IJslander en jonge kinderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

IJslander en jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 08:38

Heb al even zitten zoeken in dit Forum, hier en daar wat gevonden over combinatie IJslander/jonge kinderen. Kennen jullie IJslanders die door jonge beginnende kinderen worden bereden? Over het algemeen lees ik dat een IJslander toch te pittig en te sterk is voor een kind (behalve als het al een aantal jaar rijdt). Heeft iemand ervaring met een brave IJslander die door een kind wordt gereden (beginneling?)
Als het namelijk zoeken is naar een speld in een hooiberg (dat het eigenlijk gewoon geen combi is) dan kan ik daar rekening mee houden. Ikzelf kende een IJslandertje dat wel door een klein kind werd gereden, maar ik weet niet of dat dus uitzonderlijk was.

Imre

Re: IJslander en jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:48

Ik heb vorig weekend kopers gehad voor mijn hele brave IJslander. Meisje waar hij voor zou zijn was 11, maar klein en tenger. Ik durfde het niet aan om hem aan hen te verkopen. Ze kon prima rijden, maar ik vond Kveld net een maatje te groot voor haar. Over het algemeen vind ik IJslanders geen kinderpony's. Ik geef met mijn 21-jarige, zeer ervaren IJslander les aan een meisje van 6. Dat doet hij heel braaf, maar ook hem zou ik niet als kinderpony durven verkopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:55

ijslanders zijn vrij pittig...ik vindt de meeste pony's niet echt geschikt voor beginners.
Je zal er misschien brave tussen hebben maar het gros is toch wel pittig en pittig eigewijs.
Een ouder paard lijkt mij beter....

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:56

Ik ga met Imre mee. Ook ik heb IJslanders te koop, en braaf ook. En daar komen ook moeders met kinderen op af, maar toch doe ik het niet snel, tenzij de klik echt enorm is. Wat voor mij de doorslag vaak geeft is dat een IJslander inderdaad pittig kan zijn, en daarbij eigenwijs af en toe. Een kind moet dat ten eerste kunnen herkennen en ten tweede er juist op reageren. Voor volwassenen is consequent handelen al moeilijk, maar voor kinderen helemaal. En een IJslander help je met veel inconsequent gedrag vrij snel naar de categorie 'draak'.
Een welshpony of iets dergelijks is wat dat betreft vergevingsgezinder.

Edit: wat daarbij komt, is dat het soms best lastig is om de gangen goed te rijden. Dat moet je kunnen, of willen leren.
Veel kinderen willen gewoon dressuur rijden of lekker het bos in, beetje frutselen, en zijn niet speciaal geïnteresseerd in gangenpaarden. Die kunnen dan beter geen Ijslander kopen, die zijn namelijk ook erg duur in verhouding tot een andere brave pony.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:59

Precies wat ik bedoel. Bovendien is een IJslander van 9, zoals die van mij, veel korter onder het zadel dan een 'gewone' pony van dezelfde leeftijd die al op z'n derde is ingereden. Mensen met kinderen zouden eigenlijk een wat ouder paard moeten kopen dat veel ervaring heeft, maar dat willen ze vaak niet omdat ze willen dat het paard nog jaren mee gaat.

Overigens vind ik Fjorden en Haflingers om dezelfde reden geen kinderpony's. Te breed, te sterk en echt gebouwd als werkpaard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 09:18

Jullie reacties zijn inderdaad wat ik zelf ook al vermoedde. Overigens, áls ik op zoek zou gaan zou ik vooral naar een ouder dier zoeken met veel ervaring. Ik zou de IJslander dan ook gaan rijden met specifieke aandacht voor de gangen. Het zou dan niet enkel een kinderpony zijn. Maar ik ga er nog maar eens over nadenken.

Overigens hier een geweldig filmpje, 5 jarig kind met zitles op een IJslanderhengst los door de bak, maar goed, dat is dus in IJsland, daar zullen ze het wel weten ;)
http://www.youtube.com/watch?v=gG4NwU24FXI
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 16-10-10 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:23

Een moeder/dochter combinatie kan prima werken, ligt er ook een beetje aan hoe groot en ervaren de dochter in kwestie is. En de moeder trouwens ook. Als mams het paard netjes rijdt en evntueel wat kan verbeteren en de dochter een beetje leuk kan sturen dan lijkt het mij geen enkel probleem. Dan nog zou ik er geen meisje van onder de 10 op zetten. Paarden met goed gescheiden gangen, makkelijk te rijden, zonder eczeem en braaf zijn gewild en daarom prijzig.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:47

Fransje_70 schreef:
Overigens hier een geweldig filmpje, 5 jarig kind met zitles op een IJslanderhengst los door de bak, maar goed, dat is dus in IJsland, daar zullen ze het wel weten ;)

Een paard in een kleine begrensde ruimte met de baas als longeur gedraagt zich anders dan wanneer je er een kind mee naar buiten stuurt. Ze zijn over het algemeen allemaal wel zo braaf dat ze je er zo maar niet afgooien. Het wordt anders wanneer ze het tempo overnemen en eigen initiatief gaan tonen, want dan zijn ze zelfs voor sommige volwassenen nog te "moeilijk".

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:46

Refagreni schreef:
Fransje_70 schreef:

Een paard in een kleine begrensde ruimte met de baas als longeur gedraagt zich anders dan wanneer je er een kind mee naar buiten stuurt. Ze zijn over het algemeen allemaal wel zo braaf dat ze je er zo maar niet afgooien. Het wordt anders wanneer ze het tempo overnemen en eigen initiatief gaan tonen, want dan zijn ze zelfs voor sommige volwassenen nog te "moeilijk".

Ja natuurlijk dat begrijp ik ook. Er zijn alleen veel mensen die nooit zo hun kind les zouden geven, daarom vond ik het een erg mooi filmpje. Het voordeel van een IJslander is wel dat ikzelf het paard kan voelen hoe hij reageert, hoe vlot hij aan de hulpen is en hoe gevoelig. Bij een klein ponietje moet je maar hopen dat het waar is wat de eigenaar erover vertelt en dan moet je je kind er alleen opzetten voor de eerste keer. Naar buiten zou ze voorlopig het eerste jaar(jaren) nog niet gaan, dat zou ik alleen doen.
Toen ik zelf voor het eerst op een IJslander reed, vond ik het ook een pittig dier! Maar dat was nog echt een jonge ruin met heel veel blije energie. Wel echt heel goed aan de hulpen. Er zijn natuurlijk ook verschillende gradaties in vuur en pit bij IJslanders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:44

er zijn absoluut ijslanders die het meer dan prima doen met kinderen, ook jonge beginnende kinderen
hoe denk je dat ze het in ijsland doen?
daar kopen ze niet even een brave welsh erbij voor de kids :n die gaan gewoon op de ijslanders mee, want dat is wat ze hebben .

het is alleen wel zo dat de dieren die zo geschikt zijn voor, in NL niet met het slaan van de klok worden aangeboden worden ,
maar ze zijn er absoluut, je zult zelf wel ook er op moeten blijven stappen denk ik , om gewoon 2 keer in de week bijvoorbeeld gewoon lekker correct te rijden en te zorgen dat het dier recht en soepel blijft en even lekker aan de gang kan buiten het braaf zijn voor de kids om
maar ze zijn er echt wel

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 14:55

Ik heb een 12 jaar oude ijslander, zelf ingereden en door en door betrouwbaar voor mij. Voor de kinderen ook als ik in de buurt ben. Mijn oudste van 12 jaar kan er goed op rijden. Heeft voldoende overwicht en kan een rondje buiten. In de omgang naast het paard is hij niet consequent genoeg. De ijslander maar daar gretig gebruik van. Omdat ik er zelf ook mee bezig ben en op rij gaat het goed maar de pony is absoluut niet geschikt als hij er alleen mee om zou gaan en op zou rijden. De andere twee kinderen kunnen er in de bak op rijden maar verder niet. Ik heb ook twee shetlanders die zijn absoluut tien keer braver en makkelijker in de omgang.

Als je de ijslander zelf ook gaat rijden en altijd in de buurt ben dan lukt het wel als het kind als enige op de pony moet rijden zou ik iets anders kiezen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:49

Ik ken kinderen van 6 jaar die beginnen met rijden op een ijsco :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:54

Fransje_70 schreef:

Ja, op IJsland hebben ze ook geen keus he :+

Toen ik 8 was klom ik ook op de grote warmbloeden. Maar dat was natuurlijk onder begeleiding. En nu heb ik een extreem lieve IJslander, die toch best wel verwend is door toedoen van onervaren mensen, een moeder en dochter. Paard is bij die mensen terecht gekomen toen de dochter een jaar of 12 was. Ik vind IJslanders en onervaren mensen/mensen die niet consequent zijn geen goede combinatie, en jonge kinderen zijn naar mijn idee per definitie niet ervaren en consequent genoeg. Het is dat mijn paard een gruwelijk zoete inborst heeft, als hij een wat heter en koppiger paard was geweest denk ik dat ik er veel meer te stellen zou hebben gehad dan ik heb gehad met hem in het begin }:0 :o

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:56

Ik heb in Oostenrijk een keer een buitenrit gemaakt bij een hotel waar ze alleen maar IJslanders hadden, een stuk of 5. Ze waren erg braaf maar wel vlot :j . Er reden ook jongere kinderen op, maar ook volwassenen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:04

Ik heb een IJslander gehad, daar konden ook gewoon kleine kinderen mee rijden etc. :)
Was ook echt een superbrave :+:
Het verzorgstertje (toen 7 jaar en reed net 8 maanden geloof ik) van mijn Shet sprong zelfs met hem en dat ging allemaal prima.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:59

Ik vind dit echt een uber cute filmpje. Meisje is wel al wat ouder, maar toch. http://www.youtube.com/watch?v=cRh3L1t9fj8
Ik blijf ijslanders echter geen 'kinder-paardjes' vinden. Wel voor gewoon wat hobbelen in de bak met eigenaar erbij, maar absoluut niet voor naar buiten. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:04

Ik ken meerde mensen die kinderen lesgeven op ijslanders, gaat prima :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:05

Ik denk dat het prima kan mits jezelf al aangeeft de IJslander zelf ook regelmatig te rijden maar het zal een Ijslander met een superbraaf ( lees een wat lui karakter :-) ) moeten zijn. Mijn Ijslander is van nature een tikje lui, als ik hem rijd en ermee werk dan wordt hij wakker maar er rijdt regelmatig een 10 jarig meisje bitloos mee door de bossen achter de Tinker van mijn vriendin aan waar haar moeder op zit, dat gaat prima omdat mijn paard van nature liever lui dan moe is en achter een ander paard aan lopen door de bossen dus een geweldige tijdsbesteding vind. Voor mijn paard een goede afwisseling, af en toe een beetje bosklossen en af en toe aan het werk. Dus Fransje succes met zoeken en ik weet zeker dat zulke IJslanders te vinden zijn. De mijne komt van de Breidablik en daar worden ze over het algemeen gefokt op een braaf recreatief karakter .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:22

maras schreef:
De mijne komt van de Breidablik en daar worden ze over het algemeen gefokt op een braaf recreatief karakter .

:j Ik heb ook een breidaros :) En hij is heel braaf. Het is echt een LIEF paard. Gevoelig en intelligent. Maar niet geschikt om een kind mee op pad te sturen. Achter een ander paard aan stommelen vindt hij inderdaad helemaal je van het, doet hij ook graag. Maar ik zou het niet aandurven om een kind zo met hem op pad te sturen :n

Al zijn er natuurlijk ook heule lieve, brave paarden zoals de ex-ijs van Mandarijn, daarvan kan ik me voorstellen dat je 'm aan een kind toevertrouwt :) In de bak rijden onder supervisie vind ik ook anders dan dat een kind er op eigen houtje mee aan de slag gaat.