Voorbereiding showseizoen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Voorbereiding showseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:20

Hallo,

Volgend jaar wil ik Jetje deel laten nemen aan de amateurkeuring en aan een regionale keuring. Ze zal worden getraind door Aurid Muskee. Maar nu is mijn vraag hoe kan ik haar nu alvast wat bespiering optrainen en conditie?

Jetje is nog niet ingereden dus wil haar conditie en bespiering aanbrengen door middel van grondtraining, nu train ik haar 2 keer per week aan de longe en laat ik haar over balkjes draven. Haar achterhand is vooral erg onbespierd en hoekig, ik wil haar een mooi rond kontje erop trainen.. Hoe kan ik dit het beste doen?

Ook wil ik haar er natuurlijk op en top uit laten zien, ze krijgt nu 1 kruiwagen hooi en 1 schep bix met klein beetje muesli. Ze blijft echt wat rankig tonen, wat kan ik haar het beste voeren om haar mooi de winter door te krijgen zodat ze er komend seizoen er goed uit ziet. Is er ook voer om haar goed en gemakkelijk door haar vacht te krijgen en haar vacht doen stralen?

Ik zou ook graag een keer bij een fokkerij of fokker in de beurt willen komen kijken als dat kan om te zien hoe zij de paarden trainen voor het showseizoen. Kan ik bij iemand van het forum misschien terecht die mij verder helpt?

Alvast enorm bedankt! :D

Groetjes Michelle

RhealLover

Re: Voorbereiding showseizoen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:18

Wat ik aanraad is om het hooi te rantsoeneren.

Bij mij krigjen ze 2x per dag ochtend en avond het volgende 1kg korrel van pavo en 1kg pavo nature's best. Voorheen gaf ik Subli en merkte dat mijn merrie er niet mooier op werd of voller.

Daarnaast krijgen mijn paarden ook 2x per dag maar 1 plak hooi (vanuitgaand kleine pakjes) het verschil is merkbaar, het hangbuikje verdwijnt en ze wordt voller op de plekken waar het moet. Hooi is goed voor paarden om wat te knabbelen maar teveel kan voor een hangbuik AV zorgen ;)

Wil je haar vacht laten stralen, en dat ze er van de winter goed uit dr vacht komt is iedere dag een scheutje lijnzaad olie door het voer en eventueel vitamines bij voeren.

Betreft het trainen zou ik graag willen weten hoe oud ze is? Veel aan de longe is namelijk slecht voor een jong paard, mijn jaarling laat ik lekker door de bak wat rennen en doen en leg regelmatig balkjes op de grond. Ook mijn Sjakie is wat puntig maar meer door haar nogal extreme groei ;)

Wij trainen overigens Sjakie zelf, maar heb vanuit meerdere hoeken gehoord dat Aurid een goede keus is :D Als Sjakie volgend jaar naar schows zal gaan dan wordt de keuze ook op aurid gelegd denk :)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:30

Heel erg bedankt voor je uitgebreidde antwoord Rhealover! hier kan ik zeker wat mee!

Jetje is nu 3,5 jaar jong ;)

Groetjes Michelle

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:50

Dan is het longeren wat je al doet geen probleem ;) probeer het af te wisselen met gewoon wat los laten lopen (grondwerk) en houd het vooral interessant voor je paardje ;)

Moet zeggen sinds ik mijn voerscheme naar dit heb aangepast is zowel mn jaarling en mn oude er flink op bekomen, Sjakie was door dr groei nogal dunnetjes en puntig, maar gaat steeds beter :D en Rheal, tja die heeft weer wat van zijn oude pit terug :P

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:24

RhealLover schreef:
Daarnaast krijgen mijn paarden ook 2x per dag maar 1 plak hooi (vanuitgaand kleine pakjes) het verschil is merkbaar, het hangbuikje verdwijnt en ze wordt voller op de plekken waar het moet. Hooi is goed voor paarden om wat te knabbelen maar teveel kan voor een hangbuik AV zorgen ;)

Jeetje, is 2 keer per dag een klein plakje hooi niet veel te weinig? :o Zeker voor een paard dat in de groei is? Krijg je dan geen problemen met koliek/maagzweren e.d. Of is dat dan tijdelijk de dagen voor de show? Ik weet dat dat bij haflingers op de keuring wel veel gebeurd namelijk (streng ruwvoer dieet de weken voor de keuring, ik vind het persoonlijk niet mooi en het er ongezond uitzien, maar dat is een kwestie van smaak denk ik).

Gewoon uit interesse hoor ;) heb geen idee hoe dat werkt op shows.
Ik heb zo'n hangbuik AV'tje, maar hoef er geen shows mee te lopen. Haar fokker vertelde dat ze haar voordat ze naar een show gingen van het stro afhaalden (dus op vlas/hennep) en dat ze dan wat minder een ruwvoerbuikje had. Krachtvoer gaven ze volgensmij niet extra en ik dacht ook niet dat ze zo beperkten in ruwvoer.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:22

Ireen_ schreef:
RhealLover schreef:

Jeetje, is 2 keer per dag een klein plakje hooi niet veel te weinig? :o Zeker voor een paard dat in de groei is? Krijg je dan geen problemen met koliek/maagzweren e.d. Of is dat dan tijdelijk de dagen voor de show? Ik weet dat dat bij haflingers op de keuring wel veel gebeurd namelijk (streng ruwvoer dieet de weken voor de keuring, ik vind het persoonlijk niet mooi en het er ongezond uitzien, maar dat is een kwestie van smaak denk ik).

Gewoon uit interesse hoor ;) heb geen idee hoe dat werkt op shows.
Ik heb zo'n hangbuik AV'tje, maar hoef er geen shows mee te lopen. Haar fokker vertelde dat ze haar voordat ze naar een show gingen van het stro afhaalden (dus op vlas/hennep) en dat ze dan wat minder een ruwvoerbuikje had. Krachtvoer gaven ze volgensmij niet extra en ik dacht ook niet dat ze zo beperkten in ruwvoer.

hoi,
Nou 2x per dag 1 plakje hooi is ook bizar weinig , het kan alleen "gezond" voor het paard zijn als die ook bijv. gras eet overdag ...dan kan 2x daags 1 plakje hooi geen kwaad , anders werk je idd narigheden als je zelf al beschrijft in de hand en dat is natuurlijk erg ongezond.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:41

ik ben verder niet erg bekend met het showtrainen ,maar wat erg leuk is is om te wandelen. ik weet niet of je heuvels ( of bruggetjes of dijkjes) in de buurt hebt. dat is namelijk ideaal om de achterhand sterker te maken ( af en toe een dijkje op en af of alle bruggetjes in het dorp eens doen is heerlijk voor de dressuurtraining) misschien krijg je er ook wel mooie billetjes van :D

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:07

Euhm knap om te weten dat ik maar plukjes hooi zou geven, totaal 2 plakken per paard per dag, daarnaast knap dat jullie weten hoe dik die plakken zijn, en die zijn behoorlijk dik, en mijn paarden staan 24/7 buiten dus hebben de mogelijkheid om bij te knauwen. Men oordeelt altijd te gemakkelijk zonder echt te weten waarom een dier op rantsoen staat B-)

Vorig jaar toen me paarden vooral op hooi stonden zag me jaarling dr slecht uit, hangbuik en van verder zeer mager. Het is een verstandige keuze geweest om het rantsoen aan te passen, volgens het VEP en VREP schema zouden ze minder mogen als wat ze nu krijgen. Tevens is het rantsoen op advies van veearts aangepast. En verdere aanpassingen zijn in overleg gegaan, veearts heeft dr geen commentaar op gehad.

Daarnaast werk ik al jaren op grote fokkerij/sportstal en echt wel weet hoe ik mn paarden moet rantsoeneren. Ieder doet t op zijn manier, mijn paarden hebben een goed leven en mankeren zelden wat, geen reden tot klagen. En voor diegene die denken dat mn paarden het te min hebben nodig van harte uit om eens een kijkje te komen nemen ;)

Ik heb dr goed aan gedaan, ieder dient zijn rantsoen aan te passen aan de behoefte van het paard. Dr zijn teveel paarden met overgewicht evenals ondergewicht door te kort aan kennis over de behoeften. Dat heeft grotere invloed op de gezondheid als een streng rantsoen dat ten bate is voor de gezondheid.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:02

Het was geen aanval RhealLover, lees mijn berichtje.. alleen een vraag!
Ik zie dat ik wat verkeerd gelezen heb, ik las; vanuitgaand kleine plakjes maar er staat kleine pakjes..

RhealLover schreef:
Wat ik aanraad is om het hooi te rantsoeneren.

Bij mij krigjen ze 2x per dag ochtend en avond het volgende 1kg korrel van pavo en 1kg pavo nature's best. Voorheen gaf ik Subli en merkte dat mijn merrie er niet mooier op werd of voller.

Er stond nergens in je bericht dat ze ook nog gewoon op gras staan, mensen (niet alleen TS) lezen bovenstaande als een advies en dat kan gevaarlijk uitpakken.. zoals het er staat lijkt het of dit het enige is wat ze krijgen namelijk. (4 kg krachtvoer en 2 plakken hooi).

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:17

Ik sprak meer vanuit het algemeen met m'n antwoord en wat RhealLover betreft ...er stond idd nergens dat je dieren OOK op gras staan en vandaar dat ik aanhaalde dat 2x daags 1 plak hooi alleen gezond kan zijn als ze gras kunnen eten overdag , paarden hebben ruw voer nodig en als het even kan ook gras , het was totaal geen aanval oid naar jou manier van voeren.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:26

Die merries van mij zien er altijd volumptueus uit.
Nu zijn er 3 drachtig (mooi excuus) maar ik weet dat ook dát niet goed is. Ik zie ze liever wat voller :o *D

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:37

Kleine pakjes is heel anders als kleine plakjes, echt mensen kunnen niet lezen meer tegenwoordig. Daarnaast zit er ook nog eens verschil in snede hooi, het een is vettiger als het ander. Evenals kuil is 1e snede hooi niet iets waar je hele pakken geeft op een dag.

Diegene die een rantsoen van een ander overneemt handelt zonder verstand en vergeet naar de behoefte van het dier te kijken.
TS vraagt naar wat iemand voert, dat geef ik aan ik heb nooit vermeld dat dit rantsoen voor haar paard te gebruiken is.

Mn merrie heeft begin het jaar te veel hooi op hooi gestaan, ze werd puntiger en magerder, mede door haar nogal extreme harde groei. Nu ze meer krachtvoer krijgt en minder hooi begint ze voller te raken, het puntige is er eindelijk af, ze heeft inmiddels zelfs een regengootje gekweekt op dr rug.

Het gevaar van overgewicht bij paarden wordt vaak niet gezien (helaas), ik zie het op mn werk eigenlijk ook te vaak, gezien de grote groep paarden voornamelijk uit (fok)merries bestaat en deze paarden in overvloed ruwvoer krijgen icm korrel, als ze wat jonger zijn wordt het gevaar niet gezien, maar naarmate ze ouder worden wordt het risico op hoefbevangenheid en artrose groter door dat overgewicht, tevens begint zelfs suikerziekte steeds meer opte steken bij paarden.
Bij ondergewicht ligt het risico van verhoogde kans op bloedarmoede en bij zware ondervoeding zal er de risico's van weigeren darmen en maag functie de kop opsteken.

Wat ieder met zijn paarden doet en wat ze voeren moeten ze zelf weten, maar bekritiseer niet het rantsoen van een ander zonder dat je het nodige er vanaf weet. Ik raad enkel mensen aan om zich toch meer te gaan verdiepen in hetgeen wat ze hun paarden geven en heb never gezegd mijn rantsoen aan te houden.

Ik kies ervoor om mn paarden nu op een passend rantsoen te houden en geen risico's te lopen op een latere leeftijd, ze zijn alles behalve ondervoed. En het is echt niet dat ze niks extra's krijgen, er liggen altijd wortels, appels etc op stal om ze wat extra te verwennen. En als ze te kort kwamen hadden ze net zovaak als de paarden van de buurman buiten de omheining gestaan.

@ AR jouw paardjes zien er super uit hoor ;) niks op te klagen, maar voor Sjakie werkte het ruwvoer geven niet, zelfs een maand op een overvolle grote weide kwam ze er slechter uit (ok toen had ze ook nog bloedworm opgelopen) Nu staat ze hier 2 mnd op en verschil is overduidelijk te zien, haar sterke groei is met ruwvoer niet aan te vullen dat moest toch met hoogwaardig voer gebeuren. In de winter en zodra ze er goed bovenop gekomen is zal ze naast het hooi kuilmais gaan krijgen. Veearts zal binnenkort ook nog bloed komen prikken om te kijken of ze 'genezen' is, ze zal het verschil zeker zien en het oordeel zullen we dan nog eens horen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:09

Waarom zo aangevallen Rheallover?? Niemand bekritiseerd hier jouw rantsoen! Je mag zelf ook wel even goed lezen ;)
Ik stel hier alleen een vraag aan je.. gewoon uit interesse. Ik kon me niet goed voorstellen dat paarden gezond kunnen blijven op wat je hierboven beschreef als vast rantsoen en ik was niet de enige, nou dat blijkt niet het enige te zijn wat je geeft, duidelijk toch?

Je hoeft mij helaas niks te vertellen over overgewicht en insulineresistentie, heb jaren een haf gehad met deze problemen (+ cushing) en me hier goed in verdiept. Als je IR echt wilt voorkomen zul je alleen eerder moeten beperken in krachtvoer dan goed ruwvoer, daar zitten juist die enorm schadelijke suikerpieken in. Mijn AV krijgt dan ook nauwelijks krachtvoer en doet het daar weer goed op.
Maar dat is een ander verhaal en dat hoort niet helemaal in dit topic..

Natuurlijk is het dom als iemand zomaar jouw voerschema overneemt zonder zelf na te denken, maar vergis je niet wat hier af en toe op bokt komt kijken en wel vanalles klakkeloos overneemt (hier bedoel ik dus NIET ts mee!!).