 jarige.