Veulendekentje bij vroeg veulen. Aan te raden of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

Veulendekentje bij vroeg veulen. Aan te raden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 20:35

Hallo,

Ik vroeg me af of het eigenlijk echt noodzakelijk is een pasgeboren veulen een deken op te leggen als het in januari of februari geboren word?
Wat is jullie mening/ervaring?

Groeten.

inge176

Re: Veulendekentje bij vroeg veulen. Aan te raden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:47

Ik weet van een aantal (ervaren) fokkers hier op bokt dat ze het wel doen. Onder andere MarijeR die minipaardjes fokt. Misschien kun je haar benaderen?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:49

Ja, pasgeboren veulens gebruiken veel energie om zich warm te houden. Een te vroeg geboren veulen kun je in dat soort koude maanden onder een dekentje en evt warmtelamp leggen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:49

Als het echt koud is zoals begin dit jaar lange winter enzo
zou ik het wel doen hoor! Liever een dekentje dan een veulen dat onderkoelt raakt of zelf overlijd van de kou

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:51

Liever dat ze hun energie gebruiken om te groeien dan om warm te blijven, toch? ;) Dus ja. Zeker als het naar buiten gaat. Is het alleen in een binnenbox/binnenbak, zou je kunnen aankijken hoe het gaat. Zou de volgende keer wel het tijdstip van de geboorte anders plannen, dan hoef je ook niet over dit soort dingen na te denken... ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:52

Ze komen met wintervacht ter wereld als ze in de winter geboren worden. Maar voor d eerste dagen is het wel slim om wat te doen denk ik.

gevoerde dekentjes heeft Epplejeck te koop. ZIjn lastig te vinden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:53

Ligt er denk ik ook een beetje aan wat voor een ras het paard is en of het echt steenkoud is, of dat het een zachte winter is.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:58

Het gaat hier om een TE VROEG geboren veulen he!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:05

Waar haal je dat uit Moenie? Als ik haar onderschrift zie is de merrie 7 maanden drachtig, dus zou betekenen dat het in februarie uitgerekend is....

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 23:11

Bedankt voor de reactie's.
Het gaat om een arabische volbloed.
Is het inderdaad zo dat de veulentjes met de tijd een wintervacht maken als ze geboren worden met een dunne vacht? Gaat dat dan wel als het veulen een dekentje om heeft?
Het is uiteraard wel de bedoeling dat mams en veulen vanaf dag 1 de wei op kunnen.

@Sientje: Het tijdstip en de dracht was niet mijn keuze. (hoewel ik het heel fijn vind nog een tweede veulen te krijgen) Ik heb haar drachtig gekocht van een vrouw die haar naar de slacht wou doen. Mijn andere merrie is wel door mijzelf gekozen en krijgt haar veulen in mei dus daar denk ik zeker wel over na hoor :)

@Moeni11: In de titel staat: vroeg veulen, niet TE vroeg veulen ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:15

Het veulen wordt met een dikkere vacht geboren. Dat wordt allemaal door de natuur geregeld gelukkig. Als het de wei op gaat kan je evt wel een dekentje opdoen. Mijn keuze zou het niet zijn om dit de hele winter nog door op te blijven houden. Een aantal dagen. Maar idd kan je misschien kontakt opnemen via pb met MarijeR, die heeft ook altijd vroege veulens en gebruikt een deken maar volgens mij ook niet lang.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 23:16

Ik zal zeker even een pb naar MarijeR sturen om wat te informeren. Alleszins al erg bedankt voor uitleg!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:47

Ik heb eens een veulen in maart gehad en toen was het extreem koud en sneeuw enz. Het veulen komt dan gewoon met een wintervacht op de wereld en heeft heel normaal zo buiten gelopen. Wel wat minder lang zodat het niet ging liggen, maar dat zou ik met deken ook niet doen.

Enige nadeel, dat het toen na 3 weken opeens snel warmer werdt en dat in de zomer het winterhaar er niet snel genoeg afwas waardoor we moesten scheren.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:53

ik heb vorig jaar in dec/jan een veuletje gehad. Maar die heeft alleen de eerste week bij het naar buiten gaan (volop in de sneeuw) een ongevoerd dekentje opgehad. Maar als hij dan flink gered had, was hij zelf wat bezweet eronder. ik ben er dus snel mee gestopt. Hij had een behoorlijk pak haar :)
Ook mijn veulen dat twee weken geleden is geboren, liep gisteren gewoon lekker buiten toen het slechts 4 graden was. Alleen niet te lang, zodat ze niet op de koude grond gaan liggen, maar weer lekker in de stal in het stro.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:57

Ikheb het wel gedaan. Het is toch vrij koud. En ze kunnen de energie beter gebruiken om te ontwikkelen dan zich warm te houden!

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:04

Ik denk dat het de eerste paar dagen best aan te raden is, maar ik zou het niet te lang ophouden, zeker als het niet zo koud is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:20

hangt natuurlijk ook van de weersomstandigheden af
overigens is nattigheid vele malen slechter dan vrieskou!
Ik zou het enkel de eerste dagen doen
of je veulen telkens voor korte periodes buiten, en vóór het zich p de koude ondergrond gaat neerleggen (want dat is uiteindelijk het probleem) weer naar binnen in stal
maar dat is natuurlijk arbeidsintensiever

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:33

Bij ons op het KI-station staan vaak al heel vroeg merries om te veulenen. En warm houden is toch belangrijk, maar je wilt natuurlijk wel dat het veulen zo vroeg op het jaar snel zélf dikke haar krijgt, zodat het buiten kan zonder risico's.

Q_vdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:34

Ik denk dat als het echt nog heel koud is een dekentje wel verstandig is.
Het ligt inderdaad erg aan de weersomstandigheden.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:05

Ik ga het dekentje zoiezo wel in huis halen, maar ik denk dat ik het ervan ga laten afhongen of het veulen geboren word met een dikke vacht of met een dunne vacht.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 03:07

Veulen kan de energie de eerste dagen beter gebruiken om te groeien dan om warm te blijven. Zeker als je van plan bent ze vanaf dag 1 buiten te zetten zou ik de eerste dagen een dekentje op doen. Niet te lang, veulen moet zo snel mogelijk zelf vacht aanmaken. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:17

Je ziet dat ze vaak wel snel een vacht aan maken en moeder natuur er wel rekening mee houdt. De koniks in de reservaten worden ook het hele jaar door geboren, maar wij willen niet dat een zwakker veulen dood gaat wat daar vaak wel gebeurd. Ik doe het wel maar mijn buurman doet het niet. Die worden buiten geboren en moeten zich maar redden.