Ik heb een haflingermerrie die ik graag zou willen laten dekken, maar er zijn in Noorwegen niet zo veel haflingerdekhengsten. Daarnaast is mijn merrie het ouderwetse type, wat de keuze ook nog beperkt. Heeft een van jullie ervaring met het laten insemineren door een hengst die in het buitenland staat? Hoe zou dit dan allemaal geregeld moeten worden?
Kentaro
Geplaatst: 07-10-10 16:51
Heel misschien dat je een berichtje zou kunnen sturen naar Moravita (hier op bokt)! Zij hebben dat regelmatig gedaan!
Nicole288
Geplaatst: 07-10-10 16:51
Of en met welke Haflingerhengsten dit mogelijk is, kun je beter vragen op het Haflinger subforum. Ik verplaats het topic voor je
Is Noorwegen bereikbaar op één dag? Zo ja, dan kun je met verzendsperma werken (vers). Anders kun je opteren voor diepvries maar dat beperkt de mogelijkheden.
Wil je explliciet in het oude type blijven?
Ik heb dit jaar gedekt met Amadeo van de Tibbe (via de postduif) en dat sperma moest ook de grens over. Dat was helemaal geen probleem...
Idd wat SuSEQ zegt. Maar niet alle hengsten zijn per KI beschikbaar. Daar zul je je even op moeten orienteren en wanneer je een hengst gevonden hebt, contact opnemen met de eigenaar, en vragen of hij ook internationaal verzend. Dat doen ze ook niet allemaal namelijk. Wat ik zo uit mijn hoofd weet, verzenden www.kymmelshof.nl , www.kiefferhof.de en www.haflingerzucht.de internationaal.
De Hengstenhouderijen Van den Berg en Groot Prooyen werken ook met K.I. en internationaal (benelux/duitsland) maar ik weet niet of dat lukt tot in Noorwegen.
Girlgamer
Geplaatst: 08-10-10 12:35
Leestenschhof heeft ook 2 hengsten per KI beschikbaar: Whetu en Nordsee. Of er mogelijkheden zijn om naar Noorwegen te verzenden weet ik niet. Dan zou je ze even moeten mailen of bellen.
Maya_Mariel
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-10 10:39
Bedankt voor de antwoorden en tips. Hier kan ik verder mee gaan kijken welke hengst ik zou willen hebben
Peterina
Geplaatst: 15-10-10 12:41
Misschien een vraag stellen op het Norwegian Haflinger Forum: http://www.haflinger.no/forum/ Lijst van hengsten in Norwegen: http://www.haflinger.no/hingsteliste/ Maar als het zo lees dan zijn het wel allemaal via natuurlijke dekkingen. In Zweden is er wel een hengst die vers-sperma levert (ook naar norway en denmark).