Ook ik vraag: welk ras (eerste paard)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Ook ik vraag: welk ras (eerste paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:23

Hoi Bokkers,

Zo langzamerhand ben ik aan het voorbereiden voor een eigen paard :)
Ik heb nog een jaar om te zoeken en ik heb al een leuk lijstje 'wensen' gemaakt

Doel
- endurance

Karakter
- dapper
- rustig

andere wensen
- goede gezondheid, dus geen ras wat snel iets mankeert
- niet te groot, liever niet boven de 1,70
- niet te breed, hoewel ik trekpaarden wel leuk vind is het niet echt iets voor mij

Verder heb ik altijd een passie voor Dravers gehad, ik vraag me alleen af of die tegenwoordig niet te populair zijn geworden (wat meestal ten koste gaat van de gezondheid)

Het hoeft niet 100% aan mijn wensen te voldoen, ik sta open voor alle opties :)

unner

Re: Ook ik vraag: welk ras (eerste paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:38

Je wil er endurance mee gaan rijden, dus dan ligt een (kruising) Arabier al snel voor de hand. Dapper zijn ze ook wel, maar vaak ook vrij pittig. En je wil een rustig paard, dus dan misschien eerder de kruising ;) Ik zie niet waarom een draver niet geschikt zou zijn hoor. Ik denk dat dat best meevalt met de populariteit en het daarbij behorende doorfokken. Als je een draver toch echt leuk vindt, ga je daar toch voor! Succes met kiezen! :D

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:51

Een Akhal teke, heb er een, nog nooit zo,n fijn paard gehad om mee te
werken en het uithoudingsvermogen van een euh... nou ja heel groot in
ieder geval.
Je mag de mijne wel uitproberen een keer, pb me maar.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:53

Een kwpn-er? In alle maten te krijgen bijna, vaak werklustig, en met goede training ook goed lang te rijden :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:01

Mijn ervaring zegt dat een kwpn-er niks voor mij is :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:03

Oké, dat kan :j

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:04

Ik dacht ook direct aan een kwpner, maar als dat niks voor je is.. Je kunt ook kijken naar een kwpner die wel goed bij je past? Misschien een haflinger of fjord? Als je iets rustigs zoekt.. Of de kruising arabier..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:41

Ik heb even in de wiki gespiekt voor je en kwam daarin deze mogelijk geschikte rassen tegen:
http://www.bokt.nl/wiki/American_bashkir_curly
http://www.bokt.nl/wiki/Amerikaanse_draver
http://www.bokt.nl/wiki/Berber
http://www.bokt.nl/wiki/Budjonny
http://www.bokt.nl/wiki/Connemara
http://www.bokt.nl/wiki/Criollo
http://www.bokt.nl/wiki/Don

Sommigen zullen in nederland (of duitsland/belgie) niet te krijgen zijn, daar heb ik echter niet op gelet. Wel op rust, moed en uithoudingsvermogen. Er zijn echter vast nog meer geschikte rassen te vinden. Zelf even verder uitpluizen: http://www.bokt.nl/wiki/Lijst_van_paardenrassen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:45

Bedankt fjordnina, criollo's zijn inderdaad wel leuk :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:47

Criollo's zijn denk ik juist erg comfortabel voor je doel (endurance) en ze zijn altijd als gebruikspaarden gefokt. Dat heeft als voordeel een goed karakter.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:58

Maar is het ook een goed idee als eerste paard?

Niet dat ik een watje ben hoor, heb ruime ervaring met koppige ardenners, kwpn-ers, allerlei kruisingen waarbij je je afvraagt waar dat pittige karakter ineens vandaan komt :Y)
Maar goed verzorgpaarden is wat anders dan een eigen paard...lijkt me

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:03

Rider01 schreef:
Verder heb ik altijd een passie voor Dravers gehad, ik vraag me alleen af of die tegenwoordig niet te populair zijn geworden (wat meestal ten koste gaat van de gezondheid)

Je bedoeld het aanbod? Gewoon een kwestie van de juiste zoeken :) Er wordt echt niet speciaal voor endurance gefokt. Komende jaren zullen er ook wel minder Dravers zijn, aangezien er minder veulens zijn aangegeven.

Een Draver lijkt me dan ook prima geschikt :j

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:05

een andalusier is ook een rustig paard

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:08

Wat dacht je van een groninger die wat kwpn bloed door zijn aderen heeft lopen :D
Uithoudings vermogen ongelofelijk
Karakter dat wil je nooit anders meer <3

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 09:49

WendyBZ schreef:
Een Draver lijkt me dan ook prima geschikt :j

Kwa karakter en uithoudingsvermogen wel ja, ze zijn heel vriendelijk en makkelijk in de omgang.
en zo heerlijk nuchter af en toe, ging de rest van de paarden aan de kletter stond mijn vz-draver gewoon stom te kijken :+

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:58

heey rider01

ik ben 16 jaar en toen ik mijn eerste
paard kreeg kreeg ik meteen een engelsevolbloed
toen was ik 14 heb haar nog steeds en het is een
super spuper braaf paard en is ook erg rustig kan soms
nog wel schrikken maar verder is het echt
een ras om aan te raden ik ga volgend jaar ook endurance rijden
ben benieuwd hoe dat gaat worden

groetjes babslovertje

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:07

Rider01 schreef:
Maar is het ook een goed idee als eerste paard?

Niet dat ik een watje ben hoor, heb ruime ervaring met koppige ardenners, kwpn-ers, allerlei kruisingen waarbij je je afvraagt waar dat pittige karakter ineens vandaan komt :Y)
Maar goed verzorgpaarden is wat anders dan een eigen paard...lijkt me

Ja hoor een criollo kan goed als eerste eigen paard.
ik ken er meerdere en heb het paar jaar terug zelf overwogen om een criollo te kopen, en ook daadwerkelijk een flinke rit met een gemaakt.
Een erg fijn dier, zowel om te rijden ( kwa gangen ) en betrouwbaar.
heb alleen niet gedaan omdat ik ook engels wou dressuren

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:42

azaar schreef:
een andalusier is ook een rustig paard

Nou de PRE's die ik ken zijn allemaal behoorlijk vurig. Maar ze zijn wel betrouwbaar en mensgericht.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:48

Het eerste wat mij te binnen schiet bij het lezen van je omschrijving (endurance, dapper, rustig, niet te groot, niet te breed) is absoluut Akhal-Teke!

Voor endurance zou ik persoonlijk gaan voor een Akhal-Teke of Turkoman. Die eerste is in Europa goed aan te komen, die laatste is uitermate lastig, zo niet op dit moment nog onmogelijk.

Voor informatie over de Akhal-Teke zie bijv. mijn topic hier op rassenpraat: [RPA] Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...
Mocht je voor een AT willen gaan kijken moet ik je wel adviseren iemand mee te nemen die verstand heeft van dit ras. Net als bij de Arabier is tegenwoordig niet elke AT even geschikt en zijn er meerdere types.

Andere opties:
kruising Arabier x Akhal-Teke; groter dan een Arabier, ruimere passen (gangenwerk van de AT), groot hart. Deze zijn echter vrijwel alleen in Duitsland te krijgen, maar dan heb je ook wat.

De hierboven genoemde Berber, Berber-Arabier, Criollo zijn ook allen rassen met "slow-twitch" spieren voor lange afstanden en incl. comfortabele gangen. Het meest comfortabel naar mijn ervaring blijft echter de AT, die zit als een súper gangenpaard (wat hij ook van oorsprong was).
Er zijn ook diverse partbred Akhal-Teke te krijgen, zoals AT x Engels Volbloed (die vaak gewoon AT worden genoemd dus pás daarmee op en zorg dus dat je niet te veel geld betaalt) of AT x Arabier, AT x KWPN, AT x Welsh, enz.
De AT is moedig, hondstrouw en betrouwbaar. Het ras werd van oudsher gefokt op mensgerichtheid (doch wantrouwend naar vreemden), trouw en moed. Stokmaat doorgaans tussen den 1.50 en 1.65m en lang niet allemaal zo duur als velen beweren.
En ik heb nog nooit zo'n lief, trouw en intelligent paard meegemaakt als mijn eigen AT. :) Maar misschien ben ik wel enorm vooringenomen...

Ook kun je kijken naar andere 'Russische' paardenrassen, ontstaan uit o.a. de Akhal-Teke en Turkoman: Karabach, Karabaier, Kabardiner, Don, Budjonny (incl de mooie goudglans van de AT!). Ook deze zijn redelijk in Europa te verkrijgen, met name in Duitsland. Vooral die eerstgenoemden zijn net als de AT en Turkoman nomadenpaarden/gebruikspaarden voor lange afstanden en rijden daarom erg comfortabel, zijn efficiënt in hun energiehuishouding en gangen, enz.

Psst, in Zwitserland is een stoeterij waar ze zowel Akhal-Teke als Karabachs hebben. ;) Ik zeg, skivakantie, dit jaar. :P
Overigens kun je met de AT ook nog eens leuk dressuren of springen voor de afwisseling. :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:16

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg :D
Zoiezo wil ik nog even kennismaken met het ras, kijken of het echt zo lekker zit als men beweerd
(maar dat geldt voor ieder voor mij onbekend ras ;) )

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:18

Ik denk dat je dan toch al snel een draver (of idd arabier) krijgt. Dravers zijn (evt. door koersverleden) koel in het koppie en schrikken weinig. Daarnaast hebben ze een goede uithoudingsvermogen en betrouwbaar :j .

Succes met de keuze!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:22

Ik vind het vooral fijn dat ze niet zo snel schrikken die dravers (tenminste dat is mijn ervaring) :j

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 03:13

hoezo drvers te populair? Valt volgens mij best mee. Voorr jouw rijdoel en karaktervraag is een draver idd erg geschikt. Mijn draver heeft karakter maar is wel heel stabiel, dapper en betrouwbaar. Leuk ras!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:00

Wat zijn jullie toch allemaal ver over de grens bezig :o ,terwijl we in nederland hele mooie paarden hebben lopen en die worden met uitsterven bedreigd en waarom?
Omdat er te weinig zijn wordt er ook helaas niet veel mee gefokt.
En onbekend maakt onbemind Y;(
Terwijl ze juist in alle disciplines mee kunnen doen <3

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:13

Arabieren zijn top hoor! Ontzettend eerlijk en betrouwbaar. Ze zijn vaak wat vlotter, maar echt heter? In mijn ervaring iig heel fijne paarden die ontzettend trouw en dapper zijn. Nog nooit een meegemaakt die snel aan de kletter ging, blijven eigenlijk hooguit staan als ze echt schrikken hihi.