[TI] welke zweetdeken voor tinker met wintervacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle877

welke zweetdeken voor tinker met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:00

Hallo tinkereigenaren,

Ik ben op zoek naar een echte goede zweetdeken die het zweet snel opneemt voor mijn (harige) tinker. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er bepaalde merken die goed werken bij tinkers die overdag en 's nachts dekenloos staan en dus hun eigen dikke vacht hebben? Ik heb nl. al 2 verschillende geprobeerd, maar het schiet niet echt op qua zweetopname. Ook merken van dekens die niet goed werken, wil ik graag weten zodat ik niet een 3e deken voor niks koop.

tinkergirl89

Re: welke zweetdeken voor tinker met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:45

een zweetdeken moet je toch meestal al snel een half uur tot een uur laten liggen op een lange/ dikke vacht...
eerst goed uitstappen, dan deken op en daarna klusjes doen in de stal ;)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:08

Als je zorgt dat je paard goed op adem is, heb je vaak niet eens een zweetdeken nodig ;)
De vacht fungeert zelf als zweetdeken. Ik laat die van mij rustig buiten zonder zweetdeken in de winter als ze nat is. Ik zorg wel dat ze goed is uitgestapt, en dat kan wel lang duren. Je zult zien dat de bovenkant van de vacht nat is, maar de huid zelf niet.

Zweetdekens heb ik ook, gewoon een eenvoudige van een euro of 20. Merkloos. Ze raken allemaal binnen een half uurtje verzadigd, dus dan moet je hem wisselen.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:29

Misschien is wisselen van de deken dan wel een idee, ga het eens uitproberen. Goed uitstappen doe ik al, op adem is ze ook, maar nat in de wei zetten vind ik dan weer niet zo'n fijn idee.
bedankt voor de reacties!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:52

Ik vind de teddyfleece dekens van HH prima werken, het vocht komt er mooi bovenop te liggen, na een uur of twee de deken eraf, die flink uitkloppen en uithangen om weer te drogen et voila de volgende dag kun je hem zo weer gebruiken :)
Succes!

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:45

Eskadron zweetdeken is ook een zeer geschikte deken., BR Zweetdekens zijn ook goed .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:57

De eigenschap van wol (en ik dacht ook fleece) is dat het vocht opneemt en doorlaat en daarmee het droog worden van je paard stimuleert. Een zweetdeken moet dus eigenlijk niet verzadigd raken.

In onderstaand topic wordt het verschil en de overeenkomsten tussen fleece en wol besproken:
[HAR] Verschil tussen wollen en fleece zweetdeken?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:01

ze gaan ongeschoren onder een zweetdeken naar het werk nog meer zweten en kunnen hun laatste warmte niet kwijt
als je paard gewoon uit de wind staat en binnen kan opdrogen zonder deken dan zou ik daar voor kiezen,
Weet zeker dat die dan sneller droog is als met zweetdeken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:41

Met onley eens, de wintervacht is zelf een zweetdeken, voert het zweet af naar de punten van de vacht, als je goed kijkt zie je dat je paardje dan op de huid al weer droog is.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:37

Hier nog iemand met een tinker met een ontplofte teddyvacht :D Ik gebruik al jaaaaren geen zweetdeken meer voor mn tink, en zet haar rustig bezweet op stal of in de wei hoor. Kan prima! Ze is nooit, maar dan ook nooit ziek geweest daardoor ;) Wij mensen kunnen niet bezweet buiten staan met een (harde) wind, maar paarden hebben daarvoor een geweldige vacht die dat zelf regelt. Enige belangrijke is heel goed uitstappen, en ervoor te zorgen dat de zweet wat ze hebben koud aanvoelt. Dan kunnen ze rustig de wei of stal weer in!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:07

geen deken opdoen. vacht werkt idd zzelf als zweetdeken. kan prima mijn paarden gingen en gaan gewoon zo het land op gaat prima.

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:50

Onze zeer harige tinkertjes lopen altijd buiten,(met schuilhok )aangezien het daar een dijkweide is met bomen is daar altijd erg veel wind..en dat maakt het een stuk
kouder dan het elders is.Durven ze hier dan ook niet zonder deken terug te zetten.. :n
wij gebruiken voor onze zeer harige tinker vriendinnen ,na intensief werken een bucas deken (met stay dry systeem.)
Zit wol in de binnenkant,ademt erg goed en kan geen vocht in.
Na het werken lekker lang uitstappen ,zodat ze zijn afgekoeld
deken erop en afhankelijk van het dagdeel dat er is gereden halen we die er 'smiddags,'savonds of de andere dag er weer af.
Wij vinden dit fijne sterke dekens !! +:)+
echter op onze andere weide (met zandbak,)
is er veel minder wind en tocht ,daar staan ze na het werken wel zonder deken .
Ze rollen meestal gelijk na het werken ..zand doet wonderen voor de vochtopname van onze harige dames. =:)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:55

Ik gebruik wel zweetdekens. Ik gebruik namelijk ook winterdekens. Gebruik nooit meer dan een 200 grams winterdeken, en scheer hem niet. Dus hij krijgt alsnog een behoorlijk vacht.
En een winterdeken op een bezweet paard vind ik niet echt succesvol, komt de geur van de winterdeken ook niet echt ten goede.

Ik zelf ben heel enthousiast over de Harry's Horse teddyfleece deken. Neemt ontzettend veel vocht op, waardoor de deken eigenlijk niet verzadigd raakt. De onderkant blijft ook bij een drijfnat paard kurkdroog. Het vocht ligt echt op de bovenkant. Hierdoor kun je de deken ook gerust wat langer op laten liggen. Kwaliteit (die ik normaal van HH helemaal niets vind) en pasvorm zijn ook erg goed. De afneembare buiksingels en bilkoorden vind ik ook ideaal. Dan blijft de deken tenminste ook liggen mocht je paard gaan liggen oid. En de deken ligt echt super op mijn tinker, en op mijn vorige tinker die nog steviger was ook!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:35

als ik wat gebruik zijn het de ouderwetse wollen zweetdekens :) uurtje op en het ergste zweet zit op de deken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:59

het paard goed uitstappen, daarna het beste is laten rollen in het zand,
of je kan een half uurtje wollen zweetdeken op, die zorg ervoor dat het vocht op de deken komt te liggen, zodat de bovenste laag vacht een beetje droger is.
Daarna gewoon deken af zodat de onderste vachtlaag goed het vocht naar de bovenste laag kan transporteren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:33

Ik gebruik ook helemaal niks. Paarden gaan gewoon nat de wei weer op en staan 24/7 buiten, zelfs zonder schuilmogelijkheid (wel bomen).
Als ze maar op temperatuur en op adem zijn dan is het geen probleem.