Hoe hengst laten dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Hoe hengst laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 06:13

Wie heeft er zelf een dekhengst en hoe wordt er mee gefokt.

Laat je hem in de kudde bij de merries
uit de hand
of alleen via KI

en waarom?

Ik heb een jonge hengst die straks als dekhengst zal gaan fungeren. Het liefst laat ik hem in de kudde (hij dekt alleen onze eigen merries geen merries van buitenaf), maar omdat hij dus nog onervaren is weet ik niet of dit een goed idee is. Er loopt ook een merrie bij die nog nooit gedekt is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:49

Ik heb al verschillende hengsten gehad. Ik heb zowel uit de hand laten dekken en in de kudde.
Kijk naar je paard zou ik zeggen. Hij verteld je wel wat je het beste kunt doen. Als hij netjes en beleefd is, misschien eerst uit de hand laten dekken en daarna de merrie erbij in 't land. Op die manier kun je nog ingrijpen als het fout lijkt te gaan.

Ik prefereer dat de hengst bij de merrie kan blijven overigens. Ik heb dan ook wel een hele brave en beleefde hengst die ik zelfs heb kunnen wegroepen van een hengstig merrietje dat niet door hem gedekt mocht worden. Ze was onder de stroomdraad gekropen in de hoop op een leuk afspraakje.

HCRanch

Re: Hoe hengst laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:28

Dank je voor je antwoord. Ik heb ook liever in het land. Hij wordt in maart pas 2 en hij is nog erg baby achtig, dus ik moet eerst kijken hoe hij zich ontwikkeld. hij loopt nu nog tussen de ruinen dus ik moet hem daar uit halen om hem wat meer hengst te laten worden.....vind het moeilijk hij is zo happy met zijn vrienden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:32

Ik dek met chewano uit de hand maar het liefst in het land. Het is absoluut geen rare rammer en hij dekt eerder niet als wel bij twijfel. Als hij maar bij de merrie's mag zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:38

Gaat het over een AQHA of APHA hengst of een warmbloed hengst?

Het houden van een range stallion is makkelijk, zeker als het voor het dekken van je eigen merries is, en zeker als het over een quarter of paint horse hengst gaat. Maar deze situ gaat niet op voor een warmbloed hengst.

Persoonlijk vind ik 2 jaar te jong om als dekhengst te dienen en zou wachten tot hij minstens 3 jaar is. Ondertussen kan hij in training en daardoor zal hij ook meer in zijn spieren komen en wat meer 'mans' worden.

Wat het dekken betreft, ik zou hem eerst 'introduceren' aan een ervaren merrie ... eentje die gewend is om natuurlijk gedekt te worden ... zo leert hij wat hij moet doen. OK moeder natuur weet het wel maar voordat een onervaren hengst het door heeft kan er veel schade aangebracht worden aan de merrie en door de merrie aan de hengst. Een helpende hand de eerst keer heeft veel voordelen.
Met een maiden mare en een maiden stallion moet je wel oppassen ... ze kunnen elkaar flinke schade aanbrengen!! Ik zou deze merrie in een gecontroleerde omgeving laten dekken, mits dat de bedoeling is. Eenmaal dat gebeurt is kan je beide los laten.

Ik ben er wel vanuit gegaan dat het over quarters of paints gaat want een warmbloed wordt meestal niet als range stallion gehouden en zeker NIET gebruikt als het niet ggk is.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 03:25

het gaat om American Bashkir Curly horses :-)

ze zijn erg makkelijk en cool en lopen nu nog bij de quarters. Zijn wel aardig te vergelijken qua karakter met de quarters, de curly's zijn nog iets meer mensgericht en vrijkonten en toch erg respectvol, niet opdringerig bedoel ik. Mijn merrie en ruin komen nog uit oude bloedlijnen die ze bij de Mustangs hebben gevangen. Hengst is een hele andere lijn.
Wat betreft zijn leeftijd, bedoel je dat ze dan meer ontwikkeld zijn? Ze beginnen hier vaker met 2 jarige, maar dat zegt natuurlijk niks, dat doen ze ook met rijden en daar ben ik ook geen voorstander van.
Ik kijk eerst dit voorjaar hoe hij is anders wachten we gewoon nog een jaartje

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 04:16

Lijkt me een verstandig besluit, HCRanch. Ik was het al met de vorige reactie eens. Vooral als hij zo gevoelig is als jij beschrijft loop je de kans dat hij weleens moeilijk met een afwijzing van een merrie kan omgaan en dan dekt hij met een beetje pech uit angst heel moeilijk daarna. Net dat beetje meer volwassenheid, daar zou ik ook voor gaan hoor.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:47

ja je hebt gelijk goeie tips dames bedankt!