[TI] Ruin VS. Merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

Ruin VS. Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:21

Hallo allemaal,

Dat mijn eerste eigen paardje een Tinker moet worden ben ik al uit maar een ruin of een merrie???
Mijn eerste voorkeur ging uit naar een ruin maar sommige Tinkers die ik tot nu toe te koop heb zien staan waarvan ik denk dat ze bij mij passen zijn merries.
Er staat een hele leuke zwartbonte bij stal vlot (moet eerst de financiën rond hebben) dit is een merrie van vijf jaar.
Ik heb begrepen dat merries in hun hengstige periode nogal eens ander gedrag kunnen vertonen, wat is jullie ervaring hiermee?
Wat zijn verder de verschillen tussen ruin en merrie, hoewel er natuurlijk ook heel veel van het karakter afhangt.

Kan bijna niet wachten tot ik de trotse eigenaar mag zijn.......van een mooie lieven Tinker ruin/merrie

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:54

Kan je niet zo heel goed helpen met je beslissing tussen een ruin en een merrie.
Maar bij de tinkermerries hier op stal hebben wij nog nooit gemerkt dat er eentje hengstig was.

Succes met je zoektocht!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:04

Op zich is het niet zo dat merries onhandelbaar zijn ofzo ;)
maar persoonlijk zou ik idd voor iemand voor wie het verder niet uitmaakt, altijd een ruin aanraden.
Over het algemeen zijn ruinen toch iets gelijkmatiger en aangenamer van karakter, merries kunnen nogal eens hun nukken hebben, wat niet noodzakelijk met de hengstigheid zelf samenvalt.

Maar als je een paard leuk vind, zou ik het zeker niet laten staan omdat het een merrie is.
Ga eens kijken bij een paar ruinen én merries die je leuk vindt en kijk met welke je de meeste klik hebt.
sommige mensen voelen zich simpelweg meer aangetrokken door ruinen/hengsten dan door merries en omgekeerd.

bedenk evenwel ook dat de aankoop van het paard niet de grootste hindernis is.
als het je eerste paard is, is het wijs om iemand achter de hand te hebben die je kan begeleiden, zowel in aankoop als nadien
leg ook een spaarpotje aan, zodat je na een paar maand niet voor verrassingen komt te staan. het maandelijks onderhoud kost namelijk ook geld en paarden kunnen helaas ook wel eens ziek worden waarbij de kosten flink kunnen oplopen.

succes!

_janet_

Re: Ruin VS. Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:18

Ik zou zeggen ga kijken welk paard je aanspreekt, en zou me dan niet zo zeer laten beinvloeden of het een ruin of een merrie is.

Een ruin is meestal wat stabieler van karakter. Een merrie heb je te maken met de hengstigheid, in die periode kunnen ze wat anders reageren dan normaal. Maar je hebt ook merrie's waar je de hengstigheid niet eens merkt.

Ik zelf ben een merrie persoon. Heb tot nu toe in al die jaren 1 ruin gehad, en heb sinds kort weer een merrie. Bevalt toch beter. Zo heb ik ook altijd teven gehad en nooit reuen.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:24

Als ik de reacties lees valt het allemaal wel mee met de merries en ach "wij" vrouwen hebben ook onze nukken!
Het is zoals jullie zeggen janet en Frenia, als alles klopt alleen is het een merrie zou ik haar er niet voor willen laten staan vandaar mijn vraag over de verschillen.
Dat ruinen wat makkelijker in de omgang zijn zal wel een hormonen verhaal zijn?
Ook lees ik dat als je een merrie eenmaal voor je gewonnen hebt ze super trouw zijn?

Met de begeleiding komt het wel goed ook met de aankoop, ken wel eigenaren van paarden met veel weet over hoe en wat en zal ook een keuring laten doen.
Ook zal ik met mijn paardje straks nog lessen nemen op stal om mijn rijkunsten te verbeteren.

Over de kosten van het onderhoud ben ik me bewust Frenia, stal, hoefsmid, tandarts entingen ontwormen en dan nog zadel, halsters en noem maar op en als ze ziek worden.....
Dat komt wel goed op het moment dat ik er een aanschaf kan ik het goed betalen maar we hebben twee jaar twee woningen gehad (tja helemaal van deze tijd) dus zodra we daar bovenop zijn is voor mmij h'et moment om mijn maatje aan te schaffen, tot die tijd poets ik me maar suf op onze Bouvier (reu want ik wilde nooit teven ;) (arm beest houd niet van kammen een echte viespeuk!)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:50

Toen ik een tinker uit ging zoeken, wilde ik beslist een ruin. Echt geen merrie, met hun vrouwenstreken ;-). Ben uiteindelijk toch gevallen voor een merrie en heb er ook geen moment spijt van gehad ! Ik merk niks van de hengstigheden, ze hebben soms wel hun nukken (heb inmiddels 2 merries) maar dat is ook wel een beetje ras-eigen, denk ik ;-).

En bovendien heeft een merrie 1 groot voordeel : mocht je ooit een veulentje willen fokken, gaat dat bij een merrie een stuk makkelijker dan bij een ruin ;-)

Zo te horen ben je in ieder geval goed voorbereid, helemaal super !!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:52

Wat ik juist miste bij mijn ruin, waren die merrie nukken :=
Ik lig soms helemaal dubbel van het lachen als ik mijn merrie zie met haar nukken.
Als haar bijvoorbeeld iets niet aanstaan, trekt ze haar neus gaten helemaal op, en trekt ze echt een sjagie hoofd. :=

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:02

Ik was altijd een merriemens, dacht ik. Tot ik uit mn toenmalige verzorgmerrie een veulen mocht fokken en dat een hengst werd :+ Mn paard is inmiddels ruin en ik ben stapelgek met hem. Ben er dus wel achter dat ik er geen onderscheid in maak. Ik denk idd dat het per paard gewoon verschillend is.
De merrie (moeder van mijn ruin) merk je nooit wat aan, is eigenlijk altijd hetzelfde qua gedrag naar mensen en nooit vervelend als ze hengstig is (zou niet eens weten wanneer ze hengstig is)
Tegen haar weidegenootjes kan ze soms wel wat bitcherig zijn maar verder nooit.
Maar goed mijn ruin kan ook heerlijk klieren in de wei dus dat zegt me weinig.

Succes met je zoektocht!!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:30

Hier een ruin en een merrie. We merken bij de merrie niets van de hengstigheid bij het rijden ofzo, maar ze is wel een echte merrie. Compleet met merriekarakter... ze kan lang doorgaan met iets wat in d'r koppie zit bijvoorbeeld. De ruin is dan veel makkelijker over te halen. Maar het maakt haar ook heel leuk!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:00

Ben het helemaal met Frenia eens.

Wij hebben zelf een merrie en een ruin en wat je zegt over een merrie, dat je daar echt het vertrouwen bij moet winnen, daar is onze merrie een goed voorbeeld van. Ik ben dan ook de enige die haar zonder problemen uit de wei kan halen. Ze is erg eenkennig en mannen ........ daar moet ze al helemaal niks van hebben. Ons ruintje is wat dat betreft veel stabieler in de omgang.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:06

ik ben 100% een ruinenmens :D

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:00

Ik ben 200% merriemens :D
Heb 4 merries en merk nooit of ze hengstig zijn. Nukken??? tuurlijk maar wie heeft dat niet heb ik veel lol om maar of dat bij een merrie hoort.
Gewoon kijken en voelen en voel je een klik dan kopen. Maakt dan niet uit wat het is.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:20

Tja, ik zou gewoon kijken naar het paard waar ik de meeste klik mee heb, of het nu een ruin of een merrie is. Mijn merrie is nooit vervelend of zo als ze hengstig is, dat hoor ik veel bij tinkers trouwens.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:26

Niks ten nadele van merries, maar ik zou er nooit voor kiezen. Een ruin past mij veel beter. Erg persoonlijk dus.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:51

Ik ben juist een merrie mens.
Merkt nooit an Gilbey of ze hengstig is met rijden maar de gekke merrie dingen des te meer, en dan moet je ook nog doen of je het er niet mee eens bent terwijl je eigenlijk je lachen niet in kan houden.
Ze heeft zoveel maffe fratsen maar als we een belangrijke wedstrijd hebben staat ze er wel voor 200 % voor me, dat vind ik echt super
Verder heb ik ook ruinen gehad en nu nog steeds 1, maar die zijn toch echt anders in hun doen. Beggar is erg leuk maar mag van mij soms meer kwajongen gedrag hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:54

ik ben meer van de ruinen en hengsten...merries wil ik echt niet!
Mijn vriendin heeft een echte merrie,iedere keer wat.
Of ze is hengstig,of ze wordt het of ze is het geweest :D
Altijd met trainen ook rekening houden dus met haar.
Maar er zijn ongetwijfelt ook minder 'extreme' merries :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:03

ik ben ook meer van de ruinen/hengsten :j
Vind merries ook leuk hoor, maar ik val eerder voor een hengst of ruin :)
En over het algemeen past hun karakter me beter.

Dat verschilt wel heel erg per persoon en uiteraard ook per paard.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:45

Mijn merrie is juist extra lief/ makkelijk tijdens de hengstigheid :D dan mag ik plekken aanraken wat ze normaal niet zo fijn vindt (ze had in begin problemen met der benen aanraken/ optillen), maar met haar hengstigheid is alle aanraking dus leuk :=

Verder kan ze wel goed lelijk kijken naar andere paarden }> maar meer dan dat is het eigenlijk ook niet :+
Richting mensen is ze altijd aardig :) al zoekt ze wel haar mensen uit en kan ze bepaalde mensen dus ook goed negeren :+
Idd wat Janet zegt Zo grappig om die gezichtsuitdrukkingen op zo'n momenten te zien :D

Verder een oud het gezegde:
Een merrie vraag je iets te doen
Een ruin zeg/ vertel je iets te doen

Zou gewoon naar meerdere gaan kijken/ uitproberen en dan kom je er vanzelf wel achter wat jou het meeste aanspreekt :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:37

Ik heb een merrie en een ruin (haar zoon). Jessie was in het begin (8.5 jaar geleden) erg eenkennig en afgesloten, tot het apathische aan toe. Nou is ze veel opener, zachter en gewoon zichzelf. Merk bij haar geen hengstigheid of wat dan ook. Jes is wel een paard met karakter, maar daar hou ik wel van. Goudeerlijk, ontzettend lief maar ze werkt alleen mét je, niet vóór je.
Flynn is haar driejarige zoon en dat is de grootste knuffel die er bestaat. Vriendjes met iedereen (echt iedereen!), stoer maar met een heel klein hartje. Bij hem mis ik juist dat karakter was Jes heeft, maar misschien komt dat nog. Hij is nog jong.

Ik denk dat je je niet echt moet vastpinnen op een bepaald geslacht, net zoals je je niet vast moet pinnen op de kleur of wat dan ook. Gewoon kijken, je merkt snel genoeg of het wat voor je is :)

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:43

Ja dat zegt iedereen en dat geloof ik ook dat je merkt of het iets voor je is, maar hoe merk je dat of er nou echt een klik is met een paard?
Omdat hij/zij meteen naar je toekomt en je een knuffel geeft...lijkt me niet dat ze dat meteen bij een vreemde doen?
Hoe wisten jullie of het echt JULLIe paard was?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:05

Zelf vind ik een klik altijd nogal.. overschat. Toen ik bijna 9 jaar geleden mijn merrie kocht had ik niet echt een klik met haar. Ze was groot, zwartbont, beet en trapte niet en toen we een testrondje buiten rond de weilanden van de verkoper reden ging dat hartstikke goed. Zij liep in de berm wanneer ik op de weg wilde en vice versa :')
Omdat ze gewoon goed bij me paste en het een goede merrie leek hebben we haar gekocht. Nou is ze mijn alles en kan ik echt niet meer zonder haar, maar een klik? Nee...

Terwijl ik met andere paarden wel direct een klik heb gehad. Meestal waren dat paarden die verder niet bij me pasten of wat gewoon niet haalbaar was (paard stond op een stal in Frankrijk, ik was 12) etc.

Het moet natuurlijk wel goed voelen, je moet niet bang of afkerig zijn van het paard. Maar ga die klik niet najagen en blijf vooral nuchter. Het is immers niet een pakje boter wat je koopt, je gaat een lange verbintenis en verantwoording aan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:34

voor mij is die klik weldegelijk belangrijk.

tink heb ik uitgezocht net zoals jessie, we verdragen elkaar en hebben met elkaar leren leven, maar dat is het ook.

Angel en Dorina zag ik op foto en ik was gelijk verliefd, die moest ik hebben! Met hen heb ik een veel betere band.

Deaglan was ik ook gelijk weg van, maar over de koop hebik langer nagedacht ivm hengst houden

Zou nooit meer een paard kopen zoals ik Tink gekocht heb, dus 'gewoon' omdat het een leuk paard is en aan alle eisen voldoet. De vonken moeten overspringen.
Dat betekent niet dat het paard gelijk naar je toe moet komen. Deaglan konden we zelfs niet eens aanraken in het begin :+ :=