Mijn pony loopt al een paar maanden vrij gevoelig op ongelijke verharde paden. Hij heeft veel last van steentjes e.d. omdat zijn voorhoeven vrij kort zijn. Als ik hem richting een route rijd waar we zulke paden tegenkomen, dan geeft hij direct al wat weerstand dat hij die kant niet uit wil. En óp die paden loopt hij alsof hij op eieren loopt.
Ik had gehoopt dat het vanzelf wel bij zou groeien, maar dat schiet niet echt op. Achtervoeten heeft hij geen last van.
Ik zit nu dus te denken om hem alleen vóór op hoefschoenen te zetten, maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het zijn gangen zou kunnen beïnvloeden. Hij kan tölten, maar heeft een voorkeur voor draf.
Het is wel de bedoeling dat we gaan binnenkort aan zijn tölt gaan werken en ik vroeg mij nu dus af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van hoefschoenen, alleen aan de voorhoeven?
Zijn er misschien ook schoenen die zo licht van gewicht zijn, dat ze geen effect hebben op de (extra) gangen van een paard?
Ik wil hem niet op ijzers hebben, en kunststof beslag lijkt me toch ook niet ideaal. Maar als iemand nog andere tips heeft dan zijn die natuurlijk ook welkom.