Is Rocky Mountainpaard geschikt voor beginner ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkiwest

Is Rocky Mountainpaard geschikt voor beginner ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:22

Ik heb een Rocky Mountain horse te Koop gezien waar ik flink gecharmeerd <3 van ben.
Maar zij is nog jong (3,5) en ik een beginneling, (volg privelessen).
Kan zo'n jong paard bij mij passen of moet ik naar een ouder ervaren paard gaan kijken?

Evelijn

Re: Is Rocky Mountainpaard geschikt voor beginner ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:34

Het is verstandiger om naar een ouder paard te gaan kijken. Je wil als eerste paard eentje die jouw ook wat op weg kan helpen en die jouw fouten vergeeft en dat is nooit zo bij zo'n jonkie.

Plumeautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:35

Het is inderdaad verstandiger om eerst een wat meer ervaren paard te kopen. Zeker voor het eerst en omdat je nog een beginneling bent.

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:47

Goh ,.. Wat moet ik me erbij voorstellen,.. bij dat een jonkie mijn fouten niet zou vergeven?
Is het niet mogelijk om samen met een jong paard te leren?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:48

Welk paard is het die je gezien hebt? Ik denk dat het kan verschillen per paard, al blijft het wel zo dat je gangen bij een jonger paard sneller verprutst dan bij een ouder paard. Evenals dingen verkeerd aanleren.... Met de goede begeleiding kan je naar mijn idee ook een jong paard hebben, maar probeer niet teveel zelf te willen en te kunnen, zorg echt voor goede begeleiding als je eraan begint :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:55

Als je een paard hebt wat helemaal goed is ingereden en daarnaast ook een goed karakter heeft heb je daar als beginner veel meer plezier van. Het lijkt misschien romantisch om 'samen' te leren maar dat heeft weinig te maken met de werkelijkheid.
Met het vergeven van fouten bedoel ik dat je bij een stabiel ouder dier vaker wegkomt met dingen die niet zo handig zijn. Bij een jong dier kan dat voor onzekerheid of paniek zorgen.
Je hebt nu een plaatje van een pony gezien en natuurlijk is beetje aantrekkelijk uiterlijk belangrijk maar je hebt er niks aan als je straks niet meer op pony durft te rijden. Dan kan je alleen nog een leuke foto op je bureau zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:58

Tinkiwest schreef:
Goh ,.. Wat moet ik me erbij voorstellen,.. bij dat een jonkie mijn fouten niet zou vergeven?
Is het niet mogelijk om samen met een jong paard te leren?

Nee.
Een paard moet je direct en consequent corrigeren. Als jij eerst 3 lessen nodig hebt voordat je iets doorhebt, ben je 3 lessen te laat. Mensen geven niet voor niets honderden euros per maand uit aan proffesionals die ze inrijden en doorrijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:30

Als jij bereidt bent heel veel begeleiding te volgen samen met je paard, ga uit van 2-4x per week, afhankelijk van hoe vaak je rijdt. Dan kun je zeker de gok wagen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:09

Ik vind dit wel erg zwart-wit gesteld.
Oké, iha wordt uitgegaan van een beginner op een ervaren paard. Maar ik heb gezien dat een combi beginner-groen paard ook best kan werken mits je goed begeleid wordt, en de eigenaar gevoel heeft voor wat goed is qua houding en gangen en wanneer het paard onzeker is en bijv meer leiding nodig heeft. En dan bedoel ik 1 x per week.
De basis is voor elk paard hetzelfde, gangenpaard of niet, en je kan met hele kleine stapjes ook vooruitgang boeken.
Met een paard van 3,5 jaar hoef je trouwens niet direct te beginnen met inrijden. Je kan ook nog heel best een half of heel jaar grondwerk doen, wandelen, rechtrichten aan de hand bijv. Er kan nog zoveel meer dan rijden. En dan kun je in de tussentijd wat meer ervaring opdoen met rijden op andere paarden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:31

Waar heb je die rocky gezien?
Veel rockys zijn op die leeftijd al 'lang' ingereden en gecertificeerd.
Als het goed gedaan is heb je mazzel en kan je samen met je paard verder leren....

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:47

Ze heeft wel een training gehad. Zal jullie antwoorden nog eens rustig doorlezen. Bedankt voor jullie reacties!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:33

op gangenpaarden.nl is ook een topic gestart over een beginner die een groen paard wilde kopen. Daar wordt wel anders over dit soort zaken gedacht. Kijk daar eens zou ik zeggen. Mijns inziens hangt het af van het karakter van het paard. Ik was ook (vond ik zelf) een redelijke beginneling en heb ook een jaarling gekocht. Daar kan ik prima mee door een deur. Ze is inmiddels 7 jaar en heeft wel een paar weken training gehad (vorig jaar). Verder heb ik het allemaal zelf gedaan.

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 00:55

noivadapaz schreef:
op gangenpaarden.nl is ook een topic gestart over een beginner die een groen paard wilde kopen. Daar wordt wel anders over dit soort zaken gedacht. Kijk daar eens zou ik zeggen. Mijns inziens hangt het af van het karakter van het paard. Ik was ook (vond ik zelf) een redelijke beginneling en heb ook een jaarling gekocht. Daar kan ik prima mee door een deur. Ze is inmiddels 7 jaar en heeft wel een paar weken training gehad (vorig jaar). Verder heb ik het allemaal zelf gedaan.

Helaas kun je je enkel aanmelden op gangenpaarden.nl met een vast emailadres en deze heb ik niet enkel hotmail.

Ws is het niet verstandig omdat ik zelf nog zoveel moet en wil leren. Heb nu 2x per week les.
Ik wil te snel :o , mijn vriend vond een quarterhorse geweldig en ik 2 vind verschillende rassen..een RockyMountainhorse en jawel een Irish cob (tinker) super.
Puur om recreatief mee te rijden,.. heerlijke buitenritten.
Overigens doe ik geen dingen ondoordacht hoor! Verdiep me wel in alles.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:12

Wat mij ook opvalt is dat er veel verschil is tussen jonge paarden. Als je een paardje koopt bij een grote fokkerij waarbij ze nauwelijks in de hand komen koop je iets heel anders dan bij mensen die het dier voor hun hobby hebben gefokt. Dan heeft het dier meestal al meer basis. Daarnaast kan er dan vaak ook meer verteld worden over het karakter en gangen omdat ze hem/haar simpelweg beter kennen.

Tinkiwest, ik heb wel zo een vermoeden welke Rocky Mountain Horse merrie jij interessant vind. ;) Kun je niet met de eigenaresse er over praten of het mogelijk is dat de merrie nog wat extra training krijgt voordat jij het dier gaat rijden (en/of bv. dat ze je wat lessen geeft). Meestal valt hier toch wel over te praten. En daarnaast... over het algemeen betaal je een flink bedrag voor een volwassen gangenpaard dus ik vind dat je best om iets meer sturing/hulp mag vragen.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:32

Hoi Tinkiwest.
Ik zit denk ik in hetzelfde schuitje als jij. Ik ben zelf wat betrefd gangenpaarden nog een beginner. Heb wat meer ervaring op gedaan bij een goede vriedin en weet nu zeker dat ik een Mountain Horse wil. Ik heb er zelf voor gekozen om een volwassen paard aan te schaffen. Mijn rede daarvoor is is dat de gangen bij die paard al goed bevestigd zijn en dat ik er niet veel meer aan kan verknoeien (om het maar zo te zeggen ;)). Zo kan ik van het paard leren en mijn ervaring vergroten. Dit uiteraard met begeleiding van iemand.

Ik zat ook de denken aan een jong paard of een veulen maar heb uiteindelijk hierom de keuze gemaakt tot een volwassen paard :). Hopelijk heb je er iets aan of zet het je aan het denken!

Ik ben niet van mening dat je het niet moet doen hoor! Zeker niet. Ik vertel alleen waarom ik het niet heb gedaan. En ik denk dat je er met de juiste begeleiding ook zult komen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:40

ik ben ervan overtuigt dat je met elk gangenpaarden ras, paarden hebt die meer of minder de extra gang, goed aanbieden, zo ook bij de rockie.
Ik heb ook diverse rockies gezien die te lateraal zijn, oftwel zweinepas lopen.
Dus zorg idd dat je goed voorgelicht bent en zorg dat je jezelf goed opleid in het oefenen van het herkenen van de juiste gang.
Ik ben ook van mening dat je met het geschikte jonge paard, ook best als "groentje" samen ver kunt komen mits je goed begeleid word en wil leren.

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 01:38

Dank jullie voor jullie reacties, ik hak de knoop door.

Het willen leren zit er bij mij wel in,..Les nu gemiddeld 2x per week maar zal wel vaker willen !
Maar goed,..ik denk dat ik nog even moet wachten met een eigen paard.
Eerst goed dingen leren en nadenken waar mijn hart nu bij ligt.

Dit paard is echt prachtig, maar wat zijn de dingen wat ik belangrijk vind?

Mijn hart ophalen met een paard door het bos heen rijden heerlijk.
(Het is hier fijn wonen prachtige natuur, veel bossen).
Maar wel met een paard wat bij me past.
Ik wil een paard wat ik mooi vind. <3
Om buitenritten te maken en waar ook mijn vriend op kan rijden.

Het is erg fijn om alle reacties te lezen en met heel veel moeite ga ik proberen deze merrie uit mijn hoofd te zetten. :(
De reden is omdat ik nu nog veel wil leren, ik wil verantwoord met het dier om kunnen gaan.
Ervaring zal ik moeten opdoen en ook mijn geduld (wat niet mijn sterkste kant is). En toch ook .....ik heb meer tijd nodig.
Dat als het zover is om de stap te nemen, we ook vlot kunnen kijken en verder goed informeren hoe je een paard koopt.

Dit prachtige RM.paard staat ook op Bokt te koop,..mijn gevoel en verstand zitten nog niet helemaal op 1 lijn,..maar ja.

Met kleine huisdierendieren weet ik wel hoe en wat,..maar dit is toch wel anders. :Y)
We zijn op moment druk met andere dingen en er komt ws ook veel geregel bij kijken.

Bedankt voor het meedenken allemaal,..ik vond het erg zinvol !