[TI] Ontspanning tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:49

Hallo allemaal :wave:

Sinds mei ben ik mijn 3 jarige tinkerruin aan het inrijden. Hij pakt alles super op en aan het eind van deze maand gaat hij lekker een poos met vakantie :)
Nu heb ik helemaal geen verdere ervaring met tinkers, ik heb altijd KWPN'ers en NRPS'en gehad..
Wat me opvalt is dat mijn ventje het erg moeilijk vind om te ontspannen, in stap ontspant hij wel maar in draf draaft hij echt met zijn hoofd erop. Nu ben ik daar verder nog niet op gefocust, hij moet eerst leren om zijn balans te vinden en verder reageerd hij super op been en zit en zitten ook het stuur en de rem er volledig op.
Nu ben ik echter benieuwd naar ervaringen van jullie ! Hadden jullie tinkers er in het begin ook moeite mee om te ontspannen? Hoe lang heeft het bij jullie geduurd en wat zijn goede manieren om ze te helpen?

Groetjes !

rommulus

Re: Ontspanning tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:46

tinker loopt sneller met zijn hoofd in de lucht (zo is ie ook een beetje gebouwd)
lang en laag zul je op moeten trainen het liefste zouden ze halverwege blijven hangen

geef het de tijd
nu ben ik persoonlijk van mening dat een 3 jarige tinker je beter nog een jaartje had kunnen laten staan
dus zal ie zeker eerst de moeite hebben met zijn evenwicht ed
misschien dat als je hem weer oppakt dat het weer beter is

verder zullen er weinig verschillen zijn met het gemiddelde paard wat je rijd

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:44

Dit vind ik echt geen typisch Tinker probleem, meer een probleem van jonge paarden. Wel zal een Tink er misschien langer last van hebben vanwege de bouw omdat het voor hen moeilijker is om balans te vinden in een kleine bak.
Het ene paard heeft gewoon meer problemen met ontspannen dan de ander.
Rustig doortrainen en ik neem aan dat je les hebt om jou en je paard te begeleiden vanaf de grond?

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 06:44

De drie tinkers die ik heb ingereden hadden daar niet veel moeite mee.1 liep zowat na week 1 al van zichzelf nagefelijk. De andere kwam ook uit zichzelf maar duurde maand of 2 en de 3e had er iets meer moeite mee daar heb ik wel eens het elastiek aan gehad wat goed hielp tot het kwartje viel. Daarna zijn we in een jaar of 2.5 z1 geworden dus hij had er ook geen moeite mee.

Ik zou even de tijd geven en dan mischien lang elastiek er aan dat als het hoofd helemaal in de lucht is het iets druk krijgt en wat lager gaat.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:27

ik denk ook dat friezen ed er ook meer de neiging toe hebben

nu is er natuurlijk ook een verschil tussen nagevelijk en nagevelijk en western nagevelijk
ik bekijk het puur vanuit western opzicht

trouwens gelijk hulpteugels en ed op paarden knopen als ze nog moetten leren een ruiter dragen vind ik not done
je hebt snel resultaat maar eigenlijk altijd een vals resultaat

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:25

Nageeflijkheid is iets anders dan ontspanning! Mijn ene Tink loopt vanzelf aan de teugel, maar doet dit niet vanuit de ontspanning.
Je moet helemaal nog niet bezig zijn met nageeflijkheid, maar puur met ontspanning. Zorg dat je paard je hand gaat volgen en met zijn hals en hoofd laag gaat lopen als je losse teugel geeft. Een goede instructeur kan je hierbij helpen.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:54

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb het ook niet over nageeflijkheid. Daar ben ik totaal nog niet mee bezig! Wel met ontspanning, en daar heeft hij moeite mee. En daar mag hij ook nog moeite mee hebben want hij is jong :)
Maar was benieuwd naar de ervaringen hiermee gezien de jonge paarden die ik hiervoor had makkelijker ontspanden en daardoor ook gemakkelijk lang-laag kwamen door de hand te volgen.

@Vasthi; ik ga volgend jaar pas weer met hem lessen. Tot eind deze maand gaat hij 2x per week mee op buitenrit om lekker aan zijn balans en kracht te werken en volgend jaar gaan we weer verder met trainen :)

Lightening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:38

Ik ben nu een Tinker van 4 of 5 aan het inrijden en hij doet het bijna uit zichzelf. ik moet alleen vaak een rem gebruiken, anders gaat hij veel te hard. ik zou gewoon rustig laten draven en niet te moeilijke dingen vragen, als hij echt niet ontspande weet ik het ook niet meer

Groetjes,

Lightening

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:54

Om een paard in balans te krijgen moet je heel veel stappen en draven.
En dan niet alleen maar op de hoefslag, maar kris, kras door de bak heen.
Dus heel veel afwisseling in recht uit, bochtje naar links, bochtje naar rechts.
Hulpen geven met de benen en niet aan het bit zitten.
Kan soms een jaartje duren voordat het paard hier aan toegeeft.

Ik ga mee met de opmerkingen van Rommulus

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:17

@ Lightening: hard gaan is een teken van onbalans van je paard ;)

Bij Dunla ben ik ook nog steeds bezig met de ontspanning maar ook (en vooral) het rechtrichten. M.i. kan een paard pas echt ontspannen (en daarna nagevelijk worden) als het recht gericht loopt. En een paard rechtrichten krijg je juist voor elkaar door (zoals Ariebren ook al zegt) veel 'figuren' te rijden: voltes links/rechts, hoefslag, afwenden, links/rechtsomkeert, etc. etc.

Nagevelijk en ontspannen aan de dubbele longe kan Dunla wel alleen met een ruiter op d'r rug vind ze het gelijk weer stukken moeilijker.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:29

Lightening schreef:
Ik ben nu een Tinker van 4 of 5 aan het inrijden en hij doet het bijna uit zichzelf. ik moet alleen vaak een rem gebruiken, anders gaat hij veel te hard. ik zou gewoon rustig laten draven en niet te moeilijke dingen vragen, als hij echt niet ontspande weet ik het ook niet meer

Groetjes,

Lightening

zoals fettie al aan geeft dit is een teken van onbalans
als ik jou was zou ik hem gewoon op een hoog tempo laten draven (eigenlijk in alle gangen een hoog tempo) maar wel alle figuren vragen (houd hem tussen de oren bezig en niet alleen de standaard figuren maar alles wat je maar te binnen schiet)
na een paar maanden rijden op hoog tempo kun je beginnen hem met je zit terug te rijden en kun je beginnen met hem lichtjes te begrenzen voor
hier heb je 2 voordelen mee
1 paard leert makkelijker op zijn eigen voeten te lopen met een ruiter op zijn rug
en op het moment dat jij hem op de juiste manier weer terug rijd zal de ontspanning vanuit zijn rug komen en zal ie dus mooier en makkelijker naar jou hand lopen

lukt je dit heb je nog meer voor delen
je hebt dus geen problemen meer met het sloffen van de achterhand, geen houten bek, lekker op het been, goede conditie, en een werk williger paard

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:29

Een paard wat veel te hard gaat zet zich vast in het lijf.
Dan kan je wel allerhande figuren gaan maken,maar daar krijgt hij echt geen balans van.
Alleen maar kans dat zo,n jong dier gewoon onderuit kan gaan,want ze kunnen gewoon omvallen.
Je moet zo,n dier helpen en het niet alleen laten uitzoeken in een veel te hard tempo.
Juist geen moeilijke figuren in het begin,een volte is al moeilijk genoeg.
Probeer de rust er in te rijden,hou het heel simpel.
Direct al beginnen met op je zit rijden.
Gewoon eerst in stap en halthouden en weer stap,dat snapt ie echt heeeel snel hoor.
Er zijn ontzettend veel hulpen die je een jong paard kan geven om hem te helpen.
Instructie kan je daar fijn bij helpen en zou ik je ook aan willen raden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:34

Een paard wat te hard gaat is zijn evenwicht kwijt, of te wel uit balans.
Ik heb het niet over figuren rijden, maar juist heel veel sturen om de 3 tot 6 stappen.
Paard recht richten, bochtje maken, en dat doen met een stevige stap, niet sloom wat veel mensen doen.
Gaat dit goed dan in draf.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:29

Hallo,
Leuk om te lezen, bij ieder paard werkt het schijnbaar weer anders.

Kan je vertellen hoe het bij mijn tink werkt:
Mijn tink gaat pas "zakken" en ontspannen als ie warm gelopen is. En dat kan echt wel 20 min tot half uur duren.
Ik begin met los stappen. Wat tempowisselingetjes in stap en af en toe halthouden. Verder rij ik figuren in stap. Grote voltes, voltes 10 meter, slangvolte, afwenden. Verder let ik goed op dat hij in stap echt attent op mijn been is.
Na 10 minuten begin ik met een rustige, maar actieve, draf. (dus niet snel draven, maar hij moet alert blijven op mij en niet gaan lopen sukkeldraven). Ik begin meestal met veel grote voltes, dan een keer afwenden, terug naar stap en direct weer draven etc. Daarna wat slangevoltes, volte sluiten en openen en wat wijkoefeningen etc.
Meestal doe ik dan nog wat rustige galop en ook wat voltes in galop.
Zodra ik voel dat ie los komt (het is nogal een dieseltje, dus dat kan echt 20 - 30 minuten duren), geef ik hem even een rondje lange teugel. En daarna gaan we echt aan het werk.

Je paard is nog jong en onervaren, maar het kan best zijn dat hij ook onder de diesels valt. En dan is mijn ervaring dat ie echt warming-up tijd nodig heeft voordat ontspanning bereikt wordt. En zeker als ie nog zijn balans aan het zoeken is, kan de ontspanning best nog wel even duren.

Hoop dat je er iets aan gehad hebt. Succes ermee!

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:56

Ik denk idd dat het zo is dat het bij elk paard anders is..
Nu is mijn paard nog erg jong, ik verwacht ook niet dat hij meteen recht is, meteen ontspannen en meteen nageeflijk loopt (hoe je dat dan ook wilt zien).
Momenteel rijd ik hem alleen nog maar buiten, lekker lange stukken rechtuit in draf, maar ook lekker veel stappen.
Eind van de maand gaat hij lekker op rust en dan zien we in het voorjaar wel hoe hij zich dan ontwikkeld :) Ik denk dat geduld idd het toverwoord is :D