Wanneer röntgenen en hoe betrouwbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Wanneer röntgenen en hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:49

Vanaf welke leeftijd kun je een jong paard röntgenen en hoe veel waarde kun je daaraan hechten? M.a.w. stel je röntgend een jaarling (einde van het jaar dus met gemiddeld 1,5 jr.) hoe betrouwbaar is dit in vergelijking met een 3 jarige die je op de foto laat zetten.

Dierenartsen verschillen nog wel eens van meningen, graag wil ik wat ervaringen horen van fokkers.

Type fout aangepast.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 10-10-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:52

Bramasole schreef:
Vanaf welke leeftijd kun je een jong paard röntgenen en hoe veel waarde kun je daaraan hechten? M.a.w. stel je röntgend een jaarling (einde van het jaar dus met gemiddeld 1 1,5 jr.) hoe betrouwbaar is dit in vergelijking met een 3 jarige die je op de foto laat zetten.

Dierenartsen verschillen nog wel eens van meningen, graag wil ik wat ervaringen horen van fokkers.

Vanaf 2,5 jaar kunnen ze betrouwbaar gerontgend worden. September van het 2de jaar wordt aangehouden. Dan zijn de botten genoeg ontwikkeld van kraakbeen naar bot om te kunnen beoordelen.

OC/OCD wordt al jonger gevormd en kan wel als jaarling al beoordeeld worden.

Dus: Als jaarling kan je rontgenen op OC/OCD maar niet op kwaliteit van het straalbeen. Dat is vanaf 2,5 jaar.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:58

Dank je Suzanne :)

Als ik het goed begrijp, kun je het beste als je veilig wilt zitten, wachten tot een leeftijd van 2,5 jaar.

Heb een typefout staan in de beginpost. Jaarling moet zijn 1,5 jaar geen 1 1,5 jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:05

Bramasole schreef:
Dank je Suzanne :)

Als ik het goed begrijp, kun je het beste als je veilig wilt zitten, wachten tot een leeftijd van 2,5 jaar.

Heb een typefout staan in de beginpost. Jaarling moet zijn 1,5 jaar geen 1 1,5 jaar.

Klopt. Met 2,5 jaar heb je een betrouwbaar beeld. Vanaf die leeftijd kunnen merries ook het PROK certificaat krijgen als je rontgenologisch aan de eisen voldoen. :)

Kijk, een paard heeft nog een heel leven voor zich na die 2,5 jaar. Er kan nog veel gebeuren natuurlijk. Hij kan dan op 10 jarige leeftijd misschien wel een 3 hebben ofzo. Dat kan altijd. Paarden blijft altijd een riskante business.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:12

dat klopt idd, maar er zijn ook aandoeningen die pas vanaf een jaar of 6 aan de orde zijn, dus tja zekerheid heb je nooit denk ik.........

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:59

idd 2,5 jaar dan heb je een betrouwbaar beeld.