waar op letten bij aankoop veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

waar op letten bij aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:06

aangezien ik niet weet waar ik t moet plaatsen doe ik t zo.

waar moet je op letten bij een aankoop van een veulen?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:02

het ligt er aan wat je zoekt.
om te fokken let je op veel meer en de kleinere dingetjes dan dat je eentje voor recreatie neemt of als weide maatje..
maar de benen stand, ogen, gebit (over/onderbeet), vacht is wat lastiger omdat ze nu wintervacht krijgen, maarja als die echt helemaal verschimmeld is dan is het wat anders.

is het veulen lekker wakker of staat het er maar een beetje duf bij, speelt het met andere of staat het zielig alleen in een hoekje te kijken.
of zoek je juist een rustig veulen, kan ook.

SophievdV

Re: waar op letten bij aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:12

De eerste stap is: wat wil je graag in de toekomst doen met het paard?

Moet het een dressuurpaard, springpaard of een heel ander type paard zijn? Pas als je dat duidelijk voor ogen hebt, kan je verder gaan met je zoektocht :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 10:56

wedstrijden rijden wil ik niet ik wil er gewoon lekker mee buiten rijden als het groot is...

maar wou gewoon weten waar jullie naar kijken bij een aanschaf van een veulen

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:10

ehm ik denk dat je met name op de volgende dingen moet letten:

1. de omgeving waar het veulen in leeft
2. kijken of het veulen gezond is
3. en wie de ouders zijn is ook wel handig

verder weet ik het niet zo goed. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:19

buster4ever schreef:
wedstrijden rijden wil ik niet ik wil er gewoon lekker mee buiten rijden als het groot is...

maar wou gewoon weten waar jullie naar kijken bij een aanschaf van een veulen

Dat hangt dus ook vanaf wat je ermee wilt doen én hoe handig je zelf bent.
Voor de 1 is beweging het belangrijkste, terwijl bij de ander het karakter belangrijker is. (met buitenrijden zou ik niet voor een schichtig veulen gaan )
De bouw van het veulen is altijd belangrijk, want dat kan zorgen voor mankementen en extra slijtage.
Beide ouders zijn ook belangrijk, want vaak zie je daar veel van terug, zeker qua karakter.

Maar wáárom wil je een veulen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:56

omdat ik graag een veulen wil. moet ik daar helemaal een reden voor hebben? t is gewoon een vraag aangezien ik gewoon dingen wil weten voordat ik ergens aan ga beginnen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:34

PP --> KS

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:56

Je wilt dus graag een recreatiepaard aanschaffen?

Wat iemand al zei: let ook op de bouw ivm eventuele afwijkingen. Denk dan aan een toontredende of een Franse stand, hol in het voorbeen of juist bokbening (bol), de bovenlijn moet mooi aangesloten zijn. Denk daarbij om de lendenen, die mogen niet te week zijn maar ook zeker niet te strak (richting karperrug). En het veulentje dient natuurlijk gezond te zijn én gechipt!

Als je het niet zo goed weet, dan zou ik iemand meenemen die meer ervaring heeft. En je kunt een veulentje ook klinisch laten keuren als je dat wilt.

Feit is wel dat de prijzen nu zo laag liggen, dat je ook een leuk volwassen paard kan kopen voor haast dezelfde prijs als een veulentje. Althans, dat is bij de rijpaarden zo :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:37

buster4ever schreef:
omdat ik graag een veulen wil. moet ik daar helemaal een reden voor hebben? t is gewoon een vraag aangezien ik gewoon dingen wil weten voordat ik ergens aan ga beginnen

Het lijkt mij handig om idd een goede reden te hebben om aan een veulen te beginnnen
Wáárom je wil kiezen voor een veulen en niet een jong of zelfs volwassen paard.
Als je geen ervaring hebt met een veulen, dan is dat net zo belangrijk om ook daar onderzoek naar te doen.
Ik heb nog wel eens wat reden gehoord die (door gebrek aan ervaring) niet correct zijn. Zou zonde zijn als het hebben van een veulen zal tegenvallen en ook daarna wanneer je na minimaal 3 jaar eindelijk mag "rijden" ook zou tegenvallen.
Zoals Pletje123 al aangeeft kun je tegenwoordig goede paarden kopen voor weinig geld - waar je veel minder risico mee loopt dan de investering in een veulen.
Ik heb ook een veulen gehad uit eigen fok. Moet zeggen dat hij bijzonder veel op zijn moeder lijkt alleen nog iets luxer en dat was precies waarom ik dat risico heb genomen <3 Maar de band met zijn moeder is nog steeds groter, terwijl ik haar op 3 jarige leeftijd heb gekocht.
De kosten waren hoog en zelfs zo hoog, dat ik daarvan wsl wel 2 leuke paarden van had kunnen kopen.

Je moet het zelf weten, maar naar mijn idee is het belangrijk om een goede reden te hebben ja ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:48

ik zou bij aankoop van een veulen letten op:

- de omgeving waar het gefokt/opgegroeid is (naar veiligheid, hygiëne enz toe)
- de opvoeding die het veulen genoten heeft, als de basis erin zit heb je veel minder kans op problemen met opvoeding later
- of het veulen veel weidegang genoten heeft
- of het opgegroeid is op een sociale manier met andere paarden en bij voorkeur andere veulens ook
- de gezondheid (geen vieze neusvloei, doffe vacht, netjes bekapte hoeven, vragen naar ontworming enz)
- afwijkingen in bouw/gangen
- gebit (kleine overbeet kan nog wegtrekken, maar het moet niet extreem zijn)
- of het veulen krachtvoer gewend is, ik vind dat persoonlijk belangrijk voor de ontwikkeling en het is ook van nut ivm het spenen
- de ouders, zowel bouw als karakter

en niet onbelangrijk: of je er een klik mee hebt ;)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:21

ik denk ook een lief karakter dat zal denk wel helpen in de toekomst

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

Veel dingen zijn al genoemd, maar verder vind ik het altijd erg belangrijk of een veulen je aanspreekt en (indien mogelijk) wat de karakters zijn van de ouders (eventueel van andere nakomelingen van de moeder)

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:10

frenia schreef:
ik zou bij aankoop van een veulen letten op:

- de omgeving waar het gefokt/opgegroeid is (naar veiligheid, hygiëne enz toe)
- de opvoeding die het veulen genoten heeft, als de basis erin zit heb je veel minder kans op problemen met opvoeding later
- of het veulen veel weidegang genoten heeft
- of het opgegroeid is op een sociale manier met andere paarden en bij voorkeur andere veulens ook
- de gezondheid (geen vieze neusvloei, doffe vacht, netjes bekapte hoeven, vragen naar ontworming enz)
- afwijkingen in bouw/gangen
- gebit (kleine overbeet kan nog wegtrekken, maar het moet niet extreem zijn)
- of het veulen krachtvoer gewend is, ik vind dat persoonlijk belangrijk voor de ontwikkeling en het is ook van nut ivm het spenen
- de ouders, zowel bouw als karakter

en niet onbelangrijk: of je er een klik mee hebt ;)

Helemaal mee eens! En neem desnoods iemand mee die er meer kijk op heeft, daar is niks geks aan. Toen ik bij mijn veulen ging kijken, vond ik het ook fijn dat er andere nakomelingen rondliepen van dezelfde vader en moeder.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:51

opletten bij aankoop van een veulen..

-of de papieren in orde zijn
-chip heeft en klopt op papieren
- entingen heeft gehad
-wormen heeft
- been gebreken
-zowiezo controlen veearts voor verkoop
- ook een keer onverwachts bellen dat je komt kijken dat ze hem/haar geen kalmereing middel hebben gegeven

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:57

trekpaard: bij de laatste 2: dat vind ik eerder van toepassing voor oudere paarden.
een veulen is nog niet doorgetraind, kan dus betrekkelijk weinig mee misgelopen zijn wat betreft pezen en dergelijke
doorgaans nemen de meeste dierenartsen het klinisch onderzoek van een veulen ook niet zo ernstig, dus meer dan hart beluisteren, tandvlees en temperatuur nakijken wordt er doorgaans niet gedaan.
Als het veulen een normale, levendige en gezonde indruk maakt en geen bizarre blessures/littekens/kale vlekken/verdikkingen op allerlei lichaamsdelen enz vertoond, vind ik het betrekken van een da een beetje overbodig.

idem voor wat betreft sedatie, van een veulen verwacht iedereen juist dat die speels, levendig en vrolijk zijn, sedatie geeft in dat geval juist het omgekeerde effect en heeft dus met oog op verkoop van een veulen geen zin.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:03

buster4ever schreef:
aangezien ik niet weet waar ik t moet plaatsen doe ik t zo.

waar moet je op letten bij een aankoop van een veulen?

Als eerste wat wil je in de toekomst met het veulen.
* Indien je rasloos zou kijken, zal hij de minimale hoogtemaat krijgen die je zou willen?
* indien je voor een specifiek ras zou gaan:
het papier, afstamming
maar verder natuurlijk de gezondheid

Zelf heb ik momenteel twee friese veulens te koop:
* hengst (2010) Olgert 445 X Nykle 309 X Peke 268, merriestam 35
m vb van 1.66 mtr (letsel opgelopen als jaarling en daarom niet gekeurd)
mm ster
mmm ster
mmmm model preferent
mmmmm model preferent
mmmmmm ster preferent en hengstenmoeder (Durk 215)
Extra informatie over het papier: 9 x sterpredicaat, 5 x model, 15 x preferent, 3 x prestatiemoeder, 3 x sport
Dit paard zal minimaal 1.65 mtr worden verwacht ik

* merie (2010) Olgert 445 X Ulbert 390 Sport X Bonne 341
m stb
mm ster
mmm ster preferent
mmmm model preferent prestatie (de moeder van de dekhengsten Djurre 284 en Tsjerk 328)
mmmmm ster preferent
Extra informatie over het papier: 12 x sterpredicaat, 2 x model, 16 x preferent, 3 x prestatiemoeder, 5 x sport
Zij zal ca 1.62 mtr worden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:04

trekpaard15 schreef:
-zowiezo controlen veearts voor verkoop
- ook een keer onverwachts bellen dat je komt kijken dat ze hem/haar geen kalmereing middel hebben gegeven

idd is dit meer van toepassing op wat oudere paarden waar je op kunt rijden igg.
Dat laatste kun je meestal wel zien aan het paard, maar als ze het paard al eerder hebben laten uitrazen, kan hij ook rustiger overkomen en eigenlijk niet geschikt zijn voor een minder ervaren ruiter. Gewoon een ervaren persoon meenemen ;)
Bij een goede va controle wordt er bloed afgenomen, zodat men achteraf indien nodig nog kan kijken naar middelen die zijn gegeven(kalmering of pijnstilling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:05

ik heb gekeken naar hoe zijn fokster met hem omging, hoe zijn moeder en eventuele andere paarden eruit zagen. zijn gedrag, beentjes, vacht, gebit. keek hij helder uit zijn oogjes, was hij niet te schuw en goed overal aan te raken. ik heb er geen DA bijgehaald :n