Ouders bepalen met DNA ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Ouders bepalen met DNA ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 20:39

Ik heb wel eens gehoord dat mensen, door wat DNA op te sturen, bij het stamboek kunnen laten uitzoeken wat de ouders zijn
Mits de ouders natuurlijk zijn opgenomen in het stamboek.

Weten jullie hoe dit precies werkt, en wat het kost ?
Ik wil namelijk graag de ouders van mn haf weten :P

Agossielover

Re: Ouders bepalen met DNA ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:52

dat wil ik ook graag weten.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:00

Ik denk niet dat als je dna op stuurt je zo kan weten wie de ouders zijn, denk dat dat echt een mégaklus word!

Misschien dat je beter eerst wat kan researchen dat ze dan doelgericht een ouderpaar kunnen zoeken, denk dat dat reeeler is..

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:07

met een computer kan dat toch heel eenvoudig ? :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:10

Ik heb dan wel geen haflinger, maar bij mijn nrps'er heb manen met wortel er aan naar het stamboek gestuurd. Voor 50 euro hebben ze het dna profiel vergeleken met een bekende hengst. En dit bleek zijn vader :D Maar het kan inderdaad niet op de wilde gok. Je moet wel een naam van een hengst hebben (waarvan zij ook dna hebben).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:11

Je moet een vermoeden hebben, en dat vermoeden kan worden bevestigd met DNA.
Lukraak DNA af gaan nemen en er een zoekactie op loslaten in de hoop dat er ergens ouders uit gaan rollen gaat niet werken. Het is namelijk niet allemaal computerwerk...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:32

Ten eerste kost het hardstikke veel geld, ten tweede hebben ze bij t stamboek wel wat beters te doen dan al het DNA testen en uit te gaan zoeken wie de ouders zijn.. ;)

Ik heb ook geprobeerd aan te tonen wie de ouders van een van mijn Haflingers waren, maar dat werd echt een dure kwestie.. De vader is bekend, dat is een GGK hengst, dus dat voordeel hadden we al..
Daarna hebben we eerst gezocht naar de moeder of die wel in het stamboek stond. Dat was niet zo dus toen hield het hele spelletje al op.. :)

Had de moeder wel in het stamboek gestaan had ik van de merriehouder haren van de merrie moeten opsturen, extra haren van de hengst en haren van mijn eigen paard... Dan moet alles getest worden in het lab en dat is een hele romslomp en alles, en daardoor ook erg kostelijk..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:36

Klopt, als je geen idee hebt in welke richting je het moet zoeken, dan is het echt niet te doen. Helaas is het niet zo dat met 1 druk op de knop het DNA patroon van jouw haf "eventjes" met alle bekende DNA patronen vergeleken kan worden. Dat wordt per dier bekeken en is dus enorm arbeidsintensief. Je betaalt voor iedere vergelijking. Dus als je geen idee hebt en je bijvoorbeeld alleen al voor de vadervraag 10 hengsten laat testen, dan heb je al 10x kosten (en nog geen garantie dat er dan een match tussen zit).
Wij hebben bij het Fell Pony stamboek een hengst gehad waarvan de gegevens van het moederdier niet bleken te kloppen. Meerdere merries getest en uiteindelijk door een tip de mazzel gehad dat we een match (dus de moeder) vonden. Maar was zonder die tip zoeken naar een naald in een hooiberg geworden.